Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Na stronach internetowych Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt kompleksowej nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa. Znajduje się w nim kilka szczególnie naszym zdaniem interesujących, nie zawsze jednak korzystnych dla podatników zmian.

1. Zmiany dotyczące wydawania interpretacji prawa podatkowego

W projekcie nowelizacji zawarto szereg zmian dotyczących interpretacji prawa podatkowego. Między innymi dodano punkt, w którym wymienia się elementy, jakie powinna zawierać interpretacja ogólna. Ponadto, zgodnie ze znowelizowanymi przepisami przedmiotem wniosku nie będą mogły być przepisy regulujące właściwość oraz prawa i obowiązki organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej. Jeżeli przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będą odpowiadały zagadnieniu będącemu przedmiotem interpretacji ogólnej, organ podatkowy wyda postanowienie o stwierdzeniu, że w danym przypadku ma zastosowanie interpretacja ogólna, ze wskazaniem numeru oraz miejsca publikacji tej interpretacji. Nowelizacja przewiduje również rozszerzenie listy przypadków, w których Minister Finansów może zmienić lub uchylić interpretację. Ponadto, w sytuacji, gdy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej nie zostanie rozpatrzony ze względu na to, że nie będzie spełniał wymogów określonych przepisami prawa, organ podatkowy nie będzie już musiał wydawać w tym zakresie postanowienia.

Zupełną nowością ma być możliwość występowania z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej wspólnie przez dwóch lub więcej zainteresowanych uczestniczących w tym samym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym. W takiej sytuacji wnioskodawcy powinni wskazać we wniosku wspólnym jeden podmiot, który będzie stroną postępowania w sprawie interpretacji, a ustawowa opłata za wydanie wniosku będzie mnożona przez liczbę wnioskodawców. Z wnioskiem o wydanie interpretacji będzie mógł również wystąpić podmiot zamawiający w rozumieniu ustawy – Prawo zamówień publicznych, przed przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia ceny.

Projekt nowelizacji przewiduje również wprowadzenie nowego rodzaju interpretacji – opinii zabezpieczającej dotyczącą unikania opodatkowania. Na wydanie opinii organ podatkowy będzie miał maksymalnie 6 miesięcy od otrzymania wniosku i, podobnie jak interpretacja indywidualna, będzie ona chroniła wnioskodawcę. Opłata za wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej będzie wynosiła 30.000zł, jeżeli przynajmniej jedna z czynności będących przedmiotem wniosku będzie miała być wykonana z nierezydentami lub z podmiotami kontrolowanymi lub zarządzanymi przez nierezydentów oraz 15.000zł w pozostałych przypadkach.

2. Wprowadzenie regulacji służących przeciwdziałaniu unikaniu opodatkowania

Zgodnie z projektem nowelizacji za unikanie opodatkowania zostanie uznane „zastosowanie, w sposób zamierzony, sztucznej konstrukcji prawnej, której głównym celem było uzyskanie, nieprzewidzianej w przepisach prawa podatkowego oraz sprzecznej z celem i istotą tych przepisów, znacznej korzyści podatkowej przez podmiot tworzący lub współtworzący sztuczną konstrukcję prawną.” Projekt zawiera szereg definicji uściślających, kiedy dana czynność może być uznana za unikanie opodatkowania. W przypadku udowodnienia takiej konstrukcji organ podatkowy będzie ustalał lub określał wysokość zobowiązania podatkowego pomijając sztuczne konstrukcje prawne i zamiast tego odnosząc się do rzeczywistych zdarzeń gospodarczych oraz typowej konstrukcji prawnej.

Nowelizacja przewiduje również utworzenie Rady do Spraw Unikania Opodatkowania – niezależnego od organów podatkowych kolegialnego organu wydającego opinie o zasadności stosowania klauzuli unikania opodatkowania w indywidualnych sprawach, na wniosek organu podatkowego lub strony.

3. Zmiana wysokości odsetek za zwłokę

Nowelizacja przewiduje zastosowanie jeszcze bardziej obniżonej stawki odsetek za zwłokę w sytuacji złożenia prawnie skutecznej korekty deklaracji podatkowej. Stawka ta miałaby wynosić 50% stawki podstawowej i miałaby zastosowanie do tych prawnie skutecznych korekt, które zostaną złożone w terminie 6 miesięcy od upływu terminu złożenia korygowanej deklaracji. Dodatkowym warunkiem jest zapłata zaległości podatkowej w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty. Obniżona stawka odsetek nie będzie miała zastosowania w przypadku korekty deklaracji złożonej po doręczeniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, po zakończeniu kontroli podatkowej ani do korekty dokonanej w wyniku czynności sprawdzających ani w przypadku nieprawidłowości ujawnionych przez organ podatkowy, jeżeli kwota zaniżenia zobowiązania podatkowego, zawyżenia kwoty nadpłaty lub zwrotu będzie przekraczała 25%kwoty należnej. Obniżonej stawki nie będzie również można zastosować, jeżeli organ podatkowy ujawni niezłożenie deklaracji oraz brak zapłaty podatku.

Z drugiej strony, nowelizacja przewiduje podwyższoną do 200% stawki podstawowej stawkę odsetek za zwłokę w stosunku do zaległości w VAT i w podatku akcyzowym w sytuacji, gdy zaległość zostanie ujawniona przez organ podatkowy w toku kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego, a także korekty deklaracji złożonej po doręczeniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej lub po zakończeniu kontroli podatkowej oraz dokonanej w wyniku czynności sprawdzających, jeżeli kwota zaległości przekracza 25% kwoty należnej. Podwyższona stawka odsetek będzie miała zastosowanie również wówczas, gdy organ podatkowy ujawni, w toku czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego, że podatnik nie złożył deklaracji oraz nie zapłacił podatku.

4. Zmiana przepisów dotyczących nadpłaty i pełnomocnictw

Projekt nowelizacji przewiduje również kompleksową modyfikację przepisów dotyczących nadpłaty podatku. Cześć z nowych przepisów jedynie porządkuje już istniejące regulacje. Nowością jest zwolnienie z obowiązku załączania do korekty deklaracji uzasadnienia przyczyn korekty w sytuacji, gdy korekcie towarzyszy wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Nowelizacja precyzuje również, jakie elementy powinna zwierać decyzja stwierdzająca nadpłatę. Ustawa reguluje też wprost, że zwrot nadpłaty na wniosek podatnika dokonany nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej nie powoduje wszczęcia postępowania w sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe. Nowelizacja przewiduje także wprowadzenie przepisu precyzującego, w jakich częściach nadpłata będzie zwracana wspólnikom spółki cywilnej po jej rozwiązaniu. Zgodnie z nowymi przepisami, w przypadku, gdy w sprawie, w której zostanie złożony wniosek o stwierdzenie nadpłaty, będzie toczyło się postępowanie podatkowe, żądanie zawarte we wniosku zostanie rozpatrzone w ramach toczącego się postępowania.

W projekcie nowelizacji proponuje się również wprowadzenie całego rozdziału regulującego kwestię pełnomocnictw. Zgodnie z nowymi przepisami, pełnomocnictwo ogólne będzie składane wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego, według określonego wzoru. Minister Finansów będzie umieszczał takie pełnomocnictwo w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych. Pełnomocnictwo ogólne będzie mogło być również zgłoszone za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Przepisy nowelizacji mają w większości wejść w życie od 1 stycznia 2015 roku.

Ewa Konarska