Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Jestem sprzedawcą czynnym podatnikiem VAT, który ma zawartą umowę na zwrot podatku w systemie TAX FREE. Klient, osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej zakupiła u mnie w sklepie komplet ozdobnej porcelany (wartość 500 zł brutto), którą będzie wywozić poza Unię Europejską do swojego miejsca zamieszkania na Florydzie w USA. Zakup został dokonany w maju 2017 roku. Wywóz tej porcelany pod koniec lipca. Jako sprzedawca, czy mogę zastosować stawkę 0% od tego zakupu i w jakim terminie?

ODPOWIEDŹ

Czytelnik do 25 czerwca nie posiadał dokumentów potwierdzających wywóz towaru poza terytorium Unii, a zatem zobowiązany był do wykazania w deklaracji VAT-7 za maj tej sprzedaży ze stawką krajową. Czytelnik będzie uprawniony do dokonania korekty i rozliczenia przedmiotowej dostawy ze stawką VAT 0% w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzyma potwierdzenie wywozu tego towaru.

UZASADNIENIE

W rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług podróżnym może być osoba fizyczna, która nie ma stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej. Podróżny ma prawo do zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały przez niego wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym. Bagaż osobisty rozumiany jest jako cały bagaż podróżnego, który zostanie przedstawiony organom celnym i będzie zarejestrowany, jako bagaż towarzyszący w momencie wyruszenia w podróż przez podmiot odpowiedzialny za jego przewóz.

Nie wszystkie towary mogą być przedmiotem zwrotu podatku. Wykluczenie dotyczy nabycia paliw silnikowych. Sprzedawca dokonuje zwrotu podatku podróżnemu w złotych w formie wypłaty gotówkowej lub polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej. Może również przy zwrocie podatku podróżnemu naliczyć prowizję. Zwrot podróżnemu może nastąpić, jeżeli zakupiony towar ma minimalną wartość 200 zł brutto oraz został wywieziony poza terytorium Unii Europejskiej nie później, niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał tego zakupu. Podstawą do dokonania zwrotu jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, na którym urząd celno-skarbowy potwierdził stemplem zaopatrzonym w numerator wywóz towaru wraz z dołączonym do niego paragonem z kasy fiskalnej wydanym przez sprzedawcę (wszystkie szczegółowe elementy dokumentu oraz prawidłowy stempel zawiera Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 roku w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a także określenia niezbędnych danych, które powinien zawierać dokument będący podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym).

Natomiast stawkę 0% do dostawy towarów od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu sprzedawca może zastosować, jeżeli poinformował naczelnika urzędu skarbowego, że będzie sprzedawcą w systemie Tax Free poinformował o miejscu gdzie podróżny może odebrać podatek, z kim ma podpisane umowy o zwrot podatku i przedłożył kopie tych dokumentów, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Unii Europejskiej i posiada dokumenty potwierdzające dokonanie zwrotu kwoty tego podatku - w przypadku, gdy zwrot podatku został dokonany w formie polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej. Otrzymanie przez sprzedawcę dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, nie później jednak niż przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy, upoważnia sprzedawcę do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał ten dokument.

W opisanym przypadku podróżny zakupił zestaw porcelany w maju 2017 roku, a wywóz poza Unię Europejską do USA nastąpił pod koniec lipca. W związku z powyższym, ponieważ do 25 czerwca Czytelnik nie posiadał dokumentów potwierdzających wywóz towaru poza terytorium Unii zobowiązany był do wykazania w deklaracji VAT-7 za maj tej sprzedaży ze stawką krajową. Wywóz nastąpił w lipcu 2017 roku, a zatem Czytelnik będzie uprawniony do dokonania korekty i rozliczenia przedmiotowej dostawy ze stawką VAT 0% w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzyma potwierdzenie wywozu tego towaru (pod warunkiem, że Czytelnik otrzyma dokumenty potwierdzające wywóz nie później niż przed upływem 10  miesięcy, licząc od  końca miesiąca, w  którym dokonano dostawy).

Ewidencja w deklaracjach:W deklaracji VAT(17) dostawę opodatkowaną stawką 23% należy wykazać w pozycji19 podstawę opodatkowania i w pozycji20 podatek należny, dostawę opodatkowaną stawką VAT 0% należy wykazać w pozycji 13 podstawę opodatkowania.

Ewa Kot

Podstawa prawna: art. 126 -129 ustawy o VAT, §1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 23 czerwca 2017 roku w sprawie minimalnej łącznej wartości zakupów, przy której podróżny może żądać zwrotu podatku od towarów i usług.