Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

February 28, 2013

Projekty nowych rozporządzeń dotyczących kas rejestrujących

0 943

W Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji zostały udostępnione projekty czterech nowych rozporządzeń Ministra Finansów dotyczących kas rejestrujących. Rozporządzenia mają wejść w życie z dniem 1 kwietnia 2013 roku, przed wygaśnięciem rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 roku sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. Poniżej przedstawiamy najważniejsze regulacje ujęte w projektach. 

1. Projekt rozporządzenia w sprawie terminów oraz zakresu obowiązkowych przeglądów technicznych kas rejestrujących

Projekt stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art.111 ust.7a pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, nakazującego ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych określenie, w drodze rozporządzenia, terminów oraz zakresu obowiązkowych przeglądów technicznych kas rejestrujących. Przedmiot regulacji określony w projekcie rozporządzenia obecnie unormowany jest w §7 ust.1 pkt 6 oraz w §15 i 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Nowe rozporządzenie ma zawierać między innymi następujące zagadnienia:

• w paragrafie 2 określono słownik pojęć, którymi posłużono się w tym rozporządzeniu czyli: dokument fiskalny, fiskalizacja kasy, kasa, książka kasy, moduł fiskalny kasy, pamięć fiskalna kasy, serwis kas;

• w paragrafie 3 określono terminy obowiązkowego przeglądu technicznego kas użytkowanych, kas utraconych i następnie odzyskanych oraz kas o zastosowaniu specjalnym TAXI. Zgodnie z projektem, podatnik będzie obowiązany poddawać kasę obowiązkowemu przeglądowi technicznemu nie rzadziej niż co 2 lata. Dodatkowo, kasa, która została przez podatnika utracona i następnie odzyskana, podlega obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przed jej ponownym zastosowaniem do prowadzenia ewidencji, a jej zastosowanie może nastąpić w dniu następnym po dokonaniu przeglądu. W przypadku kas o zastosowaniu specjalnym obowiązkowego przeglądu technicznego dokonuje się nie rzadziej niż w terminach wymaganych dla ponownej legalizacji określonych w odrębnych przepisach o prawnej kontroli metrologicznej dla taksometru używanego do współpracy z kasą przez podatnika. Doprecyzowano także, iż termin pierwszego obowiązkowego przeglądu technicznego biegnie od dnia fiskalizacji kasy i jest liczony zgodnie z przepisami określonymi w art.12 ustawy Ordynacja podatkowa;

• w paragrafie 4 określono zakres obowiązkowych przeglądów technicznych będący powtórzeniem zapisu §15 rozporządzenia z 2008 roku. Jednakże rozszerzono zakres obowiązkowego przeglądu technicznego kasy o konieczność wpisu jego wyniku razem z zaleceniami do książki serwisowej kasy a także dołączenie dokumentu potwierdzającego wykonanie tego przeglądu. W paragrafie tym, w ramach regulacji uzupełniających wskazuje się również definicję programu pracy kasy oraz programu archiwizującego.

2. Projekt rozporządzenia w sprawie warunków zorganizowania i prowadzenia serwisu kas rejestrujących oraz warunków, które powinny spełniać podmioty prowadzące serwis kas

Projekt stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 111 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiot regulacji określony w projekcie rozporządzenia obecnie unormowany jest w §9 ust.1 pkt 2 oraz w §14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Projekt zawiera następujące uregulowania:

• w zakresie warunków zorganizowania i prowadzenia serwisu kas rejestrujących projekt nawiązuje do uregulowań zawartych w §14 rozporządzenia z 2008 roku;

• w paragrafie 2 określono słownik pojęć, którymi posłużono się w tym rozporządzeniu czyli: fiskalizacja kasy, kasa, instrukcja serwisowa, kasa z elektronicznym zapisem kopii, książka kasy, numer ewidencyjny kasy, pamięć fiskalna kasy, podatek, podatnik, podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas, podmiot prowadzący serwis główny, podmiot prowadzący serwis kas, producent krajowy, serwisant kas, serwis kas, urząd skarbowy;

• w paragrafie 3 wprowadzono dodatkowy zapis w stosunku do poprzedniego rozporządzenia, iż podmioty prowadzące serwis kas obowiązane są przekazywać za okresy kwartalne kopię dokumentacji związanej z wykonywanym serwisem podmiotowi prowadzącemu serwis główny;

