Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALEŻNY , OŚWIATA I KULTURA , WYSOKOŚĆ OPODATKOWANIA (art. 41-85)

February 28, 2013

Realizacja zadań statutowych Ośrodka Kultury a VAT

0 966

Organizacja wypoczynku dla dzieci poprzez organizację zajęć plastycznych, muzycznych, konkursów oraz ognisk artystycznych i amatorskich zespołów artystycznych oraz przygotowywanie imprez kulturalnych w zakresie programu artystycznego wraz z nagłośnieniem, oświetleniem i dekoracją korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Natomiast organizacja wyjazdów edukacyjno-szkoleniowych oraz obsługa imprez kulturalnych w zakresie ochrony, poczęstunku i utrzymania czystości będzie opodatkowane podstawową stawką podatku VAT.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 28 grudnia 2012 roku nr IPTPP2/443-800/12-6/JS.

Sytuacja Podatnika

Ośrodek Kultury, czynny podatnik VAT, jest wpisany do rejestru instytucji kultury i zgodnie z zapisami w swoim statucie organizuje między innymi imprezy rozrywkowe, imprezy turystyczne, wypoczynek dla dzieci w czasie wolnym od zajęć szkolnych (w tym: zajęcia plastyczne, muzyczne, wyjazdy edukacyjno-szkoleniowe, konkursy), ogniska artystyczne, amatorskie zespoły artystyczne, imprezy zlecone przez instytucje działające w gminie i osoby fizyczne, z tego tytułu osiąga przychody.

Ośrodek Kultury z tytułu udziału okazjonalnie w zajęciach plastycznych, muzycznych i konkursach nie pobiera opłat. Natomiast za udział w ogniskach artystycznych, amatorskich zespołach artystycznych uczestnicy ponoszą częściową odpłatność. Zajęcia, za które uczestnicy ponoszą częściową odpłatność, odbywają się na terenie i w pomieszczeniach instytucji kultury.

Jednocześnie Ośrodek Kultury świadczy usługi polegające na organizowaniu wypoczynku dla dzieci w czasie wolnym od zajęć szkolnych poprzez zorganizowanie wyjazdów edukacyjno-szkoleniowych, które polegają na kompleksowej organizacji wyjazdów, tj.: transport, bilety wstępu, wyżywienie, opieka instruktorów. Podczas wycieczek dzieci uczą się historii, poznają kulturę, architekturę i sztukę, uczą się ogólnych zasad bezpieczeństwa i bezpiecznego korzystania z parków wodnych. W ramach przedmiotowych wyjazdów Ośrodek Kultury nabywa usługi transportowe, wyżywienie. Wyjazdy edukacyjno-szkoleniowe są częścią składową organizowanego przez Ośrodek Kultury wypoczynku dla dzieci w czasie wolnym od zajęć szkolnych, za który uczestnicy ponoszą odpłatność. W cenę wyjazdów edukacyjno-szkoleniowych wkalkulowany jest koszt transportu, bilety wstępu, prowiant, koszt przewodnika.

Ośrodek Kultury również organizuje imprezy na zlecenie instytucji działających w gminie i osób fizycznych. W koszt organizacji imprezy kulturalnej wkalkulowane jest przygotowanie programu artystycznego, nagłośnienie, oświetlenie, dekoracja sceny, ochrona, poczęstunek, koszty utrzymania czystości. Z tego tytułu wystawia rachunki w związku z organizacją ww. imprez. Ośrodek Kultury nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na cele statutowe, to jest na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

W związku z powyższym Ośrodek Kultury zwrócił się do organu podatkowego z pytaniem, czy przychód z organizowanego:

• wypoczynku dla dzieci w czasie wolnym od zajęć szkolnych (w tym: zajęcia plastyczne, muzyczne, wyjazdy edukacyjno-szkoleniowe, konkursy),

• ognisk artystycznych, amatorskich zespołów artystycznych,

• imprez zleconych przez instytucje działające w gminie i osoby fizyczne, jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Ad. 1

Dokonując analizy art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a w powiązaniu z ust. 17, 17a, 18 i 19 ustawy o podatku od towarów i usług organ podatkowy zaznaczył, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Ponadto, podmioty te nie powinny osiągać w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia powinny je przeznaczać w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Nie spełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

