Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY

March 1, 2018

Sprawozdawczość budżetowa a ustalanie prewskaźnika

0 1529

Jednostki budżetowe Gminy jak i urząd prowadzą ewidencję księgową według paragrafów klasyfikacji budżetowej i na jej podstawie sporządzają różne sprawozdania budżetowe (Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-28S, Rb- 34S). Jakie paragrafy klasyfikacji budżetowej i jakie sprawozdania (Rb) można wykorzystać przy ustalaniu mianownika (D) prewspółczynnika dla Urzędu. Szczególnie chodzi o „kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na wypłatę przez tę jednostkę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych celem realizacji zadań JST” (par. 2 ust.9 pkt. c RMF z dnia 17 grudnia 2015 r.). O jakie odrębne przepisy, zasiłki, inne świadczenia i przez kogo wypłacone chodzi? Czy tu mogą być wszystkie, czy niektóre paragrafy z „3...” Podobna kwestia dotyczy pkt. f. (czy to wszystkie paragrafy z „2..”?). Jakie sprawozdania i paragrafy, przy ustalaniu prewspółczynnika powinien uwzględnić MOPS (Rb 27S, Rb27ZZ, Rb28S)? Wykorzystanie paragrafów ze sprawozdań umożliwiłoby pełną sprawdzalność wyliczonego prewskaźnika.

ODPOWIEDŹ

1. Definicja dochodów wykonanych urzędu obsługującego JST zawarta w § 2 pkt 9 rozporządzenia w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów została utworzona wyłącznie na potrzeby rozporządzenia, w którym przyjęto konstrukcję, że sposób określenia proporcji będzie odrębnie ustalany dla poszczególnych jednostek organizacyjnych JST.

Uwzględniając przyjętą koncepcję, na poziomie urzędu obsługującego JST jako osobę prawną definicja dochodów urzędu obsługującego JST ma obejmować dochody JST wynikające z realizacji zadań JST, których nie wykonują „bezpośrednio” inne jednostki organizacyjne JST (samorządowe JB, samorządowe ZB). Wskazać należy, że dochody wykonane urzędu obsługującego JST obejmują dochody wynikające z realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego jako organu władzy oraz realizacji zadań urzędu jako samorządowej jednostki budżetowej, przy czym w dochodach tych mieszczą się zarówno dochody z tytułu działalności niemającej charakteru gospodarczego, jak i z prowadzonej działalności gospodarczej.

2. Również definicja dochodów wykonanych samorządowej JB została wprowadzona wyłącznie na potrzeby rozporządzenia w sprawie proporcji (w tym przyjętej w nim koncepcji odrębnego określania proporcji przez jednostki organizacyjne JST). W związku z tym definicja dochodów wykonanych samorządowej JB ma obejmować kwotowo tę część dochodów JST, które są efektem działalności samorządowej JB (zostały zrealizowane przez tę jednostkę). W definicji dochodów wykonanych samorządowej JB mieszczą się również dochody obejmujące np. otrzymane środki z budżetu Unii Europejskiej. Definicja dochodów wykonanych samorządowej JB obejmuje również równowartość środków, którymi została ta jednostka zasilona z budżetu JST, celem realizacji przypisanych jej zadań JST, z wyjątkiem środków przeznaczonych na wypłatę zgodnie z odrębnymi przepisami zasiłków, zapomóg lub innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych. Nie chodzi tu jednak o określenie jakie wydatki są finansowane z dochodów, ale o matematyczne określenie kwoty dochodów, która zostaje niejako „wypracowana” przez samorządową JB (przyporządkowana samorządowej JB).

W związku z tym wskazanie w definicji dochodów wykonanych urzędu obsługującego JST oraz dochodów wykonanych JB, że są to dochody publiczne wynikające z odpowiednich dokumentów finansowych oznacza, że punktem wyjścia do wyliczenia kwot dochodów ujmowanych w mianowniku wzoru dla urzędu/samorządowej JB są dochody publiczne (w ujęciu kwotowym) wynikające z tych dokumentów, które jednak podlegają wskazanym w rozporządzeniu odpowiednim korektom kwotowym, w celu realizacji przyjętego założenia, żeby zarówno do urzędu jak również do JB przyporządkować kwotowo część dochodów JST, która jest wykorzystywana dla realizacji przez te jednostki zadań JST.

Należy także dodać, że kwoty wyłączane z dochodów wykonanych urzędu obsługującego JST na podstawie § 2 pkt 9 lit. c i d rozporządzenia w sprawie proporcji winny być tożsame z dochodem wykonanym JB, obliczonym zgodnie z § 2 pkt 10 rozporządzenia.

