Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , AKTUALNOŚCI , ZAKRES OPODATKOWANIA (art. 5-14) , DOKUMENTACJA (art. 106-112)

May 11, 2016

Refakturowanie kosztów przebudowy ulic

0 1041

Gmina obciążając Spółdzielnię kosztami za wykonanie przebudowy ulic na działkach należących do Spółdzielni dokonała czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, zatem zobowiązana była do wystawienia faktury za wykonaną usługę.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 21 kwietnia 2016 roku nr ILPP1/4512-1-77/16-4/NS.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Gmina, która zawarła porozumienie w sprawie wspólnej realizacji inwestycji ze Spółdzielnią Mieszkaniową. Gmina zobowiązała się do przeprowadzenia inwestycji w branży drogowej, tj. przebudowy dróg gminnych – ulic osiedla wraz z infrastrukturą drogową i techniczną. Natomiast Spółdzielnia zobowiązała się do zwrotu części kosztów inwestycji poniesionych przez Gminę. Zwrot tej kwoty nastąpi na podstawie wystawionej przez Gminę faktury. Inwestycja realizowana jest na działkach należących do Gminy oraz na działkach należących do Gminy, ale będących w użytkowaniu wieczystym Spółdzielni i na działkach stanowiących własność Spółdzielni.

W związku z tym, Spółdzielnia zwróciła część kosztów inwestycji po uprzednim wystawieniu faktury przez Gminę. Gmina wystawiła fakturę VAT i w tej części odliczyła VAT naliczony. Ponadto Gmina wskazała, że wykonanie robót w postaci przebudowy ulic na działkach należących do Spółdzielni Mieszkaniowej Gmina zleciła w imieniu własnym, ale na rzecz osoby trzeciej. Gmina zawarła umowę z wykonawcą robót na wykonanie usługi w postaci przebudowy dróg, a ze Spółdzielnią porozumienie w sprawie podziału pokrycia kosztów inwestycji. Gmina realizuje zadanie, dla którego została powołana tzn. budowa i przebudowa dróg, ale jednocześnie zawarła umowę ze Spółdzielnią, dla której wyświadczy pewnego rodzaju usługę.

W związku z powyższym Gmina ma wątpliwości dotyczące możliwości wystawienia faktury na rzecz Spółdzielni dokumentującej koszty poniesione na przebudowę ulicy na działkach należących do Spółdzielni.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Udzielając odpowiedzi organ podatkowy wskazał, iż Gmina wykonując usługi polegające na przebudowie dróg na rzecz Spółdzielni, za które otrzymuje wynagrodzenie, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Wobec tego zwrot poniesionych przez Gminę kosztów w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji stanowi zapłatę za czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wykonywane przez Gminę będącą w tym zakresie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze świadczeniem usług przez Gminę na rzecz Spółdzielni, gdyż usługa dotycząca przebudowy ulic na działkach należących do Spółdzielni Mieszkaniowej została nabyta w imieniu Gminy, ale w związku z podpisanym porozumieniem, na rzecz Spółdzielni. Tym samym obecnie Gmina, na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, jest zobowiązana wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, na którą składa się przedmiotowa usługa. Bowiem Gmina przenosi koszty z tytułu nabycia tej usługi od wykonawcy robót bez doliczania marży na rzecz Spółdzielni.

Reasumując organ podatkowy stwierdził, iż Gmina obciążając Spółdzielnię kosztami za wykonanie przebudowy ulic na działkach należących do Spółdzielni dokonała czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, w związku z tym zobowiązana była do wystawienia faktury za wykonaną usługę.

Podstawa prawna: art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.