Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU

March 1, 2014

Sprzedaż złomu przez usługową firmę budowlaną

0 1378

Podatnik podczas prowadzonej pracy remontowo-modernizacyjnej budynku usługowego uzyskał złom. Właścicielem budynku jest Fundacja i sprzedaż tego złomu przekazała do wykonania podmiotowi wykonującemu ten remont. Podmiot wystawił fakturę na sprzedaż złomu z zapisem odwrotnego obciążenia. Ale czy ta transakcja sprzedaży złomu jest prawidłowa jeżeli w zakresie działalności ma wykonywanie remontów i wznoszenie budynków. Czy ta transakcja nie będzie kontrowersyjna dla kontroli podatkowej (z uwzględnieniem zapisu odwrotne obciążenie VAT).

ODPOWIEDŹ

Nie, nie będzie kontrowersyjna dla organu podatkowego sytuacja, w której zarejestrowany podatnik wykonujący usługi budowlane, dokona dostawy towaru z zał. nr 11 do ustawy o podatku VAT i wystawi fakturę z oznaczeniem „odwrotne obciążenie”. Warunkiem jest, że wcześniej był właścicielem tego towaru.

UZASADNIENIE

Mechanizm odwrotnego obciążenia „oo” (z ang. reverse charge) polega na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT należnego na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa określonych towarów.

Generalną zasadą odwrotnego obciążenia jest to, że w przypadku transakcji dokonywanej przez podatnika VAT, który nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego, na rzecz innego podatnika (czynnego lub zwolnionego), której przedmiotem będzie towar wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego jest nabywca. Dostawca wystawia w takiej sytuacji fakturę bez podatku, ale z adnotacją „odwrotne obciążenie”, a odbiorca w złożonej deklaracji deklaruje podatek należny z tytułu danej transakcji oraz podatek naliczony, jeżeli przysługuje mu prawo do odliczenia podatku.

Pytanie Czytelnika dotyczy sytuacji, gdy podmiot, który wykonuje działalność usługową wystawia fakturę dokumentującą sprzedaż złomu z zapisem „odwrotnego obciążenia”, a uzyskał ten złom przy wykonywaniu robót budowlanych budynku należącego do Fundacji. Wątpliwość polega na tym, czy ta transakcja nie będzie kontrowersyjna dla kontroli podatkowej.

Niewątpliwie firma budowlana, aby sprzedać złom powinna mieć dowód jego nabycia. Zakładając, że Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej powinna przekazać złom na podstawie umowy.

W przypadku opisanym przez Czytelnika, decydujące znaczenie dla zastosowania mechanizmu „odwrotnego obciążenia” ma to, że dostawa dotyczy towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Każdemu produktowi przypisany jest odpowiedni kod PKWiU. Czasami problemy pojawiają się, gdy wyrób został w jakikolwiek sposób przetworzony lub zmieniony, np. pręt stalowy został wygięty albo np. wykonano z niego konstrukcję na potrzeby odbiorcy. Wówczas jego klasyfikacja może się zmienić, ale należy pamiętać, że za właściwe ustalenie kodu PKWiU w odniesieniu do danego towaru odpowiada sprzedawca. Należy również pamiętać, że dla odbiorcy taka transakcja jest neutralna podatkowo, pod warunkiem, że zakup jest związany z czynnościami opodatkowanymi. Nabywca towaru, wymienionego w zał. Nr 11 do ustawy o VAT, w deklaracji dla podatku od towarów i usług wykazuje podatek należny i naliczony w tej samej wysokości.

Kolejną wątpliwością Czytelnika jest, czy firma usługowa może dokonać dostawy złomu.

Zasady podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej zostały określone w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zgodnie z ww. ustawą działalność gospodarcza to zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Działalność gospodarcza jest prowadzona na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, albo w przypadku osób fizycznych wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej /CEIDG/.

W momencie podejmowania działalności gospodarczej, obowiązkiem przedsiębiorcy jest określenie rodzaju wykonywanej działalności. Określenie to musi być zgodne z kodami PKD. Każda zmiana w zakresie danych ewidencyjnych, w tym także w zakresie przedmiotu działalności firmy musi być zgłoszona w terminie 7 dni, od dnia, w którym doszło do zmiany danych. Jeśli nie dopełniamy obowiązku w zakresie dokonania zgłoszenia zmiany danych, to wówczas niestety będzie to wykroczenie (art. 60x § 2 Kodeksu wykroczeń).

Jeżeli zarejestrowany podatnik dokonuje sprzedaży, winien ją udokumentować fakturą, niezależnie, czy ma w zezwoleniu zgłoszony taki rodzaj działalności, czy nie. Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik ma obowiązek wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, dokonywaną przez niego na rzecz innego podatnika VAT, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej nie będącej podatnikiem. Za poprawne wystawienie faktury odpowiada wystawca faktury, jeśli nieprawidłowo wystawi fakturę, naraża się na odpowiedzialność karną skarbową za nierzetelne wystawienie dowodu księgowego. Nabywca także, w pewnym stopniu ponosi odpowiedzialność za jej bezbłędną treść, a w momencie stwierdzenia błędu na fakturze powinien poprawić ją za pośrednictwem noty korygującej.

Reasumując, nie będzie uważana za błędną, faktura dokumentująca dostawę, wystawiona przez podatnika czynnego, który wykonuje działalność usługową. Jeżeli firma budowlana została właścicielem złomu, może wystawić fakturę na jej sprzedaż z zapisem „odwrotnego obciążenia”, jednak wyłącznie w przypadku, gdy odbiorcą jest podatnik, a przedmiotem dostawy będzie towar wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Iwona Porez