Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY

October 1, 2017

Rozliczenia z tytułu świadczonych usług między gminami a podatek VAT

0 1275

Jaką stawkę VAT należy zastosować po 1 lipca 2017 roku dla opisanej usługi:

Szkoła A podlegająca pod Gminę A ma zawarte porozumienie ze Szkołą B podlegającą pod Gminę B w sprawie refundacji kosztów udzielenia pomocy organizacyjno-prawnej oraz obsługi finansowo-księgowej MKZP (międzyzakładowa kasa zapomogowo-pożyczkowa). Porozumienie zawarto w oparciu o rozporządzenie w sprawie kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo kredytowych w zakładach pracy. Porozumienie ma na celu ustalenie wzajemnych zasad ponoszenia kosztów utrzymania MKZP funkcjonującej przy Szkole A w której zrzeszeni są członkowie MKZP. Szkoła A przy której funkcjonuje międzyzakładowa kasa zapomogowo-pożyczkowa, na podstawie odrębnej umowy udziela nieodpłatnej pomocy w zakresie obsługi technicznej, prawnej oraz finansowo-księgowej i ponosi związane z tym określone koszty. Koszty rozkłada się solidarnie na obie placówki – Szkołę A i Szkołę B (których pracownicy są zrzeszeni w MKZP). Szkoła B zobowiązuje się refundować częściowo Szkole A koszty utrzymania kasy w wysokości proporcjonalnej do liczby członków Szkoły B. Szkoła A wystawia co miesiąc fakturę na Szkołę B ze stawkę zwolnioną (podstawa prawna zwolnienia art. 43 ust. 13 ustawy w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT - zastosowanie powyższego zwolnienia wydawało się właściwe zgodnie z interpretacją indywidualną IPPP2/443-905/13-4/IZ Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 grudnia 2013 r. wydanej w podobnej sprawie). Po zmianach od 1 lipca ust.13 ustawy został uchylony. Natomiast Pani z KIP twierdzi, że od 1 lipca 2017 roku Szkoła A ma stosować stawkę 23%, a do końca czerwca 2017 roku jak najbardziej zwolnienie z podatku VAT powinno mieć zastosowanie ale na podstawie Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2016 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień z 20 grudnia 2013 roku, w którym w paragrafie 3 w ustępie 1 uchylono pkt 7 dotyczący zwolnienia z VAT usług świadczonych pomiędzy: jednostkami budżetowymi, samorządowymi zakładami budżetowymi, jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi. Ale jak wynika z paragrafu 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2016 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień w okresie do dnia 30 czerwca 2017 roku zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi świadczone pomiędzy państwowymi jednostkami budżetowymi, z wyjątkiem usług komunikacji miejskiej oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Zwolnienie to stosuje się pod warunkiem, że usługi te podlegały na dzień 31 grudnia 2016 roku zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 7 lit. A. W związku z powyższym czy od 1 lipca 2017 roku Szkoła A wystawiając faktury dla Szkoły B ma stosować stawkę 23% oraz czy podstawa prawna którą Szkoła A stosowała wystawiając faktury w okresie od 1 stycznia 2017 roku do 30 czerwca 2017 roku była poprawna?

ODPOWIEDŹ

Jeżeli przytoczone przez Gminę usługi były świadczone na dzień 31 grudnia 2016 roku i  podlegały zwolnieniu na podstawie § 3 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia przed zmianami, to usługi te świadczone w okresie od stycznia 2017 do czerwca 2017 roku podlegają zwolnieniu, w myśl § 3 ust. 2 rozporządzenia ministra rozwoju i finansów z dnia 27 grudnia 2016 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie niezwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków tych zwolnień (Dz. U. z 2016 r., poz. 2302) i to jest właściwa podstawa prawna, która powinna być umieszczona się na fakturze.

Mając na uwadze fakt, iż ww. usługi nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego oraz nie korzystają ze stawek preferencyjnych, to w takim przypadku należy stosować stawkę VAT w wysokości 23 %.

UZASADNIENIE

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 roku w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień zwolnień (Dz. U. z 2015 r. poz. 736 oraz z 2016 r. poz. 1140) usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi, samorządowymi zakładami budżetowymi, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi były zwolnione o d podatku.

