Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU , NIERUCHOMOŚCI

May 1, 2017

Sprzedaż kiosku ruchu a opodatkowanie VAT

0 1972

Osoba zakupiła prywatnie na umowę sprzedaży kiosk handlowy około 15 lat temu i prowadziła tam działalność gospodarczą. Lokal nie był amortyzowany. 8 lat temu osoba ta zlikwidowała działalność gospodarczą, jednak z uwagi na fakt iż rozpoczęła wynajmować przedmiotowy lokal nie została wyrejestrowana z podatku VAT. Przychód z najmu opodatkowany był stawką ryczałtu 8,5% oraz podatkiem VAT 23%. Obecnie osoba ta nosi się z zamiarem sprzedaży tego kiosku / lokalu i tu pojawia się pytanie, czy sprzedaż ta winna zostać opodatkowana podatkiem VAT 23% i udokumentowana fakturą czy też sprzedaż może korzystać ze zwolnienia? Jeżeli korzysta ze zwolnienia to na jakiej podstawie oraz czy należy wystawić FV czy może być umowa? 

ODPOWIEDŹ

Sprzedaż kiosku nie może korzystać ze zwolnienia z VAT, ponieważ był on wykorzystywany do sprzedaży opodatkowanej. Jeżeli spełnione są warunki zawarte w art.120 ust. 1 pkt 4 i ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług regulujące sprzedaż towarów używanych wówczas można zastosować procedurę opodatkowania marży. W przeciwnym razie zastosowanie znajdą przepisy ogólne - sprzedaż zostanie opodatkowana stawką VAT 23% .

UZASADNIENIE

Przesłanki dotyczące zastosowania zwolnienia z VAT w trybie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczanego.

Tak więc aby skorzystać z tego zwolnienia, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:

  • towar był wykorzystywany wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,

  • przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tego towaru podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

W przedstawionej sprawie mamy do czynienia z zakupem kiosku bez prawa do odliczenia podatku od towarów i usług. Prowadzona była działalność gospodarcza, jednak nie wiadomo, czy podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Niemniej jednak, w późniejszym czasie najem kiosku był opodatkowany podatkiem VAT stawką 23%, a zatem nie zostały spełnione ww. warunki ustawowe.

Wobec powyższego Czytelnik nie może skorzystać ze zwolnienia z VAT.

Sprzedaż towarów używanych, a skutki opodatkowania podatkiem VAT

W treści art. 120 powołanej ustawy ustawodawca zawarł przepisy dotyczące szczególnych procedur w zakresie dostaw towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków. W przypadku podatnika dokonującego min. dostawy towarów używanych nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Pod pojęciem towaru używanego, zgodnie z zapisem ustawowym, rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

W ramach rozliczenia podatku VAT podstawą opodatkowania dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków jest marża, jeżeli podatnik nabył je od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust.1 pkt 2 lub art. 113;

  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Jeżeli podatnik oprócz procedury opodatkowania marży stosuje również ogólne zasady opodatkowania, to jest on obowiązany prowadzić ewidencję zgodnie z art. 109 ust. 3, z uwzględnieniem podziału w zależności od sposobu opodatkowania; w odniesieniu do dostawy dla której podstawą opodatkowania podatkiem jest marża, ewidencja musi zawierać w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, o której mowa w tych przepisach (art. 120 ust. 15 ustawy).

Co istotne, jak stwierdzono w orzeczeniu TSUE w sprawie C-280/04 artykuł dyrektywy „dotyczący szczególnych procedur opodatkowania marży zysku uzyskanej przez podlegającego opodatkowaniu pośrednika podczas dostawy towarów używanych, (…) należy interpretować w ten sposób, że przedsiębiorstwo, które w ramach zwykłego wykonywania działalności gospodarczej odsprzedaje pojazdy, które nabyło jako używane celem przeznaczenia ich na potrzeby swojej działalności leasingowej i dla którego odsprzedaż nie jest w chwili nabycia głównym celem, a jedynie celem drugorzędnym, pochodnym w stosunku do leasingu, może zostać uznane za „podlegającego opodatkowaniu pośrednika” w rozumieniu tego przepisu”. „Pojęcie „podlegającego opodatkowaniu pośrednika” zawarte w art. 26 a część A lit. e VI dyrektywy VAT nie powinno być interpretowane w ten sposób, że odnosi się ono jedynie do podatników, których główny rodzaj działalności polega na nabywaniu i sprzedaży towarów używanych w przypadkach, gdy te towary są nabywane w wyłącznym lub głównym celu uzyskania zysku przy odsprzedaży. Pojęcie to obejmuje bowiem osoby, które w czasie nabycia zamierzały odsprzedać te towary w późniejszym czasie, po wykorzystaniu ich najpierw dla celów własnej działalności”

W związku z powyższym procedura marży będzie miała zastosowanie także wówczas, gdy sprzedaż kiosku była przed jego sprzedażą wykorzystywana (w ramach działalności gospodarczej) przez Czytelnika jako środek trwały bądź wyposażenie. Kiosk nie musi mieć statusu „towaru handlowego”.

Podsumowując, jeżeli przedmiotowy kiosk został nabyty od osoby wymienionej w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT wówczas będzie możliwe zastosowanie procedury opodatkowania marży. W przeciwnym razie zastosowanie znajdzie ogólna zasada, tj. opodatkowanie sprzedaży stawką VAT 23%.

Przykład

Podatnik zakupił od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej używany kiosk na umowę kupna sprzedaży, wartość kiosku wynosiła 10.000 zł. Następnie Podatnik sprzedał kiosk za 15.000 zł. Rozliczenie przy wykorzystaniu procedury opodatkowania marży:

  1. wartość sprzedaży – 15.000 zł,

  2. wartość zakupu – 10.000 zł,

  3. różnica – 5.000zł (marża).

Wzór:

kwota marży x stawka podatku

kwota podatku = ---------------------------------------------------------

100 + stawka podatku

wartość marży netto: 5.000zł – 935 zł = 4065 zł

wartość podatku VAT 23% = 935 zł

Faktura VAT marża powinna zawierać:

  • datę wystawienia i kolejny numer,

  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,

  • numery NIP sprzedawcy i nabywcy,

  • nazwę towaru lub usługi,

  • datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi (jeśli różni się od daty wystawienia),

  • jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług.

Zgodnie z art.106e ust.3 ustawy o VAT, faktura dokumentująca taką dostawę nie zawiera informacji o cenie i wartości netto sprzedaży ani o kwocie podatku, ale zawiera kwotę należności ogółem i wyrazy „procedura marży - towary używane”.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: W deklarcaji VAT-7(17) dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, opodatkowane stawką 23%: w pozycji 19 podstawa opodatkowania (marża netto 4.065 zł) i w pozycji 20 podatek należny (wartość podatku 23% tj.: 935 zł).

Paulina Pawluk

Podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 106e ust. 3, art. 120 ustawy o VAT.