Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

July 31, 2016

Sposób postępowania w przypadku zakupu używanej drukarki fiskalnej

0 968

Kupiłem lokal użytkowy wraz z częścią towaru i użytkowaną tam drukarką fiskalną z czytnikiem kodów kreskowych, która posiada jeszcze dużo wolnej pamięci fiskalnej. Zapłaciłem za nią połowę ceny. W jaki sposób mam ją ufiskalnić i zgłosić do Urzędu Skarbowego?

ODPOWIEDŹ

Ufiskalnić drukarkę może ponownie tylko uprawniony Serwis w przypadku posiadania przez kasę aktualnej homologacji, po uprzednim dokonaniu odczytu jej pamięci, spisaniu z tej czynności protokołu z udziałem poprzednio stosującego ją podatnika, pracownika urzędu skarbowego, uprawnionego Serwisu i wyrejestrowaniu urządzenia z CEKR.

UZASADNIENIE

Zgodnie z § 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących w  przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik:

  1. wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),

  2. składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia,

  3. składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego,

  4. dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego.

Odczyt powinien być zakończony protokołem sporządzonym przez pracownika urzędu skarbowego. Raport rozliczeniowy wykonany przez serwisanta stanowi załącznik do tego protokołu (§ 15 ust. 2). Żadne przepisy, ani ustawy o podatku VAT czy rozporządzeń dotyczących kas rejestrujących nie wskazują terminu, w którym podatnik powinien dokonać wspomnianego odczytu pamięci fiskalnej kasy. Jednakże, jak należy sądzić w oparciu o wymieniony powyżej przepis, po złożeniu wniosku o dokonanie odczytu w terminie 7 dni od zakończenia pracy w trybie fiskalnym pracownik urzędu skarbowego kontaktuje się z podatnikiem w celu uzgodnienia terminu sporządzenia odczytu i spisania protokołu z tej czynności. Na tej podstawie naczelnik urzędu skarbowego dokona wykreślenia jej z Centralnej Ewidencji Kas Rejestrujących (CEKR). Wszystkie te czynności jest obowiązany dokonać podatnik prowadzący poprzednio ewidencję przy zastosowaniu zakupionej przez Pana drukarki fiskalnej.

Aby mógł Pan użytkować ww. drukarkę drukowany paragon musi zawierać prawidłowe informacje wynikające z zapisu § 8 ust. 1 w/w rozporządzenia, tj. m.in.:

  • imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika,

  • numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP).

Powyższe dane muszą oczywiście dotyczyć podatnika stosującego w danym momencie kasę do prowadzenia ewidencji, a nie poprzedniego użytkownika.

Pamięć fiskalna kasy rejestrującej jest urządzeniem umożliwiającym trwały zapis NIP i numer ten raz do niej wprowadzony nie może zostać zmieniony. Zatem kasa może być użytkowana wyłącznie przez podmiot, dla którego została ufiskalniona.

Z powyższego wynika, że wykorzystanie zakupionej drukarki w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej jest niemożliwe, ponieważ w myśl zapisu art. 111 ust. 3a pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik stosuje kasy rejestrujące wyłącznie do ewidencji własnej sprzedaży (w tej sytuacji sprzedaż zapisywana byłaby na konto poprzednika), chyba, że zostanie w niej wymieniona pamięć fiskalna po uprzednim dopełnieniu czynności przez poprzedniego właściciela zgodnie z w/w zapisami określonymi w § 15 rozporządzenia.

Jednocześnie należy pamiętać, iż zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia podatnicy prowadzą ewidencję każdej sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej, wyłącznie przy użyciu kas, które mają potwierdzenie, że kasa spełnia funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy. Tylko podatnicy użytkujący kasy, które zostały nabyte w okresie ważności:

  1. decyzji ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania,

  2. potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy, wydanego po dniu 1 września 2011 roku.

- mogą je nadal stosować do prowadzenia ewidencji po upływie tego okresu, pod warunkiem, że kasy te zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika (§ 35 rozporządzenia).

Zatem należałoby sprawdzić w serwisie posiadającym uprawnienia do serwisowania drukarki, czy posiada ona nadal aktualne potwierdzenie umożliwiające wymianę jej pamięci. Jeżeli wymiana pamięci będzie możliwa to nastąpi fiskalizacja kasy w myśl zapisu § 2 pkt 2 rozporządzenia. Fiskalizacja dokonana będzie przez serwisanta kas przez jednokrotne i niepowtarzalne uaktywnienie trybu fiskalnego pracy kasy z równoczesnym wpisaniem Pana numeru identyfikacji podatkowej (NIP) do pamięci fiskalnej (§ 13 ust. 3 rozporządzenia). Następnie w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy będzie Pan obowiązany złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego formularz „Zgłoszenia przez podatnika danych dotyczących kasy”, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego (§ 13 ust.5).

Reasumując, zakupiona bezpośrednio od poprzedniego podatnika drukarka nie może być przez Pana użytkowana do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego bez dokonania przez uprawniony serwis wymiany pamięci fiskalnej. Jest to jednak możliwe tylko w przypadku, gdy drukarka posiada aktualne potwierdzenie/decyzję oraz po uprzednim dokonaniu odczytu jej pamięci, spisania z tej czynności protokołu i wyrejestrowania jej z ewidencji CEKR. W przypadku, gdy drukarka nie posiada aktualnej homologacji należy zwrócić ją poprzedniemu właścicielowi w celu wywiązania się przez niego z nałożonych obowiązków związanych z odczytem pamięci fiskalnej.

Anna Kassian

Podstawa prawna: art. 111 ust. 3a pkt 7, ust. 6 a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 710, ze zm.), §2 pkt 2, §3 ust. 1, § 15, § 8 ust. 1, § 13 ust. 3 i 5, § 35 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013r., poz. 363).