Zarejestrowałam się jako podatnik VAT. Nie otrzymałam żadnego potwierdzenia tego faktu. Czy urząd nie powinien mi wydać takiego potwierdzenia?
ODPOWIEDŹ
Nie, jeżeli nie zgłosiła Pani takiego żądania.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art.5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Zapis art. 96 ust.4 w brzmieniu obowiązującym do końca 2014 roku stanowił, że Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust.3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”.
Od 1 stycznia 2015 roku art.96 ust.4 cyt. ustawy posiada nowe brzmienie w myśl którego Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Zatem w myśl brzmienia tego przepisu po zmianach to do podatnika należy decyzja, czy chce otrzymać potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT na druku VAT-5 wg wzoru:
W związku z powyższym, składając w urzędzie skarbowym zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług na formularzu VAT-R, podatnik musi wybrać, czy chce uzyskać formalne potwierdzenie rejestracji tzw. VAT-5. Należy pamiętać, że koszt takiego potwierdzenia wynosi 170 zł zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej.
W opisanym przypadku działanie urzędu było właściwe. Potwierdzenia nie wydano w związku brakiem jego żądania.
Jan Keler