Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY

July 31, 2016

Sposób ujęcia w ewidencji faktury dotyczącej zakupów „mieszanych”

0 826

Gmina otrzymała fakturę za zużycie energii elektrycznej, która w części dotyczy zadań własnych Gminy, w części działalności gospodarczej, a w części jest to zakup tzw. mieszany. Gmina rozlicza się strukturą sprzedaży i prewspółczynnikiem. Czy do rejestru zakupów VAT można fakturę wprowadzić dzieląc ją na części tj. kwoty związane z poszczególnymi rodzajami sprzedaży? Jak po kolei należy te kwoty wyliczyć?  

ODPOWIEDŹ

Tak, fakturę dotyczącą tzw. zakupów mieszanych można wprowadzić do rejestru zakupów w podziale na kwoty związane z poszczególnymi rodzajami sprzedaży. W celu wyliczenia prawidłowej kwoty do odliczenia w pierwszej kolejności należy zastosować preproporcję, a następnie proporcję.

UZASADNIENIE

Zasada ogólna, określająca odliczenie podatku naliczonego stanowi, że prawo do odliczenia przysługuje, jeżeli zakup ma związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych (art.86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Oznacza to, że podatnik ma obowiązek wykazania bezpośredniego związku pomiędzy zakupem a czynnością opodatkowaną.

Od 1 stycznia 2016 roku wprowadzono nowe przepisy w zakresie ustalenia preproporcji (m.in. art.86 ust.2a ustawy o podatku od towarów i usług):

  • w przypadku zakupów wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej oraz do działalności niemającej charakteru gospodarczego w rozumieniu ustawy VAT i 

  • tylko w sytuacji gdy przypisanie tych zakupów w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Gmina może w całości odliczyć VAT tylko z tych faktur, które:

  • w całości może przypisać do działalności gospodarczej i

  • w całości może przypisać do sprzedaży opodatkowanej.

W przypadku, gdy możliwe jest bezpośrednie przypisanie nabytych towarów i usług do działalności gospodarczej, wówczas nie ma obowiązku stosowania preproporcji (prewspółczynnika). W przypadku, gdy możliwe jest bezpośrednie przypisanie nabytych towarów i usług do sprzedaży opodatkowanej, nie ma obowiązku stosowania proporcji.

Z pytania wynika, że Gmina otrzymała fakturę, która dotyczy : w części zadań własnych Gminy, w części działalności gospodarczej, a w części jest to zakup tzw. mieszany. W takim przypadku należy zastosować prewspółczynnik.

Kwota podatku naliczonego obliczona po zastosowaniu prewspółczynnika stanowi kwotę związaną ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Zatem w celu wyliczenia kwoty podatku do odliczenia należy następnie zastosować proporcję.

Przykład

Po otrzymaniu faktury na wartość podatku VAT 1.000 zł dotyczącej działalności gospodarczej i nie związanej z działalnością (zadania własne Gminy), sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej, można odliczyć 734,70 zł zgodnie z następującym wyliczeniem (zakładamy, że preproporcja wynosi 93%, a proporcja wynosi 79%):

  • a) 1.000 x 93% (preproporcja) = 930 zł,

  • b) 930 x 79% (proporcja) = 734,70 zł.

Natomiast wprowadzanie danych z faktur do rejestru zakupów zależy od sposobu prowadzenia rejestrów. Można bowiem prowadzić jeden rejestr zakupów lub kilka oddzielnych np. rejestr zakupów związanych z działalnością gospodarczą, rejestr zakupów nie związanych z działalnością, rejestr zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną, rejestr zakupów związanych ze sprzedażą zwolnioną.

Jeśli wszystkie zakupy prowadzone są w jednym rejestrze, to wówczas należy podzielić kwoty w sposób opisany w pytaniu tj. w podziale na kwoty związane z poszczególnymi rodzajami sprzedaży.

Jan Falkowski

Podstawa prawna: art.86 ust.1 i ust.2a ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.