W wydanej interpretacji organ podatkowy uznał, iż organizacja wypoczynku dla dzieci w czasie wolnym od zajęć szkolnych: zajęcia plastyczne, muzyczne, konkursy oraz ognisk artystycznych i amatorskich zespołów artystycznych wiąże się bezpośrednio z prowadzoną przez Ośrodek Kultury działalnością kulturalną, zatem korzystają ze zwolnienia od podatk VAT, zgodnie z powołanym wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ww. ustawy. Ponadto w powyższej sprawie nie jest spełniona przesłanka negatywna uregulowana w art. 43 ust. 18 ww. ustawy – bowiem Ośrodek Kultury nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na cele statutowe, to jest na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Ad. 2

Natomiast organizując wyjazdy edukacyjno-szkoleniowe Ośrodek Kultury świadczy usługę kompleksową, zwierającą elementy charakterystyczne dla usług turystycznych. Bowiem usługa turystyki to kompleksowa usługa świadczona na rzecz turysty, która obejmuje swym zakresem cząstkowe usługi, bez których dana impreza turystyczna nie mogłaby się odbyć. Za usługi turystyki należy więc uznać zorganizowane lub indywidualne wyjazdy wypoczynkowe połączone z rekreacją i rozrywką.

Bowiem jak wynika z art. 119 ww. ustawy usługa turystyki to świadczenie złożone na które składa się szereg usług, zarówno obcych jak i własnych, mających na celu zorganizowanie pobytu klientowi poza miejscem jego zamieszkania. Usługi te są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość i należy je opodatkować według procedury przewidzianej dla powyższych usług stosując stawkę 23 %.

Ad. 3

Z kolei organizowane przez Ośrodek Kultury imprezy zlecane przez instytucje działające w gminie i osoby fizyczne, wchodzą w zakres działalności kulturalnej w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz stanowią usługi kulturalne. Bowiem w celu realizacji zlecenia ośrodek Kultury organizuje scenę, nagłośnienie, oprawę artystyczną, poczęstunek. Organ podatkowy – dokonując analizy opisu sprawy – uznał, iż przygotowanie programu artystycznego jest usługą zasadniczą, natomiast zapewnienie nagłośnienia, oświetlenia, dekoracji sceny stanowią usługi pomocnicze do zrealizowania usługi zasadniczej. Jednocześnie organ podatkowy wskazał, iż powyższe czynności stanowią elementy usługi złożonej oraz nie można wykonać usługi głównej bez ww. usług pomocniczych.

Zatem organizacja imprez kulturalnych polegających na przygotowaniu programu artystycznego wraz z nagłośnieniem, oświetleniem i dekoracją sceny jako usług ściśle związanych z usługami kulturalnymi, świadczonymi przez Ośrodek Kultury korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy w związku z art. 43 ust. 17 ww. ustawy.

Z kolei odnosząc się do części dotyczącej ochrony, poczęstunku i utrzymania czystości w trakcie zleconych imprez organ podatkowy wskazał, iż te poszczególne świadczenia wchodzące w skład kompleksowej usługi, polegającej na zorganizowaniu przedmiotowej imprezy, służą co prawda wykonaniu czynności głównej, ich realizacja prowadzi do jednego celu, występuje pomiędzy nimi funkcjonalny związek, jednakże wymieniona wśród poszczególnych elementów usługa zapewnienia ochrony, przygotowania poczęstunku czy utrzymania czystości nie jest na tyle ściśle powiązana z usługą polegającą na zorganizowaniu przedmiotowej imprezy, aby nie mogła być świadczona odrębnie.

Zatem organizacja imprez zleconych przez instytucje działające w gminie i osoby fizyczne w części dotyczącej ochrony, poczęstunku, utrzymania czystości może być zaspokojona przez innego usługodawcę, stąd też czynność ta nie jest nierozerwalnie związana z organizowaniem imprezy kulturalnej, a jej wyodrębnienie w żadnym stopniu nie wpływa na zmianę charakteru świadczenia tej usługi, bowiem może być realizowana zarówno wraz z organizacją przedmiotowej imprezy, jak i całkowicie odrębnie.

Wobec powyższego organ podatkowy stwierdził, iż świadczone przez Ośrodek Kultury usługi polegające na organizacji imprez zleconych przez instytucje działające w gminie i osoby fizyczne w zakresie ochrony, poczęstunku i utrzymania czystości nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ww. ustawy.

Podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a, ust. 17, ust. 17a, ust. 18 i ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.