Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

IMPORT USŁUG

January 1, 2016

Rozliczenie faktury od podatnika estońskiego za opłatę drogową oraz prowizję za pośrednictwo w rozliczaniu tych opłat

0 1106

Proszę o pomoc w prawidłowym rozliczeniu podatku VAT z faktury otrzymanej od podatnika estońskiego, który jest pośrednikiem w rozliczaniu opłat dokonanych kartą flotową za przejazdy drogowe. Faktura ta składa się z dwóch pozycji: 1-sza dotyczy prowizji za obsługę serwisową, 2-ga pozycja to opłaty drogowe za przejazd autostradami pobrane przez system BelToll. Czy to jest import usług i czy podlega on opodatkowaniu w Polsce na zasadzie odwrotnego obciążenia?

ODPOWIEDŹ

Prowizja za obsługę serwisową pobrana przez podatnika estońskiego stanowi usługę finansową. W stosunku do tej pozycji Czytelnik powinien rozpoznać import usług, które są zwolnione przedmiotowo z podatku VAT na podstawie art.43 ust.1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług. Wydatki z tytułu opłat drogowych jako opłata administracyjna pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT w Polsce, a zatem w stosunku do tej pozycji Czytelnik nie rozpoznaje importu usług.

UZASADNIENIE

Z opisu sprawy wynika, że firma estońska świadczy usługi polegające na rozliczeniu i transferze środków z tytułu opłat drogowych pobieranych przez system BelToll, za które pobiera prowizję. Opłaty drogowe są dokonywane przez polską firmę bezgotówkowo w systemie post pay, przy użyciu karty flotowej. Na fakturze otrzymanej od podatnika estońskiego znajdują się dwie odrębne pozycje, a mianowicie pierwsza z nich jest to prowizja za obsługę serwisową karty, druga pozycja są to opłaty pobrane przez system BellToll. Powstaje więc pytanie, czy obie pozycje wykazane na fakturze rodzą u polskiego podatnika obowiązek rozpoznania importu usług i rozliczenia podatku należnego na zasadzie mechanizmu reverse charge?

Z zapisów art. 8 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług (UPTiU) wynika, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Z kolei art.2 pkt.9 UPTiU mówi, że przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt.4 ustawy.

Opłata drogowa naliczana jest proporcjonalnie do pokonywanych odcinków dróg i jest rodzajem daniny na rzecz państwa. W świetle obowiązujących przepisów krajowych ma charakter opłaty administracyjnej, a jej pobór nie spełnia definicji usługi, a zatem jest to czynność, która w Polsce nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług (poza zakresem opodatkowania VAT). Oznacza to, że opłaty drogowe pobrane poza granicami naszego kraju nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, a więc w stosunku do tych wydatków Czytelnik nie rozpoznaje importu usług.

Takie stanowisko potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 08.12.2011, sygn. ILPP4/443-602/11-4/EWW, z której wynika, że „do wydatków na opłaty drogowe poza granicami Polski nie ma zastosowania przepis art. 28b ust. 1 ustawy, określający miejsce świadczenia usług, a Zainteresowany nie rozpoznaje po swojej stronie importu usług, zgodnie z powołanymi przepisami.”

Jeśli natomiast chodzi o prowizję za obsługę serwisową karty, to należy uznać, że w tym przypadku mamy do czynienia z importem usług finansowych, które zgodnie z art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług (UPTiU) są opodatkowane w siedzibie usługobiorcy. Polski podatnik jako usługobiorca jest zobligowany do rozliczenia podatku VAT należnego od zakupu tych usług na zasadzie mechanizmu odwrotnego obciążenia. W tym miejscu należy podkreślić, że zgodnie z brzmieniem art.43 ust.1 pkt 40 UPTiU, zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika więc, że wystąpi u Państwa import usług finansowych, które są zwolnione z podatku VAT. Transakcję importu usługi finansowej należy wykazać w pozycji 29 deklaracji VAT-7 jako ”import usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art.28b ustawy” za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy od tych usług, natomiast w pozycji 30 deklaracji nie wpisujemy kwoty podatku VAT należnego.

W tej kwestii podobne stanowisko zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 17.05.2010, sygn. ITPP2/443-172b/10/RS.

Podstawa prawna: art.2 pkt.9, art.8 ust.1, art.17 ust.1 pkt.4, art. 28b, art.43 ust.1 pkt.40 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług

Dorota Mróz

Biegły Rewident