Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU , KASY REJESTRUJĄCE

August 3, 2018

Rozliczenie zwrotu towarów zaewidencjonowanych na kasie fiskalnej

0 2942

Klient prowadzi działalność jako osoba fizyczna na KPiR + VAT. Sprzedaż towaru przez internet. Do każdego sprzedanego towaru jest wystawiany paragon fiskalny - dla osób fizycznych. Z jaką datą należy ująć zwrot towaru jeśli klient odsyła nam towar wraz z paragonem. Paragon jest z maja 2018 a zwrot towaru wraz z paragonem otrzymujemy w czerwcu 2018. Z jaką datą i do jakiego miesiąca należy rozliczyć zwrócony towar: maj 2018 - data paragonu, czerwiec 2018 - data zwrotu, czy data zwrotu pieniędzy klientowi na konto bankowe?

ODPOWIEDŹ

W przypadku sprzedaży internetowej zarejestrowanej na kasie fiskalnej, korekty z tytułu zwrotu towarów należy dokonać – w zakresie podatku VAT w miesiącu otrzymania towaru, natomiast w zakresie podatku dochodowego w miesiącu powstania przychodu.

UZASADNIENIE

W przypadku sprzedaży internetowej, przepisy podatkowe dotyczące zarówno podatku VAT jak i podatku PIT nie regulują kwestii zwrotów towarów. Podatnicy prowadzący ewidencję za pomocą kas rejestrujących są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży za pomocą kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Jak wynika z rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, pamięć fiskalna, to urządzenie umożliwiające trwały, jednokrotny zapis danych dopuszczonych programem pracy kasy, bez możliwości ich likwidacji, oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia.

Cecha ta powoduje brak możliwości zarejestrowania na kasie fiskalnej np. zwrotu towarów. Zwrot towaru, którego sprzedaż udokumentowano paragonem fiskalnym, ujmuje się w odrębnej ewidencji, tzw. Ewidencji zwrotów towarów. Należy przypisać ją do konkretnego podmiotu, zamieszczając dane sprzedawcy - imię i nazwisko lub nazwę firmy, NIP, a także przyporządkować do kasy, której dotyczy zwrot - numer ewidencyjny kasy. Ewidencja ta powinna zawierać: datę sprzedaży, nazwę towaru pozwalającą na jednoznaczną jego identyfikację, termin dokonania zwrotu towaru, wartość brutto zwracanego towaru, wartość podatku należnego, zwracaną kwotę (brutto), dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży.

Zgodnie z ustawą o podatku VAT, podatnicy mogą zmniejszyć obrót m.in. o wartości zwróconych towarów, przy czym przepisy regulują wyłącznie przypadki, gdy sprzedaż udokumentowana została fakturą, nie wskazują natomiast, kiedy należy skorygować podatek w przypadku, gdy transakcja została udokumentowana paragonem. Z ugruntowanego już w orzecznictwie stanowiska wynika, że w takich przypadkach znaczenie ma przyczyna powodująca konieczność dokonania korekty. Jeżeli korekta wynika z okoliczności istniejących już w momencie dokonywania sprzedaży (np. popełnienia błędu), wówczas sprzedaż należałoby skorygować w rozliczeniu za okres, w którym faktycznie miała ona miejsce. Jeżeli natomiast korekta spowodowana jest zaistnieniem nowych zdarzeń, wówczas powinna być uwzględniona w rozliczeniu za miesiąc, w którym to zdarzenie nastąpiło. Zatem w opisanym przypadku, gdy zwrot nie jest dokumentowany fakturą, o terminie jego rozliczenia powinna decydować data zwrotu towaru. W tym przypadku Czytelnik nie będzie bowiem wystawiał faktury korygującej, nie będzie miał zatem również potwierdzenia jej odbioru. Termin zwrotu zapłaty nie ma znaczenia dla rozliczenia tej transakcji, gdyż to zwrot towaru z paragonem, dla celów rozliczeń VAT, decyduje o tym, że nie doszło do sprzedaży, a nie zwrot zapłaty.

Co do zasady zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Z powyższego wynika, iż przedsiębiorca dokonuje korekty przychodu w dacie wystawienia faktury korekty bądź innego dokumentu potwierdzającego przyczyny korekty.

Z inną sytuacją mamy jednak do czynienia przy sprzedaży internetowej. Przy tego rodzaju sprzedaży zdarzają się sytuacje, że klient dokonuje zwrotu towaru wraz z paragonem, korzystając z uprawnień wynikających z ustawy konsumenckiej. W takim przypadku należałoby uznać, iż do sprzedaży na skutek jednostronnego odstąpienia kupującego od umowy nie doszło.

Brak dokonania sprzedaży powoduje, że korekta przychodów w podatku dochodowym powinna być dokonana w okresie, w którym powstał pierwotny przychód. Zatem korekty w PKPiR sprzedawca powinien dokonać w okresie, w którym pierwotnie uzyskano przychód ze sprzedaży tego towaru. Konsekwencją cofnięcia się do poprzednich okresów będzie ewentualna korekta okresowej zaliczki.

Reasumując, w przypadku sprzedaży internetowej zarejestrowanej na kasie fiskalnej, korekty z tytułu zwrotu towarów należy dokonać – w zakresie podatku VAT w czerwcu 2018 r. /w miesiącu zwrotu towarów/, natomiast w zakresie podatku PIT w maju 2018 roku /w dacie powstania przychodu miesiącu powstania przychodu/.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: W deklaracji VAT-7(18) wartość netto sprzedaży w zależności od stawki podatku należy skorygować w pozycji 10, 15, 17 lub 19, a podatek VAT odpowiednio w poz.16, 18 lub 20.

Karol Zen

Podstawa prawna: art. 29a ust. 1 i 10, art. 111 ustawy o VAT, § 2 pkt 11, § 3 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących.