Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z remontem i adaptacją budynku muzeum, ponieważ poniesione wydatki służyć będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 13 stycznia 2012 roku nr ILPP4/443-687/11-4/TK.
Sytuacja podatnika
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i rozlicza się kwartalnie składając deklaracje VAT 7K. W latach 2007-2009 ze środków własnych zrealizowała inwestycję, polegającą na remoncie i adaptacji budynku z przeznaczeniem na muzeum, które jest jej własnością. W trakcie trwania inwestycji faktury były wystawiane na Gminę. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, muzeum jako instytucja kultury gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania. Pierwotnie nie został określony cel realizacji inwestycji. Po oddaniu do użytkowania Gmina postanowiła jednak o wykorzystaniu wyremontowanego obiektu do czynności opodatkowanych. W związku z czym, zamierza podpisać z Muzeum umowę najmu budynku, która będzie miał charakter odpłatny.
W związku z powyższym Gmina zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z remontem i adaptacją budynku muzeum.
Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej
Z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Jednocześnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług oraz z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, m.in. czynności wynajmu, dzierżawy lokali. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Natomiast zgodnie z art. 659 § 1 ustawy Kodeks Cywilny umowa najmu jest umową cywilnoprawną nakładającą na strony umowy obowiązki, tj. wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz, który stanowi wynagrodzenie za używanie lokalu użytkowego. W związku z tym, usługa najmu będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę powyższe organ podatkowy uznał, iż Gmina nie będzie działała jako organ władzy publicznej, zatem nie będzie mogła skorzystać z wyłączenia, o których mowa w art. 15 ust. 6 ww. ustawy oraz nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia, bowiem czynność przekazania wyremontowanego budynku w oparciu o umowę najmu będzie wykonywana na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej. W związku z tym, oddanie na podstawie umowy najmu budynku będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, a uzyskany obrót z tego tytułu spowoduje obowiązek odprowadzenia należnego podatku VAT.
Podsumowując organ podatkowy stwierdził, iż Gmina spełnia warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ww. ustawy, ponieważ jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a zakupy służące remontowi budynku, będą miały związek z odpłatnym świadczeniem usług (najem), a więc z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Podstawa prawna: art.8 ust.2, art. 15 ust. 6, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.