Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ , AKTUALNOŚCI , WYSOKOŚĆ OPODATKOWANIA (art. 41-85)

June 14, 2016

Przekazanie praw autorskich do rozwiązań marketingowych a stawka VAT

0 979

Spółka Jawna powinna opodatkować świadczone usługi stawką podstawową zarówno w zakresie wynagrodzenia z tytułu wykonania rozwiązania marketingowego, jak i z tytułu przeniesienia majątkowych praw autorskich do tego rozwiązania.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 28 stycznia 2016 roku nr IPPP2/4512-1031/15-4/KOM.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Spółka Jawna, która zajmuje się przede wszystkim tworzeniem rozwiązań marketingowych. Obecnie, całość działalności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg stawki 23%.

W toku działalności Spółka Jawna zawiera umowy, które oprócz stworzenia określonych rozwiązań marketingowych, przewidują zobowiązanie do przeniesienia na klienta praw autorskich do wytworzonych w toku realizacji zleceń utworów albo udzielenia klientowi stosownej licencji. Zakres zobowiązania jest różny - zależy od klienta oraz rodzaju wykonywanego zlecenia. W jednym przypadku następuje przekazanie praw autorskich w sposób nieograniczony terytorialnie i na wszystkich polach eksploatacji, zaś w innym możliwe jest udzielenie ograniczonej czasowo licencji do korzystania z praw autorskich wyłącznie na terytorium Polski. Wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich lub udzielenie licencji jest ustalane odrębnie od pozostałego wynagrodzenia pomiędzy Spółką Jawną a klientem.

Tworzenie indywidualnych rozwiązań marketingowych polega na stworzeniu koncepcji akcji marketingowej obejmującej: nazwę akcji, harmonogram, budżet, cele, sposób realizacji, oraz wytworzeniu utworów użytych do jej przeprowadzenia. Zatem Spółka Jawna opracowuje założenia akcji, unikalny projekt graficzny oraz treść materiału promocyjnego. Czynności składające się na przeprowadzenia akcji to:

  • opracowanie koncepcji kreatywnej akcji - najczęściej obejmuje nazwę akcji i główny komunikat marketingowy - działania prowadzone przez wspólników Spółki Jawnej,

  • zaplanowanie akcji - harmonogram i budżet - działanie prowadzone przez wspólników,

  • opracowanie utworów użytych do przeprowadzenia akcji - np. opracowanie projektu graficznego lub napisanie artykułu - działanie prowadzone w zależności od typu utworu przez wspólników lub współpracowników firmy,

  • koordynacja wykonania akcji - działanie prowadzone przez wspólników.

Natomiast na gotowym rozwiązaniu marketingowym jako autor widnieje nazwa firmy oraz dane wspólników Spółki Jawnej.

W związku z powyższym Spółka zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czyjest uprawniona do opodatkowania honorarium za przekazanie praw autorskich lub udzielenie licencji do praw autorskich stawką 8%.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Dokonując analizy opisu sprawy w powiązaniu z obowiązującymi przepisami prawa organ podatkowy uznał, iż Spółka Jawna, do której stosuje się przepisy Kodeksu spółek handlowych, niewątpliwie nie jest osobą fizyczną, a działając przy tworzeniu rozwiązań marketingowych poprzez wspólników bądź współpracowników nie wypełnia postanowień art. 8 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, gdyż nie można jej uznać za twórcę w rozumieniu tej ustawy. W takim stanie rzeczy Spółce Jawnej nie przysługują autorskie prawa osobiste, a w szczególności prawo do autorstwa utworu. Spółka Jawna w opisanej sytuacji zatrudniając współpracowników występuje w roli pracodawcy i dlatego w myśl art. 12 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przysługują jej z mocy ustawy prawa majątkowe do stworzonego przez wspólnika lub grupę współpracowników wypełniających obowiązki wynikające ze stosunku pracy utworu w postaci artykułu lub projektu znaku graficznego, które są końcowym efektem konkretnego rozwiązania marketingowego zamówionego przez stronę zawartej umowy.

Dlatego też, mając na uwadze zapis pozycji 181 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, który to wyraźnie określa, że preferencyjną stawką podatku VAT opodatkowane są usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, organ podatkowy stwierdził, iż Spółce Jawnej nie przysługuje prawo do stosowania 8% stawki podatku VAT na wynagrodzenie wypłacane w formie honorarium z tytułu przeniesienia majątkowych praw autorskich lub udzielenie licencji do praw autorskich dot. stworzonych rozwiązań marketingowych.

Zatem zarówno wynagrodzenie za wykonanie rozwiązania marketingowego, które obejmuje stworzenie koncepcji akcji marketingowej obejmującej: nazwę akcji, harmonogram, budżet, cele, sposób realizacji oraz wytworzenie utworów użytych do jej przeprowadzenia, jak i za przeniesienie majątkowych praw autorskich do tegoż rozwiązania, podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na mocy art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ww. ustawy.

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.