Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALICZONY , GMINY I POWIATY

January 1, 2013

Prawo do odliczenia VAT od wydatków na rozbudowę remizy

0 854

Gmina zamierza zrealizować inwestycję polegającą na rozbudowie remizy - dobudowanie świetlicy wiejskiej, która wykorzystywana będzie również komercyjnie jako kino lub teatr. Bilety będą sprzedawane zakładom pracy i mieszkańcom. Czy będziemy mogli odliczyć VAT od tej inwestycji?

ODPOWIEDŹ

Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku w wysokości wyliczonej w oparciu o proporcję, zgodnie z art.90 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

W myśl art.86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art.86 ust.2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Tak więc, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art.15 ust.6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ponadto, należy pamiętać, że zgodnie z §13 ust.1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art.2 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art.6 ust.1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują między innymi utrzymanie instytucji kultury takich jak świetlice wiejskie. Z zapytania wynika, że Gmina ma zamiar zrealizować inwestycję dotyczącą rozbudowy remizy, tj. dobudowanie świetlicy wiejskiej, która wykorzystywana będzie również komercyjnie. W związku z tym, należy rozumieć, że Gmina będzie wykonywała także czynności opodatkowane.

Jeżeli Gmina wykonuje zarówno działalność opodatkowaną jak i zwolnioną z podatku VAT (tzw. „działalność mieszaną”), zobowiązana jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz w stosunku do których takie prawo nie przysługuje.

W praktyce bardzo często występują sytuacje, gdy przyporządkowanie poniesionych wydatków jedynie do czynności opodatkowanych lub zwolnionych z VAT nie jest możliwe. Również w opisanym przypadku, w wyniku zaplanowanej inwestycji, nie będzie możliwe przyporządkowanie kwot wydatków na rozbudowę remizy, która będzie służyła działalności opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego, to stosownie do przepisu art. 90 ust. 2 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy o podatku VAT). Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.

Należy pamiętać, że czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT nie mogą wpływać na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdy podatek jest ustalany przy użyciu proporcji.

Iwona Porez