Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

BUDOWNICTWO , WYSOKOŚĆ OPODATKOWANIA (art. 41-85)

June 6, 2013

Stawka VAT na wykonanie podjazdu dla osoby niepełnosprawnej

0 1537

Wykonanie podjazdu dla osoby niepełnosprawnej do wolnostojącego budynku jednorodzinnego będzie opodatkowane podstawową stawką VAT, tj. 23%.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 20 lutego 2013 roku nr IPTPP1/443-949/12-4/RG.

Sytuacja podatnika

Podatnik zgodnie z zawartą umową wykonał podjazd dla osoby niepełnosprawnej, który dobudowano do istniejącego, wolnostojącego oraz zamieszkałego budynku jednorodzinnego spełniającego warunki obiektu objętego społecznym programem mieszkaniowym. Budynek posiada dwa wejścia: wejście główne oraz wejście dodatkowe przez taras, bezpośrednio do pokoju dziennego. Wykonany podjazd dołączony został do tarasu. Jest to wolnostojący budynek mieszkalny, jednorodzinny, wyposażony w instalacje i urządzenia techniczne, przeznaczony do stałego zamieszkania. Powierzchnia użytkowa przedmiotowego budynku nie przekracza 300 m2. Wykonana usługa została wykonana wraz z dostawą wszystkich niezbędnych materiałów. Całość zadania opodatkowana została podstawową 23% stawką VAT. Podjazd nie jest w sposób trwały związany z konstrukcją budynku i nie stanowi jego integralnej części, natomiast jest trwale związany z gruntem. Istnieje możliwość demontażu podjazdu bez naruszania konstrukcji budynku i tarasu.

W związku z powyższym Podatnik zwrócił się do organu podatkowego z zapytaniem, czy zastosowanie podstawowej stawki 23% stawki VAT na wykonanie podjazdu do wolnostojącego budynku jednorodzinnego dla osoby niepełnosprawnej jest prawidłowe.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Analiza obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnione dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku od towarów i usług.

Jednocześnie organ podatkowy zaznaczył, iż znowelizowane od 1 stycznia 2008 roku przepisy, nie wprowadziły preferencji stawki podatkowej dla infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, co oznacza, iż począwszy od dnia 1 stycznia 2008 r. - z uwagi na utratę mocy przepisu przejściowego, jakim był w tym zakresie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy – roboty z nią związane podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej stosownie do art. 41 ust 1 ww. ustawy.

W związku z tym, iż obecnie nie przewidziano w ustawie obniżonej stawki podatku na budowę infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu to prace wykonane poza bryłą budynku, będące odrębnym obiektem budowy, związane z infrastrukturą towarzyszącą polegającą na wykonaniu podjazdu do wolnostojącego budynku jednorodzinnego dla osoby niepełnosprawnej podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 w powiązaniu z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny sprawy, organ podatkowy wskazał, iż przedmiotowy podjazd nie stanowi części budynku lecz jest odrębnym obiektem budowy. Podjazd stanowi element infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Nie jest częścią budynku gdyż konstrukcyjnie nie jest z nim powiązany.

Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.