• w paragrafie 4 określono termin 30 dni od dnia otrzymania decyzji Prezesa Głównego Urzędu Miar, w którym producent krajowy dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu jest obowiązany do przekazania ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych informacji na temat zorganizowania serwisu głównego. Podtrzymano także siedmiodniowy termin do złożenia zgłoszenia fiskalizacji kasy przez podmiot prowadzący serwis główny lub podmiot prowadzący serwis kas;

• w paragrafie 5 wskazano między innymi następujące regulacje dotyczące upoważnienia serwisantów do wykonywania serwisu kas:

- upoważnienie dla serwisanta jest wydawane przez podmiot prowadzący serwis główny po uzyskaniu informacji o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego, upoważnienie cofa się w przypadku skazania serwisanta prawomocnym wyrokiem za umyślnie popełnione przestępstwo,

- określono wzór identyfikatora dla serwisanta wydawanego przez podmiot prowadzący serwis główny, ważnego przez rok od daty jego wydania, który upoważnia do wykonywania serwisu typu kas w nim wskazanych,

- dopuszczono możliwość upoważnienia przez podmiot prowadzący serwis główny do jednorazowego wykonania serwisu danej kasy, serwisanta kas, który nie posiada upoważnienia do jej serwisowania,

- zapisy paragrafów 6 i 8 nowego rozporządzenia stanowią powielenie zapisów punktu 3 załącznika nr 6 i w §9 ust.1 pkt. 2 poprzedniego rozporządzenia;

• w paragrafie 7 określono obowiązki serwisantów związane z dokonywaniem wpisów w książce kasy;

• zapisy paragrafu 9 zobowiązują podmiot prowadzący serwis główny do wydania na wniosek podatnika duplikatu książki serwisowej;

• paragraf 10 wprowadza zasadę, iż zaprzestanie prowadzenia serwisu głównego może być dokonane po uprzednim jego przekazaniu, w drodze umowy w formie pisemnej, do prowadzenia przez podmiot przejmującego ten serwis kas, a kopia tej umowy musi być przesłana do właściwego naczelnika urzędu skarbowego i ministra właściwego ds. finansów publicznych w terminie 7 dni od jej zawarcia;

• w paragrafie 11 określono obowiązek prowadzenia przez podmiot prowadzący serwis główny listy serwisantów kas, upoważnionych do wykonywania serwisu kas danego typu, na bieżąco aktualizowanej,

• paragraf 12 ust.1,2,3 sanowi powielenie poprzednich regulacji np. obowiązek podjęcia interwencji serwisu w przypadku awarii kasy, w ciągu 48 godzin a także bezpłatnej i niezwłocznej interwencji serwisanta na żądanie właściwego naczelnika urzędu skarbowego. W tym paragrafie wprowadzono również i nową regulację, zgodnie z którą serwisant kas wykonuje, na podstawie dokonanego przez podatnika zgłoszenia, obowiązkowego przeglądu technicznego kasy w terminie 5 dni od dnia jego zgłoszenia;

• w paragrafie 13 określono warunki, które powinny spełniać podmioty prowadzące serwis kas m.in.: serwisu kas nie będą mogły prowadzić osoby fizyczne a także podmioty, u których serwisantem kas jest osoba lub są osoby oraz podmioty, u których osoby pełniące funkcje kierownicze lub zarządzające zostały skazane prawomocnym wyrokiem za umyślnie popełnione przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;

• paragraf 14 stanowi przepisy przejściowe przewidujące ważność identyfikatorów serwisantów, wydanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przez rok od dnia ich wydania nie dłużej jednak niż do dnia 30 września 2013 roku.

