MOPS w ramach pomocy podopiecznym wykupuje obiady w szkole. Jak powinno przebiegać rozliczenie MOPS ze Szkołą na gruncie podatku VAT?
ODPOWIEDŹ
Rozliczenia pomiędzy jednostkami budżetowymi tej samej gminy są czynnościami wewnętrznymi, czyli niepodlegającymi VAT. Dokumentem rozliczeniowym między jednostkami może być np. nota księgowa albo inny dowód księgowy (np. kasa przyjmie czy dowód wpłaty).
UZASADNIENIE
Jednostki samorządu terytorialnego, których jednostki organizacyjne rozliczały VAT jako odrębni podatnicy, wstąpiły we wszystkie prawa i obowiązki swoich jednostek. Po centralizacji rozliczeń samorządowe jednostki budżetowe, jak i samorządowe zakłady budżetowe nie posiadają już statusu podatnika podatku VAT odrębnego od jednostki organizacyjnej, która je utworzyła.
Usługi świadczone pomiędzy nimi, są czynnościami o charakterze wewnętrznym i nie podlegają już opodatkowaniu podatkiem VAT. Czynności wykonywane pomiędzy jednostką budżetową a gminą w ramach tej samej gminy nie podlegają VAT. Może zdarzać się, że jednostka budżetowa obciąża swoją gminę kosztami, lub gmina obciąża tę jednostkę z tytułu odpłatnych świadczeń, jednak czynności te nie podlegają VAT. Jednostka budżetowa jest elementem gminy, więc nie może istnieć żaden stosunek prawny pomiędzy gminną jednostką budżetową a samą gminą. Skoro gminną jednostkę budżetową i gminę należy uznać za jednego podatnika VAT, to czynności wykonywane między nimi nie podlegają opodatkowaniu VAT.Dlatego też jednostki budżetowe w „deklaracjach” cząstkowych przekazywanych do gminy nie mogą wykazywać takich usług.
Na podstawie prowadzonych przez jednostki budżetowe ewidencji sprzedaży towarów i usług oraz ewidencji zakupów towarów i usług następuje prawidłowe sporządzenie cząstkowych deklaracji VAT-7. Sporządzając zatem cząstkową deklarację VAT-7 i przedkładając ją własnej gminie, należy się oprzeć na prowadzonych przez siebie ewidencjach sprzedaży i ewentualnie ewidencji zakupów, jeśli jednostka korzysta z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług. Prowadzenie ewidencji sprzedaży jest obowiązkowe zawsze, natomiast prowadzenie ewidencji zakupów jest obowiązkowe tylko wówczas, gdy jednostka budżetowa korzysta z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Podsumowując, wykupienie przez MOPS obiadów podopiecznym w Szkole, w przypadku jednostek organizacyjnych tej samej gminy, jest czynnością wewnętrzną i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Rozliczenie usługi między tymi jednostkami należałoby udokumentować np. notą księgową.
Paulina Pawluk
Podstawa prawna: ustawa z dnia 5 września 2016 roku o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 roku poz. 1454).