Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ

August 31, 2016

Sprzedaż usług elektronicznych poza terytorium Unii

0 988

Mam interpretację indywidualną (na potrzeby VAT), że mogę traktować aktualizację do oprogramowania jako towar a nie jako usługę. Tak więc sprzedając ten “towar” poza UE - zastosuję stawkę jak przy eksporcie 0% - tylko jak mam się wybronić, skoro mam pozwolenie na traktowanie sprzedaży aktualizacji jak towar (nie usługę), ale przecież fizycznie nie jestem w stanie otrzymać potwierdzenia celnego, bo towar ten „idzie” mailem (kod aktywacyjny) a nie z „rąk do rąk”. Nie ma spójności i czy to oznacza, że powinnam zastosować 23%? 

ODPOWIEDŹ

W opisanym przypadku Czytelnik świadczy usługę elektroniczną.

UZASADNIENIE

Co do zasady, zgodnie z art.2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług, przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  • a) dostawcę lub na jego rzecz ( eksport bezpośredni), lub

  • b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni), z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

W eksporcie towarów stawka podatku wynosi 0% pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej (art. 41 ust. 4 i 6 ustawy). Zgodnie z art. 41 ust. 6a dokumentem potwierdzającym wywóz towaru poza terytorium UE jest w szczególności:

  • dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu;

  • dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

  • zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny.

  • Zgodnie więc z przytoczonymi przepisami, z eksportem mamy do czynienia wówczas, gdy wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty zostanie potwierdzony przez urząd celny.

Zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy o VAT przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 roku ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE. Należą do nich min. dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami. W opisanym zatem w pytaniu przypadku mamy do czynienia ze sprzedażą usługi elektronicznej.

W przypadku ww. usług świadczonych na rzecz podatników miejsce świadczenia określane jest zgodnie z zasadą ogólną wskazaną w art.28b ustawy o VAT  tj. miejsce, w  którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej (lub stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu). Zatem, sprzedaż usługi nie podlega opodatkowaniu w Polsce ale w kraju nabywcy usługi, a faktura nie zawiera stawki i kwoty podatku, natomiast zawiera wyrazy “odwrotne obciążenie”.

W przypadku natomiast sprzedaży usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, w myśl art. 28k ustawy jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Oznacza to, że podatek VAT od usług elektronicznych musi zostać uregulowany w państwie członkowskim, w którym odbiorca takich usług jest zlokalizowany, co pełniej oddaje konsumpcyjny charakter podatku VAT.

W tym przypadku przepisy przewidują dwie możliwości rozliczenia podatku VAT:

1. Rejestracja polskiego usługodawcy w kraju nabywcy jako podatnika VAT

Polski przedsiębiorca musiałby zarejestrować się jako czynny podatnik VAT w każdym z krajów, w którym miejsce świadczenia tych powstało, składa w miejscowym US deklaracje podatkowe oraz wpłaca podatek od sprzedaży.

2. Rozliczenie podatku w Polsce poprzez tzw. system MOSS (Mini One Stop Shop)

System ma na celu uproszczenie rozliczenia. Podatnik, zamiast rejestrować się do podatku VAT w krajach Unii i składać w każdym z nich deklaracje rozliczeniowe, może zarejestrować się w Polsce do procedury MOSS, złożyć poprzez specjalny elektroniczny system jedną deklarację kwartalną do 20 dnia od zakończonego okresu rozliczeniowego i zapłacić podatek VAT, który następnie zostanie przekazany przez Ministerstwo Finansów do kraju, w którym podatek winien być odprowadzony. Kwoty podawane w deklaracjach będą wyrażane w EURO. Przy braku obrotu w danym kwartale należy złożyć „deklarację zerową”.

Rozliczający się w MOSS ma również obowiązek prowadzenia specjalnej ewidencji, która zawiera informacje ogólne jak i szczegółowe o państwie, na rzecz którego konsumentów są świadczone usługi, rodzaju świadczonej usługi, kwocie należnego VAT, czy również płatności zaliczkowych. Ewidencja taka musi być przechowywana przez okres 10 lat od zakończenia roku, w którym przeprowadzono transakcje. Usługi objęte procedurą MOSS nie są wykazywane w deklaracji VAT.

Halina Lisowska

Podstawa prawna: art.2 pkt 8 i pkt 26, art. 28b, art.28k, art. 41 ust. 4, 6, 6a ustawy o VAT.