Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

December 2, 2016

Przedawnienie obowiązku dotyczącego zwrotu ulgi w związku z likwidacją działalności

0 1092

Prowadziłam działalność gospodarczą od połowy 2008 roku. W lipcu 2009 ufiskalniłam kasę i odliczyłam w deklaracjach VAT-7 700 zł ulgi. Działalność została zawieszona od listopada 2009 roku do listopada 2011 roku, po czym z dniem 20 listoopada 2011 roku została całkowicie zlikwidowana. Po okresie zwieszenia nie prowadziłam sprzedaży i nie składałam deklaracji VAT. Kasa podczas licznych przeprowadzek została zagubiona jak również i związane z nią dokumenty. Nie wiem czy miałam jakieś obowiązki z nią związane dokonując likwidacji działalności? Czy muszę oddać ulgę, gdy ostatnie czynności opodatkowane wystąpiły w listopadzie 2009 roku, czy może zobowiązanie się już przedawniło? 

ODPOWIEDŹ

Jest Pani obowiązana do zwrotu ulgi za kasę fiskalną do dnia 31 grudnia 2016 roku, oraz skontaktowania się z właściwym Urzędem Skarbowym, w celu dopełnienia czynności związanych z wyrejestrowaniem kasy przez naczelnika urzędu skarbowego.

UZASADNIENIE

Z treści art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług m.in. wynika, że podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis.

Stosownie do zapisu § 6 ust. 1 i ust. 3 pkt 1 lit.a rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania: zaprzestaną działalności, nastąpi otwarcie likwidacji, zostanie ogłoszona upadłość, nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3. Zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących należy dokonać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do 25. miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza się za okresy miesięczne.

Na podstawie regulacji zawartej w paragrafie 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik:

  • wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),

  • składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w  trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o  dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr  3 do rozporządzenia,

  • składa wniosek o  wyrejestrowanie kasy z  ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego,

  • dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w  obecności pracownika urzędu skarbowego.

Odnosząc się do przepisów, które obowiązywały w okresie, w którym nastąpiła całkowita likwidacja Pani działalności w 2011 roku to w myśl zapisu § 7 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymagało dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, z której sporządza się protokół. Jak wynika z powyższego obowiązki te nie uległy zmianie.

W myśl zapisu art. 111 ust. 3a pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy mają obowiązek przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w art. 112 (do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego), zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości. Należy jednak zwrócić uwagę na zapis § 19 poprzednio obowiązującego w/w rozporządzenia, który został uchylony z dniem 1 kwietnia 2013 roku określający, iż kopie dokumentów sporządzanych przez kasę na nośniku papierowym, potwierdzających dokonanie sprzedaży do 31 grudnia 2012 roku, należy przechowywać nie krócej niż przez okres 2 lat, licząc od końca roku, w  którym nastąpiła ta sprzedaż. Natomiast w chwili obecnej w  odniesieniu do dowodów księgowych dotyczących sprzedaży detalicznej tj. paragonów fiskalnych, w przypadku stosowania kasy rejestrującej z kopią papierową, to paragony fiskalne dokumentujące sprzedaż dokonaną od 1 kwietnia 2013 roku podatnik ma obowiązek przechowywać przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w  którym upłynął termin płatności podatku (§ 6 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).

Jak wynika z opisu sprawy nie ma możliwości dokonania odczytu kasy jak również odtworzenia osiągniętego obrotu i kwot podatku należnego w związku z brakiem paragonów fiskalnych wyemitowanych przez kasę rejestrującą jak również samego urządzenia.

Zaprzestanie działalności biorąc pod uwagę wyżej powołany § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie odliczania, czy też zaprzestanie używania kasy, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy nie są tożsame z wstrzymaniem się na określony czas od prowadzenia działalności (np. zawieszenie działalności). Termin „zaprzestanie użytkowania” nie został zdefiniowany w rozporządzeniu w sprawie odliczania, ani też w ustawie o podatku od towarów i usług, niemniej niewątpliwie bierze się pod uwagę tylko taką sytuację, która powoduje, zaprzestanie używania kasy w sposób trwały, bez powrotu do jej ponownego używania przed likwidacją działalności. Wstrzymanie się na określony czas od prowadzenia działalności, wznowienie jej po tym okresie i dalsze użytkowanie kasy nie powoduje w związku z tym faktem obowiązku zwrotu odliczonej lub zwróconej podatnikowi kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.

W katalogu zawartym w zapisie § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących nie zostało wymienione zawieszenie działalności gospodarczej. W związku z tym, obowiązek zwrotu odliczonej ulgi z tytułu nabycia kasy rejestrującej powstanie z chwilą trwałego zaprzestania użytkowania zawiązanego z likwidacją działalności gospodarczej. Skoro rozliczała się Pani z podatku od towarów i usług miesięcznie to obowiązek zwrotu powstał do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a zatem termin zwrotu ulgi przypadał na dzień 25 grudnia 2011 roku.

Na podstawie art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ustawy Ordynacja podatkowa zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (jeżeli nie zaszły przesłanki np. przerwania biegu terminu przedawnienia określone w tym artykule).

Podsumowując powyższe, w opisywanym przypadku była Pani obowiązana dokonać zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej do dnia 25 grudnia 2011 roku, ale ponieważ zwrot ten nie został dokonany to biorąc pod uwagę zapis artykułu 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa obowiązek zwrotu ulgi do Urzędu Skarbowego istnieje do 31 grudnia 2016 roku, chyba, że zaistniały przesłanki określone w dalszych zapisach tego artykułu. Powinna Pani również skontaktować się z naczelnikiem urzędu skarbowego w celu podjęcia czynności skutkujących wyrejestrowaniem kasy z Centralnej Ewidencji Kas Rejestrujących.

Anna Kassian

Podstawa prawna: art. 111 ust. 3a pkt 6 i ust. 6 ustawy o VAT, § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 roku, w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, § 7 ust. 8, § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, § 6 ust. 1 pkt 8, § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013r. w sprawie kas rejestrujących, art. 70 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa.