Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ , OŚWIATA I KULTURA

December 1, 2014

Stawka VAT przy sprzedaży biletów wstępu na plac zabaw

0 1090

Jaką stawkę VAT należy zastosować przy pobieraniu biletów wstępu na plac zabaw dla dzieci i na ten sam plac zabaw na imprezy typu Andrzejki?

ODPOWIEDŹ

Prezentowane w pytaniu zagadnienie jest kontrowersyjne i nie zostało jednoznacznie rozstrzygnięte w interpretacjach organów podatkowych i orzecznictwie sądów administracyjnych. Zgodnie bowiem z art.41 ust.2 w powiązaniu z art.146a pkt 2 oraz pozycją 183 i 186 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy mają prawo do zastosowania stawki VAT 8% w odniesieniu do „usług związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne” oraz w odniesieniu do „pozostałych usług związanych z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu”.

Zapraszamy również do przeczytania innego artykułu: Elementy placu zabaw a Klasyfikacja Środków Trwałych

Sformułowanie tych uprawnień do obniżonej stawki podatku budzi wiele kontrowersji. Przez bardzo długi czas organa podatkowe stały na jednoznacznym stanowisku, że uprawnienie do korzystania z preferencyjnej stawki na podstawie przytoczonego powyżej przepisu powinno być rozumiane bardzo wąsko i dotyczyć tylko sytuacji, gdy usługobiorcy płacą rzeczywiście wyłącznie za wstęp, bez możliwości czynnego korzystania z urządzeń będących wewnątrz obiektu. Zrodziła się teoria „biernego korzystania”, polegającego wyłącznie na wstępie do obiektu (np. do teatru, na wystawę), oraz „czynnego korzystania” polegającego na wstępie do obiektu oraz czynnego korzystania z urządzeń w danym obiekcie (np. wstęp do klubu fitness, do parku linowego lub, jak w opisanym przypadku, na plac zabaw dla dzieci). Opłaty za bierne korzystanie z usług podlegają, zdaniem organów podatkowych, opodatkowaniu stawką VAT 8%, natomiast opłaty za czynne korzystanie, stawką 23%. W świetle opisanej powyżej teorii, sprzedaż biletów wstępu na plac zabaw dla dzieci podlegałaby opodatkowaniu stawką VAT 23%, gdyż niewątpliwie dzieci czynnie korzystają z urządzeń na takim placu.

Teorię czynnego i biernego korzystania potwierdzają liczne interpretacje Ministerstwa Finansów. Niektóre z nich są całkiem nowe, jak chociażby interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach nr IBPP2/443-144/14/JJ z 7 maja 2014 roku, dotycząca wstępu do parku linowego czy interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nr ITPP1/443-580/14/BS z 21 sierpnia 2014 roku, dotycząca wstępu na siłownię. W tej ostatniej interpretacji organ podatkowy odwołał się do art.32 ust.1 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 roku ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 roku w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, w myśl którego usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art.53 Dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej. W myśl art. 32 ust. 2 ww. Rozporządzenia, ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

a. prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;

b. prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

c. prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

Ustęp 1 nie obejmuje natomiast korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę (art. 32 ust. 3 Rozporządzenia). Stanowisko to potwierdza również orzecznictwo sądów administracyjnych, np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 30 września 2013 roku sygn. akt I SA/Kr 926/13, czy też Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 19 grudnia 2012 roku sygn. akt I SA/Gd 1126/12. Podobną informację Redakcja otrzymała również podczas rozmowy telefonicznej z pracownikiem Krajowej Informacji Podatkowej.

Powyższe stanowisko organów podatkowych jest w ostatnim czasie podważane w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego. Przykładowo, w wyroku o sygnaturze I FSK 1371/13 z 17 września 2014 roku NSA uznał, że: „Sformułowanie "usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu" odnosi się do kart wstępu do klubu, które upoważniają do korzystania z urządzeń i przyrządów znajdujących się tam. Użyte w tym przepisie sformułowanie "wyłącznie w zakresie wstępu" oznacza, że wszystkie pozostałe usługi nie związane z normalnym i typowym dla tego rodzaju obiektów ich użytkowaniem nie są objęte stawką preferencyjną. W tym ostatnim przypadku chodzi więc o takie usługi, jak na przykład restauracyjne, czy instruktora, zakupu napojów, odżywek.” Podobnie Naczelny Sąd Administracyjny uznał w wyroku o sygnaturze I FSK 1365/13 z 6 sierpnia 2014 roku, w którym przyznał prawo do zastosowania stawki VAT 8% w odniesieniu do sprzedaży między innymi karnetów wstępu do klubu fitness. Orzecznictwo sądów administracyjnych zmusza też niekiedy organa podatkowe do zmiany stanowiska – przykładem mogą być interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o sygnaturach: IBPP2/443-836/13/IK z 3 września 2014 roku i IBPP2/443-492/13/IK z 22 sierpnia 2014 roku, w których, wskutek negatywnych wyroków sądowych, organ podatkowy wycofał się z wcześniejszego stanowiska i przyznał wnioskodawcom prawo do zastosowania stawki VAT 8% zarówno w zakresie sprzedaży biletów wstępu do parku linowego jak i sprzedaży biletów i karnetów wstępu do klubu sportowego.

Opisane powyżej kontrowersje można przenieść na grunt zadanego przez Pana pytania, gdyż charakter świadczonej usługi jest podobny: otrzymując bilet wstępu na plac zabaw, dzieci otrzymują również prawo do czynnego korzystania z obiektów będących na jego terenie. Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej, bardzo niejednolite orzecznictwo, trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie odnośnie prawidłowej stawki VAT w przypadku sprzedaży biletów wstępu na plac zabaw. Z jednej bowiem strony, przy zastosowaniu korzystniejszej stawki 8% istnieją szanse na pozytywne rozstrzygnięcie Naczelnego Sądu Administracyjnego, jednakże istnieje też ryzyko sporu z organem podatkowym, który ma oparcie w przepisach unijnego rozporządzenia. W związku z tym, w obecnej sytuacji jedynym bezpiecznym wyjściem wydaje się wystąpienie z wnioskiem o indywidualną interpretację prawa podatkowego przed zastosowaniem preferencyjnej stawki podatku. Można również zaryzykować zastosowanie stawki obniżonej, godząc się na ryzyko sporu z urzędem skarbowym, co jest jednak decyzją Czytelnika.

Powyższe rozważania dotyczą stawki podatku przy sprzedaży biletów wstępu na plac zabaw. Dylemat ten nie ma, zdaniem Redakcji, zastosowania w przypadku sprzedaży biletów wstępu na ten sam plac podczas imprezy andrzejkowej. W związku z tym, że, jak się domyślamy, na imprezie tej będą na placu organizowane atrakcje towarzyszące, w których dzieci będą mogły brać udział, sprzedaż biletów wstępu na taką imprezę, zarówno w świetle interpretacji organów podatkowych jak i orzecznictwa sądowego, podlega opodatkowaniu stawką VAT 23%, gdyż świadczona usługa obejmuje również świadczenia dodatkowe, niezwiązane z typowym dla placu zabaw użytkowaniem.

Ewa Konarska