Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , NIERUCHOMOŚCI

March 29, 2013

Stawka podatku VAT dla usług wynajmu lokalu mieszkalnego

0 943

Prawidłowa stawka podatku VAT na usługi wynajmu lokali mieszkalnych przez Spółkę na rzecz Gminy będzie wynosić 23%.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 31 grudnia 2012 roku nr IPPP1/443-1014/12-2/MPe.

Sytuacja podatnika

Spółka - czynny podatnik VAT zamierza przystąpić do przetargu na budowę i eksploatację obiektów budownictwa komunalnego prowadzonego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Zgodnie z informacjami posiadanymi do zadań dewelopera należeć będzie zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w zakresie lokali mieszkalnych i powierzchni komercyjnej oraz późniejsza eksploatacja obiektów i pobieranie pożytków.

Przychody Spółki z tytułu realizacji przedsięwzięcia pochodzić będą w ponad 50% z płatności od Gminy w terminach i wysokościach ustalonych w umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym. Pozostała część to wpływy z komercyjnego najmu lokali. Gmina będzie wynajmować od Spółki powierzchnię mieszkalną z przeznaczeniem na prowadzenie własnej polityki mieszkaniowej. Powierzchnia ta będzie wykorzystywana w ramach zasobów komunalnych Gminy. Z tytułu wynajmu lokali mieszkalnych Gmina będzie zobowiązana uiszczać czynsz na rzecz Spółki. Wynagrodzenie z tytułu czynszu najmu będzie miało charakter opłaty za dostępność, tj. będzie niezależne od liczby faktycznie wynajętych i udostępnionych osobom fizycznym mieszkań ani od wysokości czynszu uiszczanego przez te osoby na rzecz Gminy.

Po ustalonym w umowie okresie Spółka przeniesie wybudowane obiekty nieodpłatnie na rzecz Gminy. Głównym celem całego przedsięwzięcia jest zapewnienie przez Gminę odpowiedniej liczby mieszkań komunalnych.

W związku z powyższym Spółka zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy wynajem powierzchni mieszkalnej Gminie z przeznaczeniem na prowadzenie własnej polityki mieszkaniowej będzie korzystało ze zwolnienia zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

Odpowiedź Dyrektora izby Skarbowej

Z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta wyłącznie świadczenie usług wynajmu nieruchomości na cele mieszkalne. Zastosowanie zwolnienia jest więc uzależnione od spełnienia przesłanek obiektywnych dotyczących charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz subiektywnych dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy). Zatem przesłanki do zastosowania zwolnienia są następujące:

  • świadczenie usługi na własny rachunek,

  • charakter mieszkalny nieruchomości,

  • mieszkaniowy cel najmu lub dzierżawy.

Zaistnienie wszystkich powyższych przesłanek skutkuje zastosowaniem zwolnienia od podatku. Brak któregokolwiek z powyższych elementów nie pozwala na zastosowanie zwolnienia i w konsekwencji następuje opodatkowanie świadczonej usługi według stawki 23%, gdyż najem, jako usługa wypełnia określoną w art. 8 ustawy definicję usług i stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

O ile identyfikacja istnienia pozostałych elementów nie stanowi problemu, o tyle zwrócić uwagę należy na cel świadczonej usługi. Realizacja celu wynajmu następuje poprzez wykorzystanie lokalu przez najemcę. Tym samym zasadniczą kwestią dla opodatkowania czy zwolnienia od podatku świadczonej usługi pozostaje cel realizowany przez osobę bezpośrednio uczestniczącą w świadczeniu usługi. W przypadku kiedy najemca jest osobą fizyczną, osobą prawną, bądź jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, prowadzącą działalność gospodarczą, wykorzystującą mieszkalny lokal w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, cel zawsze będzie finansowy.

Wobec powyższego organ podatkowy stwierdził, iż wynajem tych lokali na rzecz Gminy, nie jest dokonywany na cele mieszkaniowe, gdyż ww. podmiot nie ma potrzeb mieszkaniowych z uwagi na cel wykorzystywania przedmiotowych lokali mieszkalnych w prowadzonej działalności. W rezultacie, usługa wynajmu wskazanych lokali będzie spełniać przesłankę dotyczącą charakteru wynajętych lokali, natomiast lokale nie będą przeznaczone przez Spółkę na cele mieszkaniowe. W konsekwencji powyższego, usługa świadczona przez Spółkę na rzecz Gminy jest wynajmem lokali mieszkalnych na cele działalności gospodarczej i tym samym nie spełnia przesłanki wynajmu na cel mieszkalny.

Reasumując organ podatkowy stwierdził, iż Spółka nie posiada prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 36 ww. ustawy i na podstawie art. 146a pkt 1 w zw. z art. 41 ust. 1 ustawy winna świadczoną usługę opodatkować według stawki 23%.

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 29004 roku o podatku od towarów i usług.