Jeżeli faktura przesłana jest bez elektronicznego podpisu, zawiera wymagane przepisami prawa dane oraz zapewniona została autentyczność pochodzenia takiej faktury i integralność jej treści, to taką fakturę należy uznać za prawidłową w świetle obowiązujących przepisów prawa – takie stanowisko wyraziło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na zapytanie poselskie numer 429 z 2 lutego 2012 roku.
W złożonym zapytaniu posłanka Mirosława Nykiel chciała poznać stanowisko Ministra Finansów w sprawie dopuszczalności wysyłania przez przedsiębiorców faktur drogą elektroniczną bez bezpiecznego podpisu elektronicznego. W odpowiedzi Ministerstwo Finansów wskazało na fakt, że rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług wśród obowiązkowych elementów, jakie powinna zawierać faktura nie wymienia podpisu sprzedawcy. Ponadto, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 roku w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej wprowadziło dowolność formatu elektronicznego, w jakim może być przesłana faktura elektroniczna, pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury. Ministerstwo Finansów poinformowało również, że obecnie trwają prace nad pełnym wdrożeniem dyrektywy Rady numer 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 roku zmieniającej dyrektywę 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania. Przypomnijmy, że państwa członkowskie Unii Europejskiej mają czas na pełne wdrożenie dyrektywy do 1 stycznia 2013 roku.