Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALICZONY , GMINY I POWIATY , WYSOKOŚĆ OPODATKOWANIA (art. 41-85)

January 30, 2012

Stawka VAT przy nabyciu samochodu strażackiego przez Gminę

0 1549

Dostawa specjalistycznego samochodu, wykorzystywanego na cele ochrony przeciwpożarowej, dokonywana na rzecz Gminy, ale z przeznaczeniem dla jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej, korzysta z obniżonej stawki podatku od towarów i usług.

 

Wynika to z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 27 maja 2010 roku, o sygnaturze I SA/Ol 259/10 oraz wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 grudnia 2011 roku o sygnaturze I FSK 1285/10.

Sytuacja podatnika

Gmina zamierzała kupić samochód specjalistyczny dla działającej na jej terenie jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej. Pojazd miał być wykorzystywany na cele ochrony przeciwpożarowej. Samochód ten miał być w całości sfinansowany ze środków własnych gminy oraz dotacji z UE (nie przewidywano współfinansowania ze środków ZG OSP RP). Po zrealizowaniu projektu wójt gminy miał wydać decyzję o przekazaniu samochodu jednostce OSP na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

W związku z powyższym, Gmina zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem jaka stawka podatku winna zostać zastosowana przy sprzedaży sprzętu pożarniczego na jej rzecz, jeżeli faktycznym odbiorcą sprzętu będzie jednostka OSP, czy powinna to być stawka 7%, czy 22% ? W złożonym zapytaniu Gmina przedstawiła swoje stanowisko, zgodnie z którym, w sytuacji gdy odbiorcą sprzętu będzie wskazana jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej (co dokumentować będzie protokół zdawczo – odbiorczy), właściwą stawką VAT dla przedmiotowej dostawy będzie stawka 7%.

W wydanej interpretacji indywidualnej działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej uznał stanowisko Gminy za nieprawidłowe, wskazując na treść art.41 ust.10 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którą obniżoną stawkę podatku stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Zdaniem organu podatkowego, w omawianej sprawie nabywcą towaru jest Gmina, a nie jednostka ochrony przeciwpożarowej, co przesądza o braku prawa do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług.

Opisana powyżej interpretacja została uchylona wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 27 maja 2010 roku, o sygnaturze I SA/Ol 259/10. Następnie wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 grudnia 2011 roku o sygnaturze I FSK 1285/10 została oddalona skarga kasacyjna na orzeczenie WSA.

Uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

W uzasadnieniu wydanego wyroku Sąd podzielił stanowisko organu podatkowego, że z treści przepisu art.41 ust.10 ustawy o VAT wynika, iż sprzedaż towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej korzysta ze stawki VAT w wysokości 7% w sytuacji, gdy zaistnieją łącznie następujące warunki: dostawa odbywa się dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej oraz dotyczy towarów wymienionych w poz. 129 - 134 załącznika nr 3 do ustawy podatkowej.

Sąd przyznał również, że organ podatkowy słusznie wskazał, że nabywcy towarów będący jednostkami ochrony przeciwpożarowej, to podmioty, których definicja zawarta została w art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej Stanowi on, że jednostkami ochrony przeciwpożarowej są: jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej, zakładowa straż pożarna, zakładowa służba ratownicza, gminna zawodowa straż pożarna, powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna, terenowa służba ratownicza, ochotnicza straż pożarna, związek ochotniczych straży pożarnych, inne jednostki ratownicze. W rozumieniu art.15 u.o.p. jednostkami ochrony przeciwpożarowej nie są więc oczywiście gminy i ich organy.

W ocenie sądu błędne było jednak to, że organ podatkowy opierał swoje stanowisko wyłącznie na wykładni językowej wskazywanych przepisów, stwierdzając, że skoro gmina nie została wymieniona w art. 15 u.o.p., to dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy VAT na cele ochrony przeciwpożarowej, gdy nabywcą jest gmina, podlega opodatkowaniu według stawki 22%.

W opinii WSA niedopuszczalne jest odrywanie wykładni art. 41 ust. 10 ustawy VAT od przepisów art. 29 i 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Pierwszy z tych przepisów stanowi, iż koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z budżetów jednostek samorządu terytorialnego (pkt 2). Drugi z kolei stanowi, że koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina (ust.2). Przepisy te systemowo określają zatem, że ciężar finansowania działalności jednostek ochrony przeciwpożarowej ochotniczych straży pożarnych spoczywa na samorządzie gminnym.

Skoro z ustawy o ochronie przeciwpożarowej wynika, jakie jednostki organizacyjne są jednostkami ochrony przeciwpożarowej i kto ponosi koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej, nie można, jak to uczynił organ podatkowy, dokonywać wykładni przepisu art. 41 ust. 10 ustawy VAT jedynie w oparciu o wykładnię językową i niepełną (z pominięciem art.29 i 32 u.o.p.) wykładnię systemową.

Podstawa prawna: art.41. ust.10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.