Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY

May 1, 2018

Sprzedaż samochodu osobowego, gruntu rolnego oraz zwrotu zaliczki a wskaźnik preproporcji (PP) i wskaźnik struktury sprzedaży (WSS)

0 988

Mam wątpliwości, czy przy wyliczaniu WSS i PP powinnam wliczyć do obrotu następujące dochody:

  • sprzedaż samochodu osobowego, który już wcześniej był zamortyzowany (w momencie sprzedaży nie podlegał amortyzacji),

  • sprzedaż gruntu rolnego, który przez Gminę nie był używany, a wcześniej był wydzierżawiany osobom fizycznym ze stawką VAT „zw”,

Gmina przy sprzedaży gruntu dodatkowo obciąża nabywców kosztami związanymi z przygotowaniem gruntów do sprzedaży (wycena, podział,itp.). Czy są to transakcje pomocnicze w zakresie nieruchomości. Czy dochód ten stanowi obrót, czy należałoby go wyłączyć? Gmina zamierzała realizować inwestycję polegającą na budowie solarów i pobierała od mieszkańców zaliczkę na dokumentację techniczną oraz nadzór inwestorski. Projekt nie doszedł do skutku. ponieważ nie otrzymaliśmy dofinansowania. W roku 2018 Gmina zwróciła zainteresowanym mieszkańcom dokumentację oraz pobraną zaliczkę na nadzór inwestorski. Czy przedmiotowe zaliczki pobrane w 2017 roku należy wliczyć do obrotu?

ODPOWIEDŹ

Sprzedaż samochodu osobowego oraz gruntów przez Gminę stanowi obrót uwzględniany do wyliczenia PP, natomiast nie powinna być ujęta we WSS. Również zaliczki pobrane w 2017 roku stanowią obrót, który co do zasady, należy uwzględnić przy wyliczaniu na 2018 rok preproporcji. Z uwagi jednak na zwrot zaliczek w 2018 roku spowodowany tym, że ostatecznie inwestycja nie doszła do skutku, preproporcję można wyliczyć szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z  naczelnikiem urzędu skarbowego w  formie protokołu w przypadku gdy uznacie Państwo, że dane za rok 2017 rok są niereprezentatywne.

Wycenę i podział nieruchomości, zdaniem Redakcji, należy traktować jako transakcje pomocnicze w zakresie nieruchomości.

UZASADNIENIE

Sprzedaż samochodu, gruntu rolnego oraz zwrot zaliczek a preproporcja (PP)

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza i gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku do odliczenia oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, a jest tak jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, dla jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:

A x 100

X = ---------------------------

Djust

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

DUJST - dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę ST.

Zgodnie z rozporządzeniem przez obrót rozumie się podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

  • a) dokonywanych przez podatników:

    • odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,

    • odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,

    • eksportu towarów,

    • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

  • b) odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

Zatem mając na uwadze definicję obrotu, który to wykazywany jest w liczniku powyższego wzoru sprzedaż samochodu oraz gruntu należy ująć do ustalenia wskaźnika preproporcji.

Z powyższej definicji wynika, że również wpłacona zaliczka stanowi obrót który, co do zasady, należy uwzględnić przy wyliczaniu na 2018 rok preproporcji. Z uwagi jednak na to, że Czytelnik w 2018 roku dokonał zwrotu zaliczek ponieważ ostatecznie inwestycja nie doszła do skutku, w przypadku gdy uznacie Państwo, że w związku z tym faktem dane za rok 2017 rok są niereprezentatywne, preproporcję można wyliczyć szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z  naczelnikiem urzędu skarbowego w  formie protokołu.

Wskaźnik struktury sprzedaży (WSS), a kwoty uzyskane ze sprzedaży samochodu oraz gruntu rolnego.

W przypadku wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych, gdy nie ma możliwości przyporządkowania ponoszonych wydatków do czynności opodatkowanych lub zwolnionych, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Proporcję oblicza się jako udział rocznego obrotu uzyskanego z tytułu czynności uprawniających do obniżenia podatku należnego w całkowitym obrocie wypracowanym w związku z czynnościami, od których przysługuje prawo do obniżenia VAT należnego oraz czynnościami, do których takie prawo nie przysługuje (art. 90 ust. 3 ustawy o VAT).

Obliczając wskaźnik proporcji, do obrotu nie wlicza się:

  • dostaw towarów i usług zaliczanych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów,

  • pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,

  • usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt. 7, 12 i 38-41 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy (dotyczy usług ubezpieczeniowych, udzielenia kredytów, itp.).

Zatem przy ustalaniu proporcji nie uwzględnia się obrotu z tytułu sprzedaży środka trwałego w postaci samochodu oraz gruntu rolnego.

Transakcje pomocnicze związane ze sprzedażą gruntu.

Z rozstrzygnięcia TSUE z dnia 11 lipca 1996 roku w sprawie C-306/94 - Régie Dauphinoise-Cabinet A. Forest SARL przeciwko Ministre du Budget, wynika, że transakcjami pomocniczymi są te transakcje, które nie są bezpośrednim i stałym uzupełnieniem, i  jednocześnie nie są koniecznym uzupełnieniem, zasadniczej działalności podatnika. Pomija się zatem przy ustalaniu proporcji czynności niestanowiące bezpośredniego, stałego i koniecznego uzupełnienia podstawowej działalności podatnika. Podobnie w wyroku TSUE w wyroku z dnia 29 kwietnia 2004 roku C-77/01 (Empresa de Desenvolvimento Mineiro SGPS SA (EDM), dawniej Empresa de Desenvolvimento Mineiro SA przeciwko Fazenda Pública.

Wobec powyższego transakcja pomocnicza w zakresie nieruchomości to taka transakcja, która dotyczy nieruchomości. Transakcją pomocniczą może być np. wycena, podział nieruchomości, jeżeli nie jest bezpośrednim, stałym oraz koniecznym uzupełnieniem zasadniczej działalności Gminy, a jej rozmiar nie jest większy niż wymiar działalności podstawowej.

Paulina Pawluk

Podstawa prawna: art. 2 pkt. 22, art. 19a, art. 29a, art. 86 ust.1, ust. 2a, art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2017 roku poz. 1221 z późn. zm.), § 2 pkt 4, § 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników ( Dz. U. z 2015 oku, poz. 2193).