Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALEŻNY , ZAKRES OPODATKOWANIA (art. 5-14) , DOKUMENTACJA (art. 106-112)

May 30, 2012

Sprzedaż usług reklamowych przez MZK

0 966

W sytuacji, gdy Miejski Zakład Komunikacji dokonuje sprzedaży usług reklamowych – powierzchni na autobusach, sprzedaż taka ma charakter ciągły w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast na fakturach wystawianych przez Wnioskodawcę, dokumentujących świadczone usługi reklamowe, jako data sprzedaży nie może być wskazana data wystawienia faktury.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-1235/11-4/MS z 19 grudnia 2011 roku

Sytuacja podatnika

Wnioskodawcą jest Miejski Zakład Komunikacji, który jest samorządowym zakładem budżetowym, dla którego głównym przedmiotem działalności, wynikającym ze statutu, jest zaspokajanie potrzeb ludności miasta w zakresie lokalnego transportu zbiorowego, wynajem środków transportu, świadczenie usług reklamowych.

Zakład świadczy usługi reklamowe, polegające na reklamowaniu działalności usługodawcy na powierzchniach pojazdów autobusowych i tramwajowych, na podstawie zawieranych terminowych umów (np. 3-, 6-, 12-miesięcznych). Za świadczoną usługę reklamową usługobiorca zobowiązuje się płacić usługodawcy co miesiąc w okresie obowiązywania umowy kwotę zgodnie z cennikiem. Należność za usługę reklamową jest płatna w terminie 14 dni od daty wystawienia faktury, faktura jest wystawiana w ostatnim dniu miesiąca (w przypadku dalszego trwania umowy), bądź w ciągu 7 dni po zakończeniu trwania umowy w trakcie miesiąca. Faktura zawiera m. in. następujące dane: datę wystawienia, datę sprzedaży (ze względu na ograniczenie oprogramowania do wystawiania faktur, które nie przewiduje możliwości niewypełnienia tej pozycji – identyczną z datą wystawienia), przedmiot umowy, informację dodatkową o okresie, jakiego wystawiona faktura dotyczy (np. za ekspozycję reklamy: lipiec 2011 r. lub 1-21 sierpień 2011 r.).

W związku z powyższym Podatnik zwrócił się do Dyrektora Izby Skarbowej o potwierdzenie, czy usługi reklamowe świadczone przez Miejski Zakład Komunikacji można uznać za usługi o charakterze ciągłym w rozumieniu ustawy o VAT oraz czy na fakturze za świadczoną usługę reklamową, ze względu na ograniczenie oprogramowania do wystawiania faktur, które nie przewiduje możliwości niewypełnienia pozycji daty sprzedaży, data ta może być identyczna z datą wystawienia faktury, z jednoczesnym dopisaniem okresu sprzedaży w informacji dodatkowej.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

W wydanej interpretacji podatkowej organ podatkowy stwierdził, iż wykonywane przez Wnioskodawcę usługi reklamowe mają charakter sprzedaży ciągłej, bowiem ich świadczenie jest procesem nieustannym, stale powtarzającym się oraz systematycznym. Z przedmiotowych usług nie da się wyróżnić powtarzających się, odrębnych czynności, które można byłoby zakwalifikować jako świadczenia samodzielne. Ponadto, przy świadczonych przez

Zainteresowanego usługach reklamowych jednoznacznie można określić jedynie moment rozpoczęcia ich wykonywania, ale moment zakończenia (definitywnego wykonania) nie jest z góry określony.

Przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż usług reklamowych, które – jak wskazano wyżej – charakteryzują się ciągłością, zawierających dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury oraz taką samą datę sprzedaży, jest nieprawidłowy. Analiza opisu stanu faktycznego prowadzi bowiem do wniosku, że podana w ten sposób data sprzedaży usługi o charakterze ciągłym nie odzwierciedla rzeczywistej daty dokonania tej czynności. Ponadto, w sytuacji, gdy umowa na świadczenie usług reklamowych, zostanie rozwiązana w trakcie trwania miesiąca, data sprzedaży nie będzie pokrywać się z okresem sprzedaży podanym w informacji dodatkowej na fakturze. W takim przypadku bowiem, wraz z rozwiązaniem umowy Wnioskodawca zaprzestanie świadczyć przedmiotowe usługi. Wystawiając fakturę za świadczone usługi, w ciągu 7 dni po zakończeniu trwania umowy, Zainteresowany określi na fakturze jako datę sprzedaży – datę wystawienia faktury. Natomiast ostatnim dniem dokonywania sprzedaży jest w przedstawionej sytuacji ostatni dzień trwania umowy. W konsekwencji określenie na fakturze jako daty sprzedaży usługi o charakterze ciągłym daty wystawienia faktury, nie odzwierciedla rzeczywistej daty dokonania sprzedaży, a ponadto w sytuacji rozwiązania umowy na świadczenie usług reklamowych w trakcie trwania miesiąca, tak określona data nie pokrywa się z okresem sprzedaży podanym w informacji dodatkowej na fakturze.

Podstawa prawna: art. 2 pkt 22, art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1 pkt 1, art. 106 ust. 1 i ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.