Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

OŚWIATA I KULTURA

April 8, 2013

Świadczenie usług nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych a stawka VAT

0 857

Świadczenie usług nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych będzie opodatkowane 23% stawką podatku VAT, bowiem podstawowe usługi w zakresie kształcenia i przekwalifikowania zawodowego świadczone są przez inny podmiot.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 14 stycznia 2013 roku nr ITPP2/443-1315/12/AW.

Sytuacja podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwrócił się Cech, który zajmuje się nadzorem nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle, kierowaniem osób i skompletowaniem wszystkich dokumentów do egzaminu przed państwową komisją egzaminacyjną przy centrum kształcenia ustawicznego rzemiosła i przedsiębiorczości.

Cech otrzymuje wynagrodzenie od każdej zdającej egzaminy i skierowanej osoby. W związku z tym wystawił dla izby rzemiosła i przedsiębiorczości fakturę VAT ze stawką podatku w wysokości 23% za nadzór nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych.

Wątpliwości dotyczą prawidłowości wystawienia faktury z doliczonym podatkiem VAT w wysokości 23% za wykonaną usługę w postaci opłaty za nadzór nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Dokonując analizy art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług organ podatkowy wskazał, iż warunkiem zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku, na podstawie ust. 1 pkt 29 powyższego artykułu, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem lub muszą mieć na celu uzyskanie, czy uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

  • formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,

  • na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

  • szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.

Natomiast zgodnie z regulacjami art. 43 ust. 17 i 17a ww. ustawy, zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi mają zastosowanie, jeżeli:

  • usługi te są wykonywane przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi podstawowej,

  • usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,

  • ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle powyższego oraz powołanych przepisów prawa, do opisanych we wniosku usług nie będzie mieć zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, gdyż przedmiotowe czynności nie stanowiły usług w zakresie kształcenia i wychowania, a z treści wniosku nie wynika, aby Cech był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie były one również usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Biorąc pod uwagę brzmienie art. 43 ust. 17a ww. ustawy, z którego wynika, iż zwolnienie od podatku wskazane w powyższych przepisach stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jednakże tylko do tych, które dokonywane są przez podmioty świadczące usługi podstawowe, usług wykonanych przez Cech na rzecz izby rzemiosła i przedsiębiorczości nie można uznać za czynności zwolnione na ich podstawie. Nie świadczył bowiem usług podstawowych w zakresie przeprowadzania egzaminów na tytuł czeladnika i mistrza w zawodzie, a jedynie czynności polegające na nadzorze nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych, skierowaniu osób oraz skompletowaniu wszystkich dokumentów do egzaminu pracowników młodocianych przed państwową komisją egzaminacyjną. Wykonane przez Cech usługi były usługami związanymi z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, jednak usługi podstawowe świadczone były przez izbę. Zatem Cech nie może upatrywać zwolnienia od podatku dla dokonywanych przez siebie czynności w tym, że usługi podstawowe w zakresie kształcenia i przekwalifikowania zawodowego świadczone przez inny podmiot podlegają zwolnieniu.

Podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29, ust. 17 i 17 a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.