3. Definicja dochodów wykonanych samorządowej jednostki budżetowej obejmuje również środki, którymi została ta jednostka zasilona z budżetu JST, celem realizacji przypisanych jej zadań JST, z wyjątkiem środków przeznaczonych na wypłatę zgodnie z odrębnymi przepisami zasiłków, zapomóg lub innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych. Będą się tu mieścić np. zasiłki, zapomogi, lub inne świadczenia o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych, które są przyznawane (w związku z realizacją zadań JST) na podstawie przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1769, z późn. zm.) lub ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych

4. Dane ze sprawozdań do wyznaczenia prewskażnika dla MOPS:

  • RB-27S + [dochody RB-34S - (odsetki od środków na rachunkach bankowych + odsetki od udzielonych pożyczek i od posiadanych papierów wartościowych + dywidendy z tytułu posiadanych praw majątkowych + spadków, zapisów i darowizny w postaci pieniężnej na rzecz jednostek sektora finansów publicznych)] + RB-28S z wyjątkiem środków przeznaczonych na wypłatę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych.

UZASADNIENIE

Sprawozdania JST wynikają z Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Do sporządzania i przekazywania sprawozdań w imieniu jednostki są obowiązani w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego:

  • a) przewodniczący zarządów jednostek samorządu terytorialnego – Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-PDP, Rb-28S, Rb-28NWS, Rb-NDS, Rb-30S, Rb-34S, Rb-50 i Rb-ST,

  • b) kierownicy jednostek organizacyjnych podległych jednostkom samorządu terytorialnego – Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-28S i Rb-50,

  • c) kierownicy samorządowych zakładów budżetowych – Rb-30S,

  • d) kierownicy samorządowych jednostek budżetowych, dysponujący rachunkiem, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych – Rb-34S,

  • e) kierownicy jednostek budżetowych realizujący wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego – Rb-28NWS,

  • f) kierownicy jednostek obsługujących, odpowiednio do zakresu wykonywanych zadań wynikających z przepisów odrębnych – Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-28S, Rb-28NWS, Rb-30S, Rb-34S i Rb-50;

Należy zauważyć, iż dane w sprawozdaniach wykazuje się:

  1. w zakresie planu – w kwotach wynikających z planu finansowego jednostki, po uwzględnieniu zmian dokonanych:

    1. w trybie ustawy o finansach publicznych;

    2. w zakresie wykonania – narastająco od początku roku do końca okresu sprawozdawczego lub, w przypadkach określonych w sprawozdaniach, według stanu na określony dzień.

Mając na uwadze fakt, że ustalenie proporcji nie jest ściśle związane z danymi zawartymi w kolejnych pozycjach sprawozdań, należy dokonać analizy danych przy ustalaniu licznika jak i mianownika zgodnie z rozporządzeniem.

Metody ustalenia preproporcji dla urzędu obsługującego JST oraz dla jednostki budżetowej

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST), sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla:

  • urzędu obsługującego JST (tj. urzędu gminy, urzędu miasta, starostwa powiatowego oraz urzędu marszałkowskiego),

  • samorządowej jednostki budżetowej (dalej: JB),

  • samorządowego zakładu budżetowego (dalej: ZB).

Jednostka samorządu terytorialnego nie ustala jednej całościowej proporcji – proporcję ustala się odrębnie dla poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Proporcję dla urzędu obsługującego JST należy ustalić według wzoru:

A x 100

 X = ---------------------------

DUJST

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcja określona procentowo, zaokrąglona w  górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z  działalności gospodarczej,

DUJST - dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Zdarzenia, jakie należy uwzględnić przy ustalaniu licznika dla Urzędu obsługującego:

Licznik: A - obrót roczny z  działalności gospodarczej

uwzględnia się operacje

nie uwzględnia się operacji

odpłatne dostawy towarów na terytorium kraju (opodatkowane lub zwolnione),

odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (opodatkowane lub zwolnione),

eksport towarów, WDT,

odpłatne dostawy towarów lub świadczenie usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem, gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

dostaw środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (WNiP) używanych na potrzeby działalności prowadzonej przez urząd obsługujący JST;

transakcji dotyczących:

pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,

usług wymienionych w  art.  43 ust.  1 pkt  7, 12 i 38-41 ustawy o VAT (dotyczy usług finansowych), w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Mianownik: DUJST - dochody wykonane urzędu

uwzględnia się operacje

nie uwzględnia się operacji

dochody wynikające z  realizacji zadań JST jako organu władzy oraz realizacji zadań urzędu jako samorządowej jednostki budżetowej, tj.:

dochody publiczne w  rozumieniu ustawy o finansach publicznych (dalej: u.f.p.),

środki pochodzące z  budżetu Unii Europejskiej w  rozumieniu u.f.p,

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w rozumieniu u.f.p. wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego

odsetek od środków na rachunkach bankowych,

odsetek od udzielonych pożyczek i od posiadanych papierów wartościowych,

dywidend z tytułu posiadanych praw majątkowych,

spadków, zapisów i  darowizn w  postaci pieniężnej na rzecz jednostek sektora finansów publicznych,

zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym lub zwrotu podatku naliczonego,

dochodów wykonanych samorządowych JB powiększonych o  kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na wypłatę przez te jednostki, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i  innych świadczeń o  podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych, celem realizacji zadań JST,

