Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ , PODSTAWA OPODATKOWANIA (art. 29-32)

November 4, 2013

Premia pieniężna a VAT

0 1114

Wypłacana przez Podatnika na rzecz kontrahenta premia pieniężna z tytułu wartości sprzedaży zafakturowanej dla kontrahenta stanowi zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT rabat zmniejszający podstawę opodatkowania, który powinien być udokumentowany fakturą korygującą.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 24 września 2013 roku nr IPTPP2/443-512/13-6/IR.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwrócił się Podatnik, który zawarł ze swoim kontrahentem umowę, na mocy której kontrahent zobowiązał się do świadczenia na rzecz Podatnika usług polegających na podejmowaniu czynności zmierzających do wzrostu sprzedaży towarów należących do Podatnika celem zwiększenia udziału sprzedającego w rynku towarów handlowych oferowanych przez sprzedającego.

Tytułem wynagrodzenia za świadczone usługi, Podatnik zapłaci kontrahentowi premię pieniężną, której podstawę wyliczenia stanowić będzie wartość sprzedaży netto zafakturowanej dla kontrahenta pomniejszona o dokonane zwroty. W zamian za przyznanie premii pieniężnej nie ma miejsca świadczenia przez kontrahenta usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym ani też kontrahent nie zobowiązuje się do posiadania pełnego asortymentu towarów Podatnika. Kontrahent świadczy na rzecz Podatnika usługi marketingowe na podstawie odrębnej umowy za wynagrodzeniem w niej ustalonym. W umowie ustalającej zasady przyznawania premii pieniężnej nie są określone jakie działania, w jakim okresie i z jaką częstotliwością mają zostać podjęte przez kontrahenta celem wzrostu sprzedaży produktów Podatnika, tym samym nie ma też zapisów o sposobie potwierdzania tych działań. Przyznanie premii pieniężnej nie jest uzależnione od spełnienia innych warunków takich jak np. odpowiednie eksponowanie przez kontrahenta towarów, czy też reklamy towarów Podatnika. Nie jest również uzależnione od niedokonywania przez kontrahenta nabyć podobnych towarów od innych dostawców. Wypłacana premia pieniężna wyliczana jest w stałym procencie niezależnie od wartości dokonanych obrotów przez partnerów handlowych w danym okresie rozliczeniowym. Jeżeli kontrahent nie dokona zakupów premia pieniężna nie zostanie wypłacona.

Nadto Podatnik jednoznacznie doprecyzował, iż wypłacenie premii pieniężnej nie jest związane ze świadczeniem jakichkolwiek usług na jego rzecz ze strony kontrahenta. Wypłacenie premii pieniężnej uzależnione jest wyłącznie od wartości sprzedaży dokonanej na rzecz kontrahenta.

W związku z powyższym Podatnik zwrócił się do organu podatkowego z zapytaniem, czy wypłacana przez niego na rzecz kontrahenta premia pieniężna z tytułu wartości sprzedaży netto zafakturowanej dla kontrahenta nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usługi, a wypłacenie takiej premii nie kreuje odrębnej od dostawy czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i powinno być rozliczane poprzez wystawienie faktury korygującej.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Celem dokonania prawidłowej kwalifikacji premii pieniężnych w świetle przepisów o podatku od towarów i usług, organ podatkowy dokonał analizy całokształtu okoliczności powyższej transakcji, która pozwoli na ocenę skutków w świetle regulacji dotyczących podatku od towarów i usług.

Warunkiem zatem uznania, iż premia pieniężna stanowi w istocie rabat, jest wykazanie ścisłego związku pomiędzy premią pieniężną a zrealizowanymi dostawami.

Dokonując analizy opisu sprawy, organ podatkowy stwierdził, iż skoro w zamian za przyznawanie premii pieniężnej nie ma miejsca świadczenie przez kontrahenta jakichkolwiek usług na rzecz Podatnika, to wypłacana przez niego na rzecz kontrahenta premia pieniężna z tytułu wartości sprzedaży zafakturowanej dla kontrahenta, nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usługi lecz stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług - zmniejszający podstawę opodatkowania.

Odnosząc się natomiast do sposobu udokumentowania wypłacanej przez Podatnika premii pieniężnej Oran podatkowy zaznaczył, iż z brzmienia obowiązujących regulacji prawnych wynika, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatek należny winny zostać udokumentowane fakturą korygującą.

Reasumując organ podatkowy stwierdził, iż w przedstawionych okolicznościach sprawy Podatnik będzie zobowiązany wystawiać faktury korygujące, dokumentujące udzielony rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ww. ustawy, odpowiadający kwocie wypłaconej premii pieniężnej.

Podstawa prawna: art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.