Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU

June 30, 2013

Sprzedaż środka trwałego i odliczenie podatku w okresie zawieszenia działalności

0 797

Do czerwca 2013 roku prowadziłem działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, będąc zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od lipca 2013 roku zawiesiłem działalność gospodarczą w oparciu o przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W ostatniej złożonej deklaracji VAT-7 wystąpiła nadwyżka podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny miesiąc rozliczeniowy. W lipcu zamierzam dokonać sprzedaży środka trwałego, która w świetle ustawy o VAT jest zwolniona od podatku (art. 43 ust.1 pkt 2 ustawy o VAT, przy zakupie nie byłem uprawniony do odliczenia kwoty podatku naliczonego). Czy w tej sytuacji powinienem za okres zawieszenia działalności składać deklaracje VAT-7 (w związku z kwotą z przeniesienia oraz dokonaniem sprzedaży) oraz czy mogę wystawić fakturę VAT z tytułu sprzedaży w lipcu ?

ODPOWIEDŹ

W opisanym przypadku nie musi Pan składać deklaracji VAT-7 za okres zawieszenia działalności gospodarczej. Nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny miesiąc może Pan wykazać w pierwszej złożonej deklaracji VAT-7 po wznowieniu działalności gospodarczej. Może Pan w lipcu wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż środka trwałego.

UZASADNIENIE

Przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników, może, na mocy postanowień wynikających z art.14a ust. 1 i 1a ustawy z 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (zwanej dalej: u.s.d.g), zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Co do zasady, w okresie zawieszenia działalności gospodarczej podatnicy są zwolnieni z obowiązku składania deklaracji VAT-7. Powyższe wynika z zapisów art.99 ust.7a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT). Natomiast w ust.7b cytowanego przepisu ustawodawca zawarł wyjątki od tej zasady. Zwolnienie z obowiązku składania deklaracji nie będzie dotyczyło przypadków gdy:

●podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

●podatnik dokonuje importu usług lub nabywa towary - w zakresie dla których jest podatnikiem;

Zwolnienie od składania deklaracji nie będzie dotyczyło również okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego oraz okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu jak również okresów za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.

Zatem, w opisanym przez Pana przypadku powstaje pytanie czy w związku z istniejącą nadwyżką podatku naliczonego na należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy, którą wykazał Pan w ostatniej deklaracji przed okresem zawieszenia działalności istnieje obowiązek składania deklaracji w okresie zawieszenia działalności? Z analizy wskazanego przepisu art.99 ust.7b wynika, iż taki obowiązek nie istnieje, gdyż nie zaistniały okoliczności wskazane w tym artykule. Należy zauważyć, iż ustawa o VAT wprost nie reguluje takiej sytuacji, jednakże naszym zdaniem stanowisko przedstawione powyżej wynika z brzmienia art.87 ust.1 ustawy, w myśl którego, jeżeli kwota podatku naliczonego jest w danym okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy. W przypadku zawieszenia działalności będzie to pierwszy miesiąc/ kwartał po zakończeniu zawieszenia działalności.

Należy jednak pamiętać, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami możliwość niesładania deklaracji w okresie zawieszenia jest wyłącznie prawem podatnika a nie jego obowiązkiem. Zatem w omawianym przypadku może Pan wybrać drugi sposób rozliczenia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wskazanej do przeniesienia na lipiec 2013 roku, polegający na składaniu deklaracji VAT -7 w okresie zawieszenia działalności. Powyższe sposoby rozliczenia potwierdza interpretacja indywidualna o sygnaturze nr IPPP1-443-256/11-4/MP z 28 marca 2011 roku w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że:"(…) Aby (…) zrealizować przysługujące prawo do odliczenia podatku naliczonego (…) można składać w okresie zawieszenia działalności deklaracje dla podatku od towarów i usług wykazując podatek naliczony do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy lub złożyć te deklaracje po wznowieniu działalności gospodarczej.”

W odniesieniu do drugiej części problemu przedstawionego w pytaniu należy zauważyć, iż w okresie zawieszenia działalności gospodarczej, podatnik ma prawo podejmować pewne czynności, między innymi zbywać środki trwałe i wyposażenie. Powyższe wynika wprost z art. 14a ust. 4 pkt 3 u.s.d.g. Natomiast żaden z przepisów ustawy VAT nie zwalnia podatnika od prawidłowego dokumentowania takich transakcji. Wobec tego, bez względu na to, że działalność gospodarcza jest zawieszona, podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej dokonaną transakcję. Przy czym, na mocy §5 ust.2 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług faktura dokumentująca sprzedaż zwolnioną winna zawierać wskazanie:

  • przepisu ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku; 

  • przepisu dyrektywy, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług; 

  • lub inną podstawę prawną wskazującą na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia.

W podanym przez Pana przypadku podstawą do zastosowania zwolnienia będzie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Z tytułu dostawy środka trwałego, która korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, nie będzie Pan zobowiązany do złożenia deklaracji VAT-7 za okres, w którym nastąpiła dostawa. Nie wystąpiły bowiem przesłanki, o których mowa w art.99 ust.7b pkt 5 ustawy o VAT, gdyż przepis ten zobowiązuje podatników do składania deklaracji podatkowych w przypadku zawieszenia działalności gospodarczej w okresach rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Dagmara Kamieńska