środków finansowych pozostających na wydzielonym rachunku, o  którym mowa w  art. 223 ust. 1 u.f.p., odprowadzonych na rachunek budżetu JST,

wpłat nadwyżek środków obrotowych samorządowych zakładów budżetowych,   

kwot stanowiących równowartość środków, innych niż stanowiące zapłatę, o  której mowa w  art.  29a ust.  1 ustawy o VAT, przekazanych samorządowym ZB, innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej (z wyłączeniem kwot, które zostały zwrócone), celem realizacji przez te podmioty zadań JST,

odszkodowań należnych JST, pomniejszonych o  kwoty odszkodowań stanowiących zapłatę, o  której mowa w  art.  29a ust.  1 ustawy o  VAT,

dochodów z tytułu dostaw środków trwałych i  wartości niematerialnych i  prawnych (WNiP) używanych na potrzeby działalności prowadzonej przez urząd obsługujący JST;

Preproporcje dla jednostki budżetowej ustala się według wzoru:

A x 100

 X = ---------------------------

D

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcja określona procentowo, zaokrąglona w  górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżerową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z  działalności gospodarczej,

D - dochody wykonane jednostki budżetowej.

Zdarzenia, jakie należy uwzględnić przy ustalaniu licznika dla jednostki budżetowej:

Licznik: A - obrót roczny z  działalności gospodarczej

uwzględnia się operacje

nie uwzględnia się operacji

odpłatne dostawy towarów na terytorium kraju (opodatkowane lub zwolnione),

odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (opodatkowane lub zwolnione),

eksport towarów, WDT,

odpłatne dostawy towarów lub świadczenie usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem, gdyby były wykonywane na terytorium kraju

dostaw środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (WNiP) używanych na potrzeby działalności prowadzonej przez jednostkę budżetową;

transakcji dotyczących:

pomocniczych transakcji w  zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,

usług wymienionych w  art.  43 ust. 1 pkt  7, 12 i  38-41 ustawy o VAT (dotyczy usług finansowych), w zakresie, w  jakim transakcje te mają charakter pomocniczy

Mianownik: D - dochody wykonane jednostki budżetowej

uwzględnia się operacje

nie uwzględnia się operacji

dochody publiczne w  rozumieniu ustawy o finansach publicznych (dalej: u.f.p.),

środki pochodzące z  budżetu Unii Europejskiej w  rozumieniu u.f.p,

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w  rozumieniu u.f.p.

zrealizowane lub otrzymane przez  tę jednostkę, wynikające ze sprawozdania z  wykonania:

a) planu finansowego jednostki budżetowej oraz

b) planu dochodów i wydatków zgromadzonych na wydzielonym rachunku, o  którym mowa w  art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jeżeli dana jednostka budżetowa prowadzi taki rachunek- powiększone o  kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na  zasilenie tej jednostki celem realizacji przypisanych jej zadań jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem środków przeznaczonych na wypłatę, na  podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o  podobnym charakterze na  rzecz  osób fizycznych.

odsetek od środków na rachunkach bankowych,

odsetek od udzielonych pożyczek i  od posiadanych papierów wartościowych,

dywidend z  tytułu posiadanych praw majątkowych,

spadków, zapisów i darowizn w  postaci pieniężnej na rzecz jednostek sektora finansów publicznych.

 

Zatem dane do wyznaczenia mianownika dla określenia prewskażnika jednostki budżetowej znajdują się w sprawozdaniu RB-27S w sumie z danymi w RB-34S (tylko dochody wykonane bez wydatków) pomniejszone o (odsetki od środków na rachunkach bankowych+odsetki od udzielonych pożyczek i od posiadanych papierów wartościowych + dywidendy z tytułu posiadanych praw majątkowych + spadków, zapisów i darowizny w postaci pieniężnej na rzecz jednostek sektora finansów publicznych) w sumie z RB28S z wyjątkiem środków przeznaczonych na wypłatę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych.

RB-27S + [dochody RB-34S - (odsetki od środków na rachunkach bankowych + odsetki od udzielonych pożyczek i od posiadanych papierów wartościowych + dywidendy z tytułu posiadanych praw majątkowych + spadków, zapisów i darowizny w postaci pieniężnej na rzecz jednostek sektora finansów publicznych)] + RB-28S z wyjątkiem środków przeznaczonych na wypłatę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych.

Paulina Pawluk

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17.12.2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników ( Dz. U. z 2015 r. poz. 2193 )Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 109)