Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU , NABYCIE TOWARÓW I USŁUG W KRAJU

January 1, 2017

Rozliczenie VAT należnego od przekazanych towarów reklamowych

0 946

Firma zakupuje koszulki z logo firmy, pendrive o wartości każdej sztuki powyżej 10 zł - czasem jest to nawet po 1.000 sztuk każdego produktu. Kiedyś od razu w momencie dostawy towaru do firmy odliczałam VAT i odprowadzałam należny. Dowiedziałam się, że powinnam należny naliczyć dopiero w momencie wydania tych gadżetów (np. na targi). Nie wprowadzamy ich na magazyn, często trafiają wprost do działów reklamy i marketingu, a wydanie potencjalnym klientom następuje w trakcie roku. Wrzucam w koszty całość w momencie otrzymania dostawy; czy tak jest ok i czy mogę od razu odliczyć VAT i należny wykazać w deklaracji?

ODPOWIEDŹ

W opisanym przypadku należny VAT winien być rozliczony w momencie dostawy - wydania gadżetów na targi bądź wprowadzenia do działu reklamy i marketingu celem bezpośredniego przekazania klientom.

Ponieważ przedstawione wydatki związane z promocją/reklamą można zaliczyć do kosztów pośrednich związanych z osiąganiem przychodów, to koszty te mogą być potrącone w dniu ich poniesienia.

UZASADNIENIE

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi prowadzącemu działalność gospodarczą, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy).

Towary przekazywane jako gratisy (nabywane jako towary reklamowe) pozostają w pośrednim związku z działalnością opodatkowaną Firmy, zatem odliczenie podatku naliczonego jest uzasadnione. Firma nabywając takie towary czyni to zasadniczo z zamiarem przekazania takich towarów nieodpłatnie (gratisy) i jest to uzasadnione zwyczajami panującymi w obrocie gospodarczym i przyczynia się do pozytywnego postrzegania firmy przez jej klientów. Stanowi realizację typowej na rynku strategii marketingowej. Zatem także w przypadku dostawy takich towarów nieodpłatnie (gratisy), zachowany zostaje związek zakupu tych towarów z działalnością opodatkowaną (związek pośredni).

W opisanym przypadku mamy do czynienia z przekazywaniem prezentów reklamowych powyżej 10 zł oraz prawdopodobnie brakiem prowadzenia ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, które te prezenty otrzymały.

Jak wynika z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlega przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Przepis ten jednak nie ma zastosowania do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy prezenty o małej wartości, to przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

• o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,

• których przekazania nie ujęto w ww. ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Jeżeli zatem w ramach akcji promocyjnej/reklamowej Czytelnik wyda jednej osobie towar o jednostkowej cenie nabycia/koszcie wytworzenia powyżej 10 zł (gdy nie prowadzi ewidencji), wówczas wydanie tego towaru podlega opodatkowaniu w sytuacji, gdy przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy nabyciu.

W zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wydania towarów reklamowych, jak wynika z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów. Zatem jeżeli Czytelnik ma ustalone zasady przekazywania gadżetów tzn. istnieje instrukcja wewnętrzna, czyli np. jaka ilość powinna być rozdana w jakim okresie, to należałoby rozliczyć miesięczny stan przekazania i wówczas na tej podstawie rozliczyć VAT za dany miesiąc.

W przedmiocie organizacji przekazywania materiałów reklamowych można wziąć pod uwagę np. z iloma klientami Podatnik kooperuje w danym miesiącu. Jeżeli ilość gadżetów można przeliczyć na danego klienta w miesięcznym okresie wówczas rozliczenie winno nastąpić za dany miesiąc. Jeżeli w firmie jest wyodrębniony dział marketingu i reklamy, to nie powinno być problemu ze zrobieniem statystyk dotyczących komunikacji z klientem i przekazywania gadżetów reklamowych.

Powyższy wydatek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Każdy wydatek na reklamę, można uznać za koszt podatkowy, o ile reklama jest związana z prowadzoną działalnością, służy uzyskaniu przychodów, a wydatek jest racjonalny i udokumentowany.

Aby upominki i gadżety nabrały reklamowego charakteru, wystarczy umieścić na nich logo firmy, co też zostało uczynione. Warto jednak pamiętać, że wartość takich prezentów musi być niewielka. Mogą to być przykładowo smycze do kluczy, kubki, koszulki, pendrive’y czy długopisy. Zauważyć należy, że dla podatników prowadzących księgi podatkowe oraz podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami są potrącane w roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte związane z nimi przychody. Nie dotyczy to kosztów pośrednio związanych z przychodami, które są potrącane w dacie ich poniesienia. Dzień poniesienia kosztu jest ustalany na podstawie dnia, w którym koszt został zaksięgowany.

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń.

Podsumowując, podatek VAT należny winien być rozliczony w momencie dostawy - wydania gadżetów na targi bądź wprowadzenia do działu reklamy i marketingu celem bezpośredniego przekazania klientom, zgodnie z ustalonymi przez Podatnika zasadami.

Ponieważ przedstawione wydatki związane z promocją/reklamą można zaliczyć do kosztów pośrednich związanych z osiąganiem przychodów, to koszty te mogą być potrącone w dniu ich poniesienia.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: W deklaracji VAT-7(17) dostawę towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, opodatkowane stawką 23% należy wykazać w poz. 19 wartość netto i w poz.20 podatek należny.

Paulina Pawluk

Podstawa prawna: art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 2-4, art. 19a ust. 1, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), art. 22 ustawy z dnia 26 lipca1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ) Dy. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z 15 lutego 1992 r. ( Dz. U. z 2014 r., poz.851 z późn. zm.)