Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY

March 31, 2016

Sposób określenia preproporcji dla Urzędu Gminy

0 850

Jesteśmy skonsolidowani z naszymi jednostkami. Jednostki złożyły deklaracje VAT-7 do Urzędu stosując wyliczony przez nie prewspółczynnik. W jaki sposób wyliczyć prewspółczynnik dla Urzędu Gminy? Gdzie ująć rozliczenie w deklaracji VAT-7 urzędowej?

ODPOWIEDŹ

W Państwa przypadku należy wziąć pod uwagę sposób wyliczenia określony w §3 ust.2 Rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 roku w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji.

UZASADNIENIE

Z §3 ust.2 Rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 roku w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników wynika, że jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:

 A x 100

X = ------------------

Dujst

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

Dujst - dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Natomiast z załącznika do broszury informacyjnej z 17 lutego 2016 roku „Zasady obliczania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników” wynika, że:

Symbol A (obrót) obejmuje dokonywane przez urząd:

  • odpłatne dostawy towarów na terytorium kraju (opodatkowane i zwolnione),

  • odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (opodatkowane i zwolnione),

  • eksport towarów,

  • wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów (jeśli takie czynności Urząd dokonywał),

  • odpłatne dostawy towarów lub świadczenie usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju (jeśli takie czynności były wykonywane);

Symbol A (obrót) nie obejmuje:

  • dostaw towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego – używanych na potrzeby działalności prowadzonej przez urząd obsługujący JST;

  • transakcji dotyczących:

    • pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych, usług wymienionych w art.43 ust.1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim transakcje te maja charakter pomocniczy;

Symbol Dujst (dochód) obejmuje:

  • dochody publiczne w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,

  • środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,

  • środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Prosimy także zwrócić uwagę na zapisy § 2 pkt 9 i § 3 ust.5 powołanego rozporządzenia, w których wymieniono szereg dochodów i przychodów, które nie obejmują dochodu urzędu. Wyłączenia te są szczegółowo wymienione w powołanym załączniku z 17 lutego 2016 roku w punkcie dotyczącym sposobu wyliczenia proporcji w urzędzie obsługującym JST.

Zgodnie z ustaloną proporcją wyliczają Państwo podatek naliczony do odliczenia dla Urzędu. W deklaracji VAT-7 wykazują już tylko podatek naliczony do odliczenia łącznie urzędu i jednostek (wynikający z deklaracji VAT-7 jednostek i urzędu).

Jeśli dokonują Państwo zakupów związanych z działalnością zwolnioną od VAT, wówczas należy wyliczyć jeszcze „zwykłą” proporcję.

Prosimy także pamiętać, że dla jednostki budżetowej i dla zakładu budżetowego w powołanym rozporządzeniu także określono sposób wyliczenia proporcji w §3 ust.3 i ust.4, w myśl bowiem § 3 ust.1 rozporządzenia w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast w powołanym załączniku szczegółowo opisano także sposób wyliczenia proporcji dla JB i ZB.

Wskazanie dla ww. podmiotów sposobu określenia proporcji ma na celu:

  • ułatwić im określenie najwłaściwszego, biorąc pod uwagę specyfikę ich działalności i dokonywanych nabyć, sposobu obliczenia podatku podlegającego odliczeniu,

  • zagwarantować pewność prawa tym podmiotom,

  • pozwolić także zminimalizować ewentualne przyszłe spory z organami podatkowymi na gruncie rozliczania podatku naliczonego.

Podkreślenia jednak wymaga, że zgodnie z zapisem ustawowym (art. 86 ust. 2h ustawy o VAT), podatnicy którym dedykowane jest to rozporządzenie nie muszą stosować zawartych w nim zapisów i mogą stosować inny - bardziej w ich ocenie reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jednak ze strony Redakcji chcielibyśmy zasugerować, że w przypadku wyboru innej metody, pomimo iż jest to dozwolone, najlepiej zwrócić się o interpretację indywidualną.

Jan Falkowski

Podstawa prawna: art.86 ust.2a i 2h ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, § 2 pkt 9 i § 3 ust. 2 i 5 Rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 roku w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.