Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 1 sierpnia 2012 roku nr IBPP2/443-417/12/KO. Stawka podatku VAT dla świadczonych czynności sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych".
W dniu 4 maja 2012 roku został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych czynności sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych." Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 lipca 2012r. (data wpływu 19 lipca 2012r.) oraz z dnia 27 lipca 2012r. (data wpływu 30 lipca 2012r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 lipca 2012r. znak: IBPP2/443-417/12/KO.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:
Spółka (dalej Wnioskodawca) w ramach prowadzonej działalności wykonuje m.in. murawy na stadionach piłkarskich. Wymiana murawy na płycie stadionu piłkarskiego polega na:
* usunięciu i wywiezieniu zniszczonej trawy naturalnej (stara murawa).
* usunięciu i wywiezieniu zniszczonej warstwy ziemi urodzajnej (substrat).
* przygotowaniu, przywiezieniu, rozłożeniu i wyprofilowaniu nowej warstwy ziemi urodzajnej (nowy substrat).
* dostarczeniu i rozłożeniu nowego trawnika z rolki trawy naturalnej.
* pielęgnacji (koszenie, nawożenie, nawadnianie, napowietrzanie itp.) nowo położonego trawnika z trawy naturalnej do chwili odbioru boiska przez zamawiającego.
* czasami Wnioskodawca wykonuje też poletka rezerwowe poza murawą główną stadionu, w skład którego wchodzi wykonanie drenażu, wykonanie i rozłożenie warstwy urodzajnej (substrat), dostawa, rozłożenie i pielęgnowanie nowej nawierzchni trawiastej z naturalnej trawy w rolce, również do chwili odbioru przez zamawiającego.
Wnioskodawca tego typu usługi klasyfikuje jako PKWIU 42.99.22 Roboty ogólnobudowlane związane z budową stadionów i boisk sportowych i stosuje stawkę 23%. Ostatnio Wnioskodawca wziął udział w przetargu na wymianę murawy na boisku sportowym i zastosował stawkę 23% na swoje prace (zakres jak powyżej, zgodnie z punktami 1-6). W związku z tym, że wszystkie pozostałe firmy biorące udział w przetargu zastosowały stawkę 8%, zgodnie z PKWIU 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych" Wnioskodawca dostał zapytanie dlaczego stosuje inną stawkę. Wnioskodawca powołał się na interpretację indywidualną nr IBPP3/443-1003/11/KO, którą otrzymał w dniu 5 grudnia 2011r. na takie same prace wykonane przez jego podwykonawców, tj. firmy z Unii Europejskiej (Niemcy, Austria). Na podstawie tej interpretacji faktury wewnętrzne, które Wnioskodawca wystawia na import trawy wraz usługą jej ułożenia powinien wystawiać ze stawką 23%. Jednocześnie Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Statystycznego w Łodzi o nadanie symbolu klasyfikacyjnego PKWIU dla zadania pod nazwą "Wymiana murawy na płycie stadionu piłkarskiego", wymieniając powyższy zakres czynności. W odpowiedzi Wnioskodawca otrzymał PKWIU 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni." Tymczasem Wnioskodawca podtrzymuje swoje stanowisko, że boisko sportowe jest nieruchomością, a nie terenem zielonymi i w związku z tym wykonanie wymiany murawy na tym obiekcie powinno być objęte PKWIU 42.99.22 (stawka 23%VAT). Pismem z dnia 17 lipca 2012r. Wnioskodawca doprecyzował zaistniały stan faktyczny następująco: Spółka oczekuje interpretacji tylko w zakresie ustalenia stawki podatku VAT dla usługi wymiany trawy na płycie stadionu piłkarskiego świadczonej w kraju. Zgodnie z odpowiedzią Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 30 kwietnia 2012r. - w załączeniu kserokopia) PKWiU na wymieniony we wniosku zakres prac to 81.30.10.0.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w ww. piśmie z dnia 17 lipca 2012r.):
Czy po uzyskaniu klasyfikacji PKWiU Urzędu Statystycznego w Łodzi Spółka powinna stosować stawkę VAT 8% czy tak jak do tej pory 23% ...
Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 27 lipca 2012r.):
Spółka powinna stosować stawkę 23%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne (art. 5a ustawy o VAT).
Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).
Należy przy tym zauważyć, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to ten podmiot obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.
Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług.
Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:
* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% w pozycji 176 mieszczą się "usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni" - PKWiU 81.30.10.0.
Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy czynności wymiany murawy na płycie stadionu piłkarskiego polegające na:
* usunięciu i wywiezieniu zniszczonej trawy naturalnej (stara murawa),
* usunięciu i wywiezieniu zniszczonej warstwy ziemi urodzajnej (substrat),
* przygotowaniu, przywiezieniu, rozłożeniu i wyprofilowaniu nowej warstwy ziemi urodzajnej (nowy substrat),
* dostarczeniu i rozłożeniu nowego trawnika z rolki trawy naturalnej,
* pielęgnacji (koszenie, nawożenie, nawadnianie, napowietrzanie itp.) nowo położonego trawnika z trawy naturalnej do chwili odbioru boiska przez zamawiającego,
* wykonaniu poletka rezerwowego poza murawą główną stadionu, w skład którego wchodzi wykonanie drenażu, wykonanie i rozłożenie warstwy urodzajnej (substrat), dostawa, rozłożenie i pielęgnowanie nowej nawierzchni trawiastej z naturalnej trawy w rolce, również do chwili odbioru przez zamawiającego.
Wnioskodawca wskazał, iż ww. czynności zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny pod symbolem PKWIU 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni."
Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, które mieszczą się w grupowaniu PKWIU 81.30.10.0 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni" podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz zgodnie z poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż powinien stosować stawkę podatku VAT w wysokości 23%, należało uznać za nieprawidłowe.
Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.
Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości wskazanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku.
Podstawa prawna: art. 41 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.