Po zmianach, które nastąpiły z dniem 1 stycznia 2017r. na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2016 (Dz. U. z 2016 poz. 2302) w wyniku uchylenia pkt 7 tego przepisu usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi, samorządowymi zakładami budżetowymi, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi nie posiadają już takiego zwolnienia od podatku. Zatem jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, jednostki budżetowe i zakłady budżetowe świadcząc usługi pomiędzy sobą mogą korzystać ze zwolnień od podatku od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Należy jednak zauważyć, iż ustawodawca dał tylko jednostkom budżetowym czas do 30  czerwca 2017 roku na rozwiązanie zawartych umów. Do tego dnia jednostki budżetowe stosują zwolnienie, pod warunkiem, że świadczone usługi podlegały na dzień 31 grudnia 2016 roku zwolnieniu od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt. 7 lit. a.

W powyższej sytuacji mamy do czynienia z rozliczaniem się dwóch jednostek budżetowych, które do tej pory korzystały ze zwolnienia na podstawie § 3 ust. 1 pkt. 7 lit. a rozporządzenia przed zmianami. Należy zauważyć, iż po centralizacji Gmina stała się podatnikiem podatku od towarów i usług dla swojej działalności oraz jednostek jej podległych. Zatem jest podatnikiem VAT w przypadku świadczenia usług pomiędzy szkołami, z których jedna podlega pod inną gminę.

Międzyzakładowa Kasa Zapomogowo-Pożyczkowa zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1992 r. w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy (Dz. U. z 1992 r. nr 100, poz.502 z późn. zm.) może powstać jeśli w jednym zakładzie pracy przynależność do PKZP lub SKOK deklaruje mniej niż 10 osób. Należy zauważyć, iż w świetle ustawy o podatku od towarów i usług tylko jednostki podległe danej gminie mogłyby tworzyć MKZP i nie rozliczać podatku VAT między sobą.

Usługi dotyczące pomocy organizacyjno-prawnej oraz obsługi finansowo-księgowej MKZP pomiędzy Gminami są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Umowy na powyższe usługi pomiędzy rożnymi Gminami są umowami cywilnoprawnymi.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary – stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). W myśl art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). 2. Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem organy władzy publicznej są podatnikami podatku VAT w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi więc charakter wykonywanych czynności. Czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze prywatnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Zatem, refundacja kosztów wykonywanych usług polega opodatkowaniu VAT. Należy także zaznaczyć, że jeśli na dzień 31 grudnia 2016 roku Szkoła A w Gminie A świadczyła usługi w sprawie udzielenia pomocy organizacyjno-prawnej oraz obsługi finansowo-księgowej MKZP Szkole B w Gminie B, to w przypadku wykonywania w dalszym ciągu usług w tym zakresie od stycznia do czerwca 2017 roku korzysta ze zwolnienia na podstawie § 2 zmieniającego rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia

Zasady ogóle zapisane w art. 43 ustawy o podatku VAT pozwalają na skorzystanie ze zwolnienia przedmiotowego, jednakże przytoczone usługi nie mieszczą się w tym katalogu. Usługi te nie są objęte również stawkami preferencyjnymi. Zatem Szkoła A w Gminie A świadcząc usługi w sprawie udzielenia pomocy organizacyjno-prawnej oraz obsługi finansowo-księgowej MKZP Szkole B w Gminie B od 1 lipca 2017 roku powinna zastosować stawkę podstawową 23%.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: W deklaracji VAT-7(17) świadczenie usług zwolnionych z VAT należy wykazać w poz. 10, świadczenie usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 23% należy wykazać w pozycji 19 podstawę opodatkowania oraz w pozycji 20 podatek należny.

Paulina Pawluk

Podstawa prawna: § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1992 r. w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy (Dz. U. z 1992 r. nr 100, poz.502 z późn. zm.), § 3 ust. 1 pkt 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 736 ze zm) w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2016 r., § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27-12-2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków tych zwolnień ( Dz. U. z 2016 r., poz. 2302), art. 2, art. 5, art. 7, art. 8, art. 15, art. 41 i art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz.1221 z późn. zm.).