Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALICZONY , OŚWIATA I KULTURA

November 2, 2014

Prawo do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na remont klasy

0 1039

Szkoła wynajmuje kilka pomieszczeń firmom na biura. Kolejna klasa zostanie zaadoptowana i wyremontowana na potrzeby wynajmu kolejnej firmie. Czy od wydatków na remont, szkoła może w całości odliczyć VAT (może za rok znowu to będzie klasa ...). Jest to szkoła samorządowa, która zamierza zostać podatnikiem VAT (dotychczasowe obroty z wynajmu nie przekroczyły 150.000 zł i jesteśmy na razie zwolnieni z VAT). Jeżeli możemy odliczyć VAT od tych wydatków to od razu musimy rezygnować ze zwolnienia czy jak osiągniemy 150.000 ?

ODPOWIEDŹ

Szkoła po dokonaniu rejestracji jako „czynny” podatnik VAT, może odliczyć podatek naliczony od wydatków związanych z remontem klas, pod warunkiem, że wydatki będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

UZASADNIENIE

Zgodnie z podstawową zasadą zawartą w art.86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy łącznie zostaną spełnione dwa zasadnicze warunki: odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy także pamiętać, że w przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu i nie można tych wydatków jednoznacznie przypisać do tych czynności, nie ma obowiązku odliczania częściowego, można w całości odliczyć podatek.

Jak wynika z pytania, Szkoła wynajmuje kilka pomieszczeń firmom na biura. Kolejna klasa zostanie zaadoptowana i wyremontowana także na potrzeby wynajmu.

Szkoła ma wątpliwość, czy od wydatków na remont, szkoła może w całości odliczyć VAT, jeżeli w późniejszym czasie pomieszczenie może znów zostać zaadoptowane na klasę. Kolejnym pytaniem jest, czy jeżeli Szkoła może odliczyć VAT od tych wydatków, to czy od razu musi zrezygnować ze zwolnienia czy jak osiągnie 150.000 obrotu?

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z kolei w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym , gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m. in. sprawy edukacji publicznej (w tym prowadzenie samorządowej placówki edukacyjnej - typu Publiczne Szkoły Podstawowe).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Jak wynika z pytania, Szkoła dokonuje czynności wynajmu, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak wspomniano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Pierwszym zatem warunkiem możliwości odliczenia podatku jest, że odliczenia dokonuje zarejestrowany „czynny” podatnik. Podatnik, który nie dokonał rejestracji dla potrzeb VAT ma wprawdzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z poniesionych nakładów na zakup towarów lub usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, jednak z uprawnienia tego może skorzystać dopiero po dokonaniu rejestracji.

Szkoła w każdej chwili może zrezygnować ze zwolnienia, gdy uzna, że taka sytuacja będzie dla niej korzystniejsza. Wówczas zgodnie z art. 113 ust. 4 ustawy o VAT jest zobowiązana powiadomić naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji ze zwolnienia podmiotowego na druku VAT-R przed początkiem miesiąca, w którym rezygnuje ze zwolnienia. Należy także pamiętać, że z zarejestrowaniem dla podatku VAT wiążą się określone skutki, nie tylko prawo do odliczenia podatku naliczonego, ale też odprowadzanie podatku należnego od wykonywanych czynności, obowiązek składania deklaracji i aktualizacji danych.

Kolejnym warunkiem odliczenia podatku naliczonego od wydatków jest, że są one wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Tak więc, jeżeli poniesione przez Szkołę wydatki będą związane wyłącznie z remontem klasy, która będzie wynajęta firmie, to przysługuje jej odliczenie podatku w całości, gdyż wydatki będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Jeżeli w późniejszym okresie, wynajmowana klasa będzie przeznaczona dla uczniów, tj. przestanie być wykorzystywana do czynności opodatkowanych wówczas konieczne będzie skorygowanie w części odliczonego podatku.

W art.91 ustawy o VAT określone zostały zasady odliczania VAT naliczonego w przypadku, gdy nabywane towary i usługi pierwotnie służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, a następnie zmieniło się ich przeznaczenie na nie związane z tymi czynnościami.

Jak wynika bowiem z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy dotyczące korekty stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. Zasada ta będzie miała zastosowanie tylko wtedy, gdy zmiana przeznaczenia nastąpi przed zakończeniem okresu korekty, tj. 10 lat dla nieruchomości i 5 lat dla pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a korekta będzie dotyczyć jedynie okresu pozostałego do końca okresu korekty (art. 91 ust. 7a ustawy o VAT).

Reasumując, jeżeli poniesione wydatki związane będą wyłącznie z remontem klasy przeznaczonej na wynajem, Szkoła w całości może odliczyć podatek naliczony związany z tymi zakupami. Należy pamiętać jednak, że z uprawnienia tego Szkoła może skorzystać po dokonaniu rejestracji jako „czynny” podatnik VAT, której może dokonać niezależnie od wysokości osiągniętego obrotu.

Iwona Porez