Zajęcia komputerowe, organizowane przez Miejskie Centrum Kultury dla słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku, opodatkowane są stawkę podstawową VAT w wysokości 23%.
Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 22 września 2014 roku nr IPTPP1/443-451/14-7/MH.
Sytuacja Podatnika
O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciło się Miejskie Centrum Kultury, czynny podatnik podatku VAT, której nadrzędnym celem jest rozwój i kształtowanie potrzeb oraz aspiracji kulturalnych drogą aktywnego uczestnictwa w kulturze mieszkańców miasta. MCK prowadzi samodzielną gospodarkę finansową. Przychody ze sprzedaży usług mają charakter symboliczny i pokrywają jedynie niewielką część kosztów prowadzonej działalności. MCK nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a jak wynika ze statutu uzyskane przychody są w całości przeznaczane na działalność kulturalną.
Zarządzeniem Dyrektora MCK został utworzony Uniwersytet Trzeciego Wieku, jako forma rozwoju osób starszych oraz zaspokajania potrzeby aktywności społecznej, kulturalnej i artystycznej. Uniwersytet funkcjonuje w strukturach MCK, jako jedna z form działalności statutowej. UTW realizuje swoje cele m.in. poprzez prowadzenie zajęć komputerowych. Na podstawie Regulaminu Organizacyjnego słuchacze UTW wnoszą m.in. opłaty za zajęcia informatyczne - nauka obsługi komputera i korzystania z internetu. Zajęcia prowadzone są przez informatyka - pracownika MCK w pracowni multimedialnej.
Miejskie Centrum Kultury nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania, a usługi będące przedmiotem wniosku są świadczone przez MCK jako jednostkę nie objętą systemem oświaty. Usługi świadczone przez MCK nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotowe usługi nie wiążą się bezpośrednio z działalnością kulturalną, a ich organizacja wynika z aktualnego zainteresowania uczestników. Usługi objęte zakresem pytań nie należą do usług o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym Miejskie Centrum Kultury zwróciło się do organu podatkowego z zapytaniem, jaką stawką powinny być opodatkowane opłaty wnoszone przez słuchaczy UTW za zajęcia komputerowe.
Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej
Odnosząc się do usług świadczonych przez Miejskie Centrum Kultury, aby w ogóle można było rozpatrywać wymienioną czynność w kategoriach zwolnienia od podatku, w kontekście art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług lub § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, w pierwszej kolejności organ podatkowy rozstrzygnął, czy świadczone usługi są usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie zwolnienia. Bowiem przedmiotowe zajęcia informatyczne – nauka obsługi komputera i korzystania z internetu, nie ma celu zdobycia nowych uprawnień zawodowych w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych lub dokonania przekwalifikowania zawodowego. Przedmiotowe zajęcia dotyczą grupy osób, które generalnie nie są aktywne zawodowo, a ponadto organizator tych zajęć ma na celu jedynie poszerzenie lub zdobycie nowych umiejętności przez jego uczestników służących zaspokajaniu potrzeb osobistych i społecznych.
Reasumując organ podatkowy stwierdził, iż usługi świadczone przez Miejskie Centrum Kultury, tj. zajęcia komputerowe organizowane dla słuchaczy UTW nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy. Ponieważ przedmiotowe usługi nie są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, to badanie dalszych przesłanek określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy staje się bezprzedmiotowe.
Zatem dla świadczonych usług organizacji zajęć komputerowych dla słuchaczy UTW w przepisach ustawy i przepisach wykonawczych do ustawy nie przewidziano obniżonych stawek podatku, więc usługi te podlegają opodatkowaniu podstawowa stawką podatku VAT w wysokości 23%.
Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.