3. Projekt rozporządzenia w sprawie terminu zgłoszenia kasy do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego, rodzaju dokumentów, które są prowadzone lub składane w związku z używaniem kasy rejestrującej oraz wzorów tych dokumentów

Projekt stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art.111 ust.7a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Regulacje zawarte w projekcie w zasadzie stanowią odzwierciedlenie zapisów §7 ust.1 pkt 10 i §14 ust.2 obowiązującego obecnie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. Normują one między innymi następujące zagadnienia:

• w paragrafie 1 określono słownik pojęć, którymi posłużono się w tym rozporządzeniu czyli: fiskalizacja kasy, kasa, numer ewidencyjny kasy, podatek, podatnik, podmiot prowadzący serwis główny, podmiot prowadzący serwis kas, urząd skarbowy;

• w paragrafie 2 określono zobowiązanie podatnika do zawiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że będzie prowadził ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas. Wzór zawiadomienia zawarto w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

• paragraf 3 przewiduje, podobnie jak rozporządzenie z 2008 roku, siedmiodniowy termin na złożenie przez podatnika zgłoszenia kasy do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w celu nadania jej numeru ewidencyjnego. W załączniku nr 2 do rozporządzenia zawarto wzór tego zgłoszenia. Jednocześnie określono obowiązek serwisu do zgłoszenia fiskalizacji kasy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, a wzór takiego zgłoszenia zawarto w załączniku nr 3. Zobowiązano także podatników do zgłoszenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego faktu zakończenia pracy w trybie fiskalnym lub konieczności wymiany pamięci fiskalnej, w celu dokonania odczytu. Wzór takiego wniosku stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia;

• w paragrafie 4 wprowadzono nowy zapis, który określa obowiązek podatnika do złożenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosku o zarejestrowanie kasy w prowadzonej przez niego ewidencji w przypadku zmiany właściwości miejscowej. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.

4. Projekt rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz warunków używania tych kas przez podatników

Projekt stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 111 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiot regulacji określony w projekcie rozporządzenia obecnie unormowany jest w rozdziale 3 oraz w §13 i w § 14 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. Projektowane rozporządzenie zawiera również zagadnienia nieregulowane dotychczas jak np. pojęcie odrębnej ewidencji. Nowe rozporządzenie ma regulować między innymi następujące zagadnienia:

• w paragrafie 2 określono słownik pojęć, którymi posłużono się w tym rozporządzeniu czyli: dokument fiskalny, fiskalizacja kasy, inny podmiot, kasa, kasa z elektronicznym zapisem kopii, kasa powierzona, kasa własna, książka kasy, NIP, numer unikatowy kasy, numer ewidencyjny kasy, odrębna ewidencja, pamięć fiskalna kasy, paragon fiskalny, podatek, podatnik, podmiot prowadzący serwis główny, podmiot prowadzący serwis kas, raport fiskalny dobowy, serwis kas, serwisant kas, sprzedaż, urząd skarbowy;

• w paragrafie 3 doprecyzowano w stosunku do poprzedniego rozporządzenia, że obowiązek ewidencjonowania dotyczy każdej sprzedaży, w tym również otrzymanej przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty). Dodatkowo, uregulowano zagadnienie zwrotu towarów i uznanych reklamacji skutkujących zwrotem całości lub części należności z tytułu sprzedaży, które muszą być ujęte w odrębnej ewidencji. Natomiast w przypadku oczywistej pomyłki dopuszcza się dokonanie jej korekty poprzez ujęcie jej również w odrębnej ewidencji;

• paragraf 4 doprecyzowuje definicję fiskalizacji kasy, której podatnik jest obowiązany dokonać przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji;

• zapisy paragrafu 5 zawierają uregulowania dotyczące podatników wykonujących czynności w ramach umowy agencyjnej, zlecenia itp. Używa się w tym paragrafie pojęcia kasy własnej i powierzonej, a przepis ma na celu wyeliminowanie występujących dotychczas problemów interpretacyjnych w tym zakresie;

• paragraf 6 określa zasady prowadzenia ewidencji przez podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione;

• zapisy paragrafu 7 projektu stanowią powielenie obowiązków zawartych w §7 ust.1 rozporządzenia z 2008 roku. Nowym zapisem jest zapis ust.1 pkt 6, gdzie wprowadzono dla podatników, u których podstawą opodatkowania jest marża, obowiązek przyporządkowania dowolnej wolnej litery (za wyjątkiem litery A), stawce podatku 0% (tzw. zero techniczne). Powyższe przyporządkowanie winno być odnotowane w książce serwisowej przez serwisanta. Ponadto, w ramach nawiązania do art.111 ust.3 ustawy o VAT, zamieszczono zapis o obowiązku stosowania kasy rezerwowej lub zaprzestania sprzedaży w przypadku jej braku. Określono również warunki zmiany podmiotu prowadzącego serwis kas;

