Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Gmina chce przekazać aportem do jednostki nieruchomość (stadion, boisko, nieruchomość, drogi wewnętrzne). Na obiektach nieruchomości, które zostały zmodernizowane w latach 2006-2011, prowadzona była wyłącznie sprzedaż opodatkowana. Wydatki ponoszone na modernizację/ulepszenie obiektów usytuowanych na nieruchomości przewyższały 30 % wartości początkowej tych obiektów. Obiekty znajdowały się w trwałym zarządzie ośrodka rekreacji i sportu. OSIR dzierżawił obiekty klubowi sportowemu od 2006 roku, w ramach czynności opodatkowanych.

Obiekty po modernizacji są wykorzystywane przez jednostkę do czynności opodatkowanych. Zgodnie z symbolem 2411 PKOB do obiektów inżynierii lądowej i wodnej należą boiska i budowle sportowe. Klasa ta obejmuje zagospodarowane tereny sportowe przeznaczone do uprawiania sportów na świeżym powietrzu (piłka nożna, baseball, rugby, sporty wodne, lekkoatletyka, wyścigi samochodowe, rowerowe lub konne). Klasa nie obejmuje zadaszonych trybun z miejscami do siedzenia przeznaczonych do oglądania sportów na świeżym powietrzu. Zgodnie z PKOB są to budynki kultury fizycznej (symbol 1265).

Czy w przypadku wniesienia aportu dostawa nieruchomości będzie opodatkowana stawką 8% czy 23%. Czy być może będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 10 ?

ODPOWIEDŹ

Stosownie do art. 7 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) do innego podmiotu, którego przedmiotem są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ww. ustawy jest odpłatną dostawą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o podatku VAT, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednym z warunków, aby czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest wykonanie jej przez podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku VAT, tj. osobę prawną, jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz osobę fizyczną, wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Wprawdzie zgodnie z art. 15 ust. 6, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, w przypadku wniesienia aportu, Gmina działa jako podatnik, gdyż wniesienie aportu jest czynnością wykonywaną na podstawie umowy cywilnoprawnej a nie publicznoprawnej.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 w powiązaniu z art.146a pkt 1 ustawy o podatku VAT stawką podstawową jest 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Jak wskazano w pytaniu, Gmina chce przekazać nieruchomość aportem do jednostki, której obiekty zostały zmodernizowane w latach 2006-2011. Wydatki ponoszone na modernizację obiektów usytuowanych na nieruchomości przewyższały 30 % wartości początkowej tych obiektów. W obiektach prowadzona była wyłącznie działalność opodatkowana, w tym najem od 2006 roku. Gmina nie wie jakiej stawce, czy może zwolnieniu będzie podlegać dostawa tej nieruchomości jako aportu.

Zgodnie z art. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o budowli, należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Tak więc, kluczowym dla określenia zasad opodatkowania dostawy nieruchomości jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o podatku VAT rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z treści powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie np. oddany w najem. I tak, w przypadku Gminy, doszło do pierwszego zasiedlenia w roku 2006, tj. gdy budowle zostały oddane do użytkowania pierwszemu najemcy. W przypadku natomiast ulepszenia, pierwsze zasiedlenie nastąpiło w roku 2011, tj. gdy zakończone zostały prace modernizacyjne wynajmowanych obiektów. W obu przypadkach od pierwszego zasiedlenia do wniesienia aportu minie okres dłuższy niż 2 lata.

Reasumując, należy stwierdzić, że dostawa nieruchomości w formie aportu korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na to, iż w odniesieniu do budowli wskazanych w pytaniu doszło już do ich pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z chwilą oddania w najem, a od pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Należy także nadmienić, że zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o podatku VAT, Gmina może zrezygnować ze zwolnienia od podatku i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a także, że strony transakcji złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie.

Iwona Porez