Płatności dokonywane przez przedsiębiorcę na rzecz spółki reklamowo–marketingowej zarządzającej programem lojalnościowym pozwalającym klientom przedsiębiorstwa zbierać punkty podczas dokonywania zakupów oraz wymieniać te punkty na nagrody otrzymywane od spółki reklamowo – marketingowej, należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez spółkę reklamową na rzecz przedsiębiorcy.
Tak orzekł Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wydanym 7 października 2010 roku orzeczeniu w połączonych sprawach C-53/09 Loyalty Management UK Ltd i C-55/09 Baxi Group Ltd.
Sytuacja podatnika
Spółki Loyalty Management UK i Baxi Group wykorzystywały w swojej działalności programy lojalnościowe polegające na przekazywaniu konsumentom nagród po zebraniu przez nich odpowiedniej liczby punktów przyznawanych w zamian za dokonanie zakupów. Nagrody te były nabywane i przekazywane przez agencje reklamowo - marketingowe, w ramach usług świadczonych na rzecz Spółek. Agencje wystawiały na rzecz Spółek faktury za usługi, których cena obejmowała również wartość wydanych w programie lojalnościowym nagród. Brytyjskie organy podatkowe zakwestionowały prawo Spółek do odliczenia VAT w części dotyczącej wartości towarów wydanych w ramach programu lojalnościowego bezpośrednio konsumentom, argumentując, że wartość ta nie dotyczy usług świadczonych przez agencje, ale dostawy towarów na rzecz konsumentów, a płatności otrzymane przez agencje od Spółek stanowią tzw. płatność od osoby trzeciej.
Stanowisko Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości
Trybunał Sprawiedliwości przychylił się do stanowiska brytyjskich organów podatkowych, stwierdzając, że „płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe, należy, w sprawie C-55/09 uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora.” W ocenie Trybunału wynagrodzenie za dostawę towarów konsumentom odpowiada cenie nabycia prezentów przez spółkę reklamowo – marketingową i w tej części Loyalty Management UK i Baxi Group nie miały prawa do odliczenia podatku naliczonego.