Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , TRANSPORT , PODSTAWA OPODATKOWANIA (art. 29-32)

April 18, 2014

Rekompensata strat w usługach komunikacji miejskiej a VAT

0 966

Rekompensata strat z tytułu świadczenia usług komunikacji miejskiej nie będzie podlegała wliczeniu do podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 31 stycznia 2014 roku nr IPTPP4/443-840/13-2/BM.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Spółka ze 100% udziałem Gminy, która świadczy usługi komunikacji miejskiej na terenie Gminy. W ramach swojej działalności z zakresu zbiorowego transportu publicznego Spółka uzyskuje przychody ze sprzedaży biletów, z których pokrywane są koszty działalności przewozowej. Ceny urzędowe ustala Rada Miasta w formie uchwał.

Finansowanie miejskiego transportu zbiorowego przychodami z biletów nie rekompensuje kosztów prowadzonej działalności przewozowej. W związku z tym, Spóła podpisała w lipcu 2009 roku z Gminą umowę na rekompensatę strat wynikających ze świadczenia usług komunikacji miejskiej na terenie Gminy.

Umowa określa szczegółowe zasady obliczania wysokości wyniku finansowego netto świadczenia usług komunikacji miejskiej przy uwzględnieniu przyjętych w umowie schematów obliczania. Ujemny wynik finansowy stanowi podstawę rekompensaty, która wyliczana jest po zakończeniu miesiąca. Umowa określa maksymalną wysokość rekompensaty na dany rok kalendarzowy.

Rekompensata, którą otrzymuje Spółka od Gminy na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem usług przewozowych nie wpływa na cenę biletu, czyli na cenę świadczonej usługi. Ma ona charakter ogólny, jest dofinansowaniem ogólnych kosztów działalności.

Poziom środków w budżecie Miasta nie zawsze pokrywa poziom strat na komunikacji miejskiej. Wysokość rekompensaty strat z tytułu usług komunikacji miejskiej nie może przekroczyć kwoty odpowiadającej wynikowi finansowemu netto świadczenia usług komunikacji miejskiej obliczonemu zgodnie z ustaleniami stron.

W związku z powyższym Spółka zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy rekompensata strat wnikających z wykonywania usług komunikacji miejskiej na terenie gminy, tj. pokrycie ujemnego wyniku finansowego tej działalności, którą otrzymuje Spółka od Gminy w związku z wprowadzeniem art. 29a nie będzie wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Z treści przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Podstawę opodatkowania zwiększają tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru, czy konkretnego rodzaju usługi.

Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja będzie wliczona do podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ww. ustawy, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Na podstawie powyższych uregulowań oraz okoliczności przedstawionych przez Spółkę organ podatkowy stwierdził, iż otrzymywana rekompensata w związku ze świadczeniem na rzecz pasażerów usług publicznych w zakresie zbiorowego transportu publicznego nie stanowi wynagrodzenia z tytułu usług wykonywanych na rzecz Gminy i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Pomiędzy Spółą a Gminą istnieje umowa, jednakże w ramach tego stosunku bezpośrednim i ostatecznym beneficjentem będzie społeczeństwo korzystające z usług transportu. Brak jest zatem podstaw, aby twierdzić, że istnieje jakiekolwiek obustronne i ekwiwalentne świadczenie. Spółka nie świadczy usług na rzecz Gminy, lecz na rzecz potencjalnych podróżnych, a wynagrodzenie z tego tytułu stanowią kwoty uzyskane przez Spółkę ze sprzedaży biletów na rzecz pasażerów. W przedmiotowej sprawie brak jest zatem bezpośredniego związku pomiędzy kwotą rekompensaty a wynagrodzeniem z tytułu świadczenia usług zbiorowego transportu publicznego.

W związku z powyższym organ podatkowy stwierdził, że ww. rekompensata nie będzie zwiększała podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ww. ustawy, z uwagi na fakt, iż nie ma ona bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług zbiorowego transportu publicznego.

Reasumując organ podatkowy stwierdził, że rekompensata strat, którą Spółka otrzymuje od Gminy, nie będzie podlegała wliczeniu do podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ww. ustawy, gdyż nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, ale na pokrycie strat z tytułu świadczenia usług komunikacji miejskiej.

Podstawa prawna: art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.