Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Świadczę usługi Taxi, rok temu została uszkodzona kasa w związku z pożarem, kiedy zwróciłem się z prośbą do serwisu o interwencję otrzymałem informację, iż nie zajmuje się już kasami do Taxi. Kupiłem nową kasę w innym serwisie. Czy mogę kasę zlikwidować skoro serwis, w którym ją kupiłem odmówił interwencji w tej sprawie?  

ODPOWIEDŹ

Nie, powinien Pan jak najszybciej podjąć próbę kontaktu z podmiotem prowadzącym serwis główny kas, aby doprowadzić do zmiany podmiotu serwisującego stosowanych przez Pana urządzeń fiskalnych, a następnie przy pomocy nowego serwisu dokonać odczytu z pamięci uszkodzonej kasy

UZASADNIENIE

Zgodnie z regulacją zawartą w § 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik:

  1. wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),

  2. składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr  3 do rozporządzenia,

  3. składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego,

  4. dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego. Odczyt powinien być zakończony protokołem z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy sporządzonym przez pracownika urzędu skarbowego. Raport rozliczeniowy wykonany przez serwisanta stanowi załącznik do tego protokołu (§ 15 ust. 2).

Żadne przepisy, ani ustawy o podatku od towarów i usług ani rozporządzeń dotyczących kas rejestrujących nie wskazują terminu, w którym podatnik powinien dokonać wspomnianego odczytu pamięci fiskalnej kasy. Podatnik stosujący kasy korzysta wyłącznie z serwisu prowadzonego przez podmiot prowadzący serwis główny lub podmiot prowadzący serwis kas (§ 14 ust. 2 rozporządzenia).

Zgodnie z zapisami §23 ust. 1, 2 i 4 rozporządzenia serwis kas jest wykonywany przy pomocy serwisantów kas, a podmiot prowadzący serwis główny cofa upoważnienie, jeżeli serwisant kas narusza warunki wykonywania serwisu kas. Podmiot prowadzący serwis kas informuje podmiot prowadzący serwis główny o zdarzeniach naruszających warunki wykonywania serwisu kas.

Serwis kasy musi być podjęty nie później niż w ciągu 48 godzin od chwili zgłoszenia awarii kasy przez podatnika, natomiast obowiązkowy przegląd techniczny kasy musi być wykonany w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia (§31 ust. 1 i 4 rozporządzenia).

Oczywiście podatnik ma możliwość dokonania zamiany prowadzącego serwis, co wynika z zapisu §14 ust. 3 rozporządzenia - zmiana podmiotu prowadzącego serwis kas niewynikająca z naruszenia warunków jego prowadzenia może być dokonana, na wniosek podatnika, za zgodą podmiotu prowadzącego serwis główny, z tym, że nie może on odmówić zgody na zmianę prowadzącego serwis kas, jeżeli warunki cenowe i miejsca jego świadczenia są korzystniejsze dla podatnika. O dokonanej zmianie podatnik zawiadamia właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia jej dokonania. W opisywanej sytuacji, zdaniem Redakcji, w związku z odmową dokonania odczytu zachodzi naruszenie warunków prowadzenia serwisu, być może serwisantowi zostało cofnięte upoważnienie do serwisowania tego typu kas. W związku z powyższym niezwłocznie powinien Pan podjąć kontakt z podmiotem prowadzącym serwis główny kas zgłaszając chęć zmiany serwisu w związku z niepodjęciem działań w sprawie dokonania odczytu i związane z tym naruszenie warunków wykonywania serwisu kas. Złożony wniosek powinien zawierać nazwę serwisu, do którego chce Pan przejść oraz Pana dane osobowe wraz z danymi dotyczącymi przedmiotowej kasy. Ponieważ kasa uległa uszkodzeniu to bardzo możliwe, iż nowy serwis stwierdzi brak możliwości odczytu zawartości jej pamięci i w związku z tym prześle niezwłocznie kasę do podmiotu prowadzącego serwis główny w celu dokonania odczytu (§ 27 ust. 1 rozporządzenia). Podmiot ten dokona odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy, o którym mowa w §15 ust. 1 pkt 4. Na tej podstawie sporządzi i podpisze protokół z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy. W przypadku, gdy podmiot prowadzący serwis główny stwierdzi brak możliwości odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy, w protokole określi przyczyny tej okoliczności. Protokół ten musi być sporządzony czytelnie i opatrzony podpisem uprawnionego pracownika i  pieczęcią podmiotu prowadzącego serwis główny. (§ 27 ust. 2 i 3 rozporządzenia). Oryginał protokołu przesyła się w terminie 7 dni od dnia jego sporządzenia do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego, a kopię protokołu do podatnika (§ 27 ust. 4 rozporządzenia).

Podsumowując, w opisywanej sytuacji, należy złożyć wniosek użytkownika o zmianę obsługi serwisowej korzystając z udostępnianych na stronach internetowych gotowych druków uzależnionych od producenta kasy fiskalnej lub wypełnić druk ogólny. Po dokonanej zmianie należy dokonać odczytu z pamięci fiskalnej kasy przy pomocy serwisanta składając jednocześnie wnioski o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy i o wyrejestrowanie jej z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego, ponieważ nie można zlikwidować kasy (nawet uszkodzonej) bez dokonania odczytu z jej pamięci i spisania protokołu.

Anna Kassian

Podstawa prawna: § 14 ust. 2 i 3, § 15 ust. 1 i 2, § 23 ust. 1, 2 i 4, § 27 ust. 1, 2, 3 i 4, § 31 ust. 1 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013r., poz. 363).