• w paragrafie 8 określono obowiązek podatników do złożenia przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania zawiadomienia o liczbie kas i adresie ich używania. W przypadku podatnika zamierzającego stosować do ewidencji jedną kasę rejestrującą, zawiadomienie może być dokonane na formularzu „zgłoszenia danych dotyczących kasy przez podatnika”. W paragrafie tym zawarto również obowiązki podatników o charakterze technicznym np.: zgłoszenia fiskalizacji kasy, weryfikacji poprawności pracy kasy, dokonywania obowiązkowych przeglądów technicznych, naniesienia na kasę numeru ewidencyjnego. Dodatkowo, zamieszczono w tym paragrafie nowe uregulowanie dotyczące obowiązku złożenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosku o zarejestrowanie kasy pod dotychczasowym numerem ewidencyjnym, w terminie 7 dni od wystąpienia okoliczności skutkujących zmianą właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego. Podatnik będzie zobowiązany do dołączenia do wniosku informacji o dotychczas właściwym naczelniku urzędu skarbowego. Jednocześnie dodano nowe uregulowanie polegające na obowiązku poinformowania przez podatnika właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie miejsca użytkowania kasy, w terminie 7 dni od dnia dokonania tej zmiany. Fakt ten również w tym samym terminie zgłasza podatnik do podmiotu prowadzącego serwis w celu odnotowania w książce serwisowej i dokonania zmian danych zapisanych w pamięci kasy a dotyczących adresu punktu sprzedaży;

• w paragrafie 9 wskazano warunki, jakie dodatkowo muszą spełniać podatnicy świadczący usługi przewozu osób i bagażu podręcznego;

• paragrafy 10, 11, 12 i 13 stanowią odzwierciedlenie regulacji zawartych w projekcie rozporządzenia Ministra Gospodarki wydanego na podstawie art.111 ust.9 ustawy o VAT, które określają zakres i układ paragonu fiskalnego oraz raportu fiskalnego dobowego;

• paragraf 14 zawiera zasady zaokrąglania kwot wykazywanych na paragonach i raportach fiskalnych;

• w paragrafie 15 określono zasady postępowania podatników w przypadku zakończenia pracy w trybie fiskalnym, np. nowy obowiązek złożenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosku o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym. W tym przepisie nałożono również na podmiot prowadzący serwis główny obowiązek dokonania odczytu pamięci fiskalnej kasy oraz sporządzenia z tego odczytu protokołu, w przypadku stwierdzenia przez serwisanta kas braku możliwości technicznych dokonania odczytu zawartości pamięci fiskalnej. Oryginał protokołu powinien być przesłany w terminie 7 dni od dnia jego sporządzenia do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego;

• paragraf 16 określa tryb postępowania w przypadku konieczności wymiany pamięci fiskalnej kasy i zgłoszenia, po wymianie pamięci, kasy z nowym numerem unikatowym - również w terminie 7 dni od dnia otrzymania kasy od podmiotu prowadzącego serwis główny, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

• zapis paragrafu 17 określa obowiązki podatnika w przypadku utraty kasy wskutek siły wyższej, kradzieży i odzyskania kasy utraconej np. niezwłoczne powiadomienie o fakcie kradzieży naczelnika urzędu skarbowego oraz załączenie potwierdzenia zgłoszenia kradzieży wydanego przez organy ścigania;

• paragraf 18 zawiera regulacje przejściowe pozwalające na stosowanie kas nabytych i ufiskalnionych przez podatników w okresie ważności decyzji ministra właściwego do spraw finansów publicznych; • w paragrafie 19 wprowadzono nową regulację obligująca podatnika do zgłoszenia do Prezesa Głównego Urzędu Miar oraz do naczelnika urzędu skarbowego faktu, że użytkowana kasa nie spełnia określonych funkcji, kryteriów i warunków technicznych, w szczególności gdy nieprawidłowo liczy wysokość obrotu i kwoty podatku.

Wioletta Gramis