Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , ODLICZENIE I ZWROT PODATKU VAT. ODLICZANIE CZĘŚCIOWE (art. 86-95)

May 6, 2015

Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego przez Powiat

0 857

W odniesieniu zakupów wykorzystywanych przez Powiat zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku VAT i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, jednakże tylko w takim zakresie, w jakim zakupy te można przyporządkować działalności podlegającej VAT w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług oraz dyrektywy 2006/112/WE i związanej z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 15 kwietnia 2015 roku nr IBPP3/4512-46/15/EJ.

Sytuacja Podatnika

Powiat (czynny podatnik VAT) wykonuje:

  • zadania własne (dochody z tytułu opłat komunikacyjnych, opłat za usługi geodezyjne i kartograficzne),

  • czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT. Są to przede wszystkim usługi najmu lokali użytkowych w budynku należącym do Powiatu w trwałym zarządzie Starostwa Powiatowego. Na podstawie zawartych umów wystawiane są faktury za czynsz oraz faktury za pozostałe opłaty tj. za centralne ogrzewanie, korzystanie z instalacji wodno-kanalizacyjnej, opłaty za wywóz śmieci oraz za energię elektryczną. Opłaty są ustalone w umowie procentowo w stosunku do kosztów rzeczywistych ponoszonych przez wynajmującego. Transakcje te Wnioskodawca wykazuje w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT,

  • czynności podlegające opodatkowaniu VAT, zwolnione z podatku obecnie nie występują lecz mogą mieć miejsce w przyszłości np. sprzedaż starszych używanych budynków. Miała miejsce sprzedaż niżej wymienionych budynków używanych:

    • sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Powiatu położonej w Ż., zabudowanej budynkiem byłej Przychodni Chirurgicznej i garażem,

    • sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Powiatu położonej w S., zabudowanej budynkiem wielofunkcyjnym po byłym internacie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych.

W związku z wykonywaniem ww. czynności, Wnioskodawca ponosi szereg wydatków, dokumentowanych fakturami VAT z wykazanymi kwotami VAT naliczonego. Są to w szczególności wydatki związane ze sferą administracyjną Wnioskodawcy i utrzymaniem budynku Starostwa Powiatowego, np. materiały biurowe, wyposażenie pomieszczeń, sprzęt komputerowy, pomoce dydaktyczne, energia elektryczna, gaz, woda, wywóz nieczystości, usługi remontowe, usługi telekomunikacyjne, prawnicze, usługi internetowe, promocja powiatu. Występują także wydatki inwestycyjne np. termomodernizacja budynku Starostwa Powiatowego, zagospodarowanie terenu wokół budynku, zakup windy dla niepełnosprawnych, kapitalny remont pomieszczeń Starostwa, które są wydatkami na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług. Powiat nie może bezpośrednio przyporządkować kwot podatku naliczonego ww. wydatków do wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi. Przywołana trudność dokonania bezpośredniej alokacji wydatków mieszanych (wydatki ponoszone przez Powiat, które wykorzystane są do wykonywania przez Powiat czynności opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu) wynika z faktu, że wykonywane przez Powiat czynności są co do zasady wykonywane przez tych samych pracowników i przy pomocy tych samych zasobów np. w tym samym lokalu i pomieszczeniach, przy pomocy tych samych materiałów i urządzeń.

Powiat zadał m.in. pytania:

  1. Czy w odniesieniu do wydatków mieszanych tj. zarówno towarów, jak i usług, Powiat ma prawo do częściowego odliczania podatku naliczonego w oparciu o proporcję sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT?

  2. Czy występujące po stronie Powiatu zdarzenia wynikające z zadań własnych nałożonych na Powiat odrębnymi przepisami pozostają poza zakresem ustawy o VAT i tym samym nie należy ich uwzględniać w kalkulacji proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT?

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej

Argumentując własne stanowisko w sprawie kalkulacji współczynnika proporcji, Powiat wywodzi skutek prawny w postaci braku konieczności uwzględniania w proporcji sprzedaży, zdarzeń spoza zakresu VAT tj. zdarzeń, które Powiat traktuje jako pozostające poza zakresem ustawy o VAT. Przez zdarzenia te Powiat rozumie zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany (zadania własne Powiatu tj. dochody z tytułu opłat komunikacyjnych, opłata za usługi geodezyjne i kartograficzne). W opinii Powiatu, w tym przypadku należy się odnieść do czynności podlegających ustawie o VAT, a więc do czynności podlegających opodatkowaniu VAT (zwolnionych od podatku). Natomiast nie należy uwzględniać zdarzeń znajdujących się w ogóle poza zakresem regulacji ustawy o VAT. Powiat uzasadniając swoje stanowisko argumentuje, że NSA jednoznacznie potwierdził, że zdarzenia pozostające poza zakresem regulacji VAT nie powinny mieć wpływu na wysokość współczynnika sprzedaży, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, przywołując uchwałę NSA w składzie 7 sędziów z 24 października 2011 r. sygn. akt I FPS 9/10.

Stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe. W opinii Organu stanowisko Wnioskodawcy, że czynności pozostające poza zakresem regulacji ustawy o VAT nie podlegają uwzględnieniu w kalkulacji proporcji nie oznacza, że w przypadku podatku związanego z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, podatnik stosuje odliczenie częściowe wedle proporcji.

Nieuwzględnianie w kalkulacji proporcji czynności pozostających poza zakresem VAT, nie stanowi przesłanki do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu. Oznacza to jedynie, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT znajdują się poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług oraz ich wykonywanie, nie może stanowić podstawy do realizowania przewidzianych w niej praw.

Zatem wykorzystywanie przez Wnioskodawcę zakupów, w których cenie zawarty jest podatek naliczony, zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku VAT i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem nie może uprawniać do odliczenia w zakresie, w jakim zakupy te dotyczą działalności, która ze względu na brak jej gospodarczego charakteru nie należy do zakresu stosowania ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem odliczenie podatku naliczonego jest dopuszczalne tylko w takim zakresie, w jakim wydatki mieszane można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika i jego czynnościom opodatkowanym.

Podstawa prawna: art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.