Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY

November 6, 2013

Sprzedaż środków trwałych a ustalenie proporcji

0 903

Jeśli przed dokonaniem sprzedaży posiadanych nieruchomości Gmina nie będzie bezpośrednio z nich korzystała, obrót z tytułu sprzedaży powinien zostać wliczony do proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 29 sierpnia 2013 roku nr ITPP2/443-527/13/AP.

Sytuacja podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Gmina, która prowadzi działalność opodatkowaną w zakresie zawartych umów cywilnoprawnych dotyczących wynajmu lokali użytkowych, mieszkalnych, dzierżawy terenu miasta, sprzedaży nieruchomości. Z uwagi na fakt, że czynności te są zarówno opodatkowane, jak również nieopodatkowane, Gmina mając możliwość odliczania kwot podatku naliczonego musi ustalić proporcję, o której o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy. Lokale użytkowe, mieszkalne, które są wynajmowane oraz nieruchomości gruntowe, które są wydzierżawiane, Gmina ma zaewidencjonowane w ewidencji środków trwałych.

W związku z powyższym Gmina zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy sprzedawane środki trwałe w postaci lokali użytkowych, mieszkalnych oraz nieruchomości gruntowych należy uznać jako używane na potrzeby jej działalności.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Dokonując analizy obowiązujących przepisów organ podatkowy stwierdził, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami , w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 i następne ww. ustawy.

Jednocześnie organ podatkowy zaznaczył, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ww. ustawy. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ww. ustawy.

Bowiem do obrotu ustalonego w oparciu o zasady wynikające z art. 90 ust. 1 i 2 ww. ustawy, nie wlicza się:

  • obrotu z tytułu dostawy środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są one zaliczane do środków trwałych podatnika, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności,

  • sporadycznych transakcji dotyczących nieruchomości oraz sporadycznych usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41.

Zatem biorąc pod uwagę opis sprawy organ podatkowy uznał, iż w przypadku gdy posiadane przez Gminę lokale użytkowe, mieszkalne, działki gruntu są przedmiotem najmu lub dzierżawy, wówczas Gmina nie jest ich „użytkownikiem” w rozumieniu art. 90 ust. 5 ww. ustawy, gdyż za „użytkownika” można uznać jedynie takiego właściciela, który do momentu sprzedaży korzystał z towaru w ten sposób, że faktycznie go używał, a nie tylko pobierał pożytki związane z faktem jego posiadania w postaci czynszu z najmu lub dzierżawy.

Niezależnie od powyższego organ podatkowy wskazał, że dokonując kalkulacji proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ww. ustawy, Gmina winna uwzględnić obrót uzyskany z transakcji dotyczących zbycia nieruchomości, jeżeli transakcje te nie będą sporadyczne. Aby ustalić czy transakcje te mają sporadyczny charakter, obrót uzyskany z tytułu ich realizacji należy odnosić do czynności realizowanych przez Gminę jako podatnika podatku od towarów i usług, a nie do całokształtu podejmowanych przez nią czynności. Istotną kwestią w tym zakresie jest wartość przewidywanych wpływów z tytułu tych transakcji w kontekście uchwalania budżetu Gminy. Przyjęcie odmiennego stanowiska spowodowałoby zniekształcenie proporcji służącej od odliczania podatku naliczonego przez Gminę, która w głównej mierze wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu, a zatem takie, z tytułu których obrót w ogóle nie jest brany pod uwagę przy wyliczaniu proporcji.

Podstawa prawna: art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.