Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

NABYCIE TOWARÓW I USŁUG W KRAJU

January 5, 2015

Termin odliczenia podatków w związku z ratalnymi zapłatami

0 877

Czynny podatnik podatku od towarów i usług otrzymał z pkt.pl fakturę za “ogłoszenia w wyszukiwarce pkt.pl”. Ani na fakturze, ani w umowie nie ma wskazanego okresu świadczenia usługi. Płatność za tę usługę jest  rozłożona  na 10 rat do sierpnia 2015. Czy kwotę wskazaną na fakturze można zaksięgować w koszty w dniu wystawienia faktury? W jakim terminie odliczyć VAT? Czy kwotę wskazaną na fakturze można zaksięgować w koszty w dniu wystawienia faktury? W jakim terminie odliczyć VAT?

ODPOWIEDŹ

Jeśli usługa będzie świadczona do sierpnia 2015 roku wówczas musi ona obciążać koszty proporcjonalnie do czasu trwania. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje, w przypadku świadczenia usługi w sposób ciągły, w terminie płatności rat. Chyba, że prędzej zostanie zapłacona kwota zobowiązania, wówczas prawo do odliczenia powstanie z chwilą zapłaty.

UZASADNIENIE

W kwestii podatku dochodowego od osób fizycznych lub od osób prawnych najważniejszy jest stan faktyczny. Ponoszone koszty można podzielić na takie, które są bezpośrednio związane z przychodami oraz na takie, które mają pośredni wpływ na osiągany przychód.

Zagadnienie kosztów pośrednich reguluje art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 22 ust.5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszt uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Jednocześnie za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust. 4e updof lub art. 22 ust. 5d updof).

Zgodnie z licznymi interpretacjami oraz stanowiskiem Ministerstwa Finansów  ujęcie w księgach rachunkowych (zaksięgowanie) kosztu na określony dzień, według zasad rachunkowych decyduje zatem o dacie i sposobie rozliczenia podatkowych kosztów pośrednich. Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości koszty pośrednio związane z przychodami, potrąca się jednorazowo albo przypisuje do okresów, których koszty te dotyczą.

Jeżeli z polityki rachunkowości będzie wynikało, że koszty przyszłych okresów są rozliczane poprzez rozliczenia międzyokresowe kosztów wówczas taką samą zasadę należy stosować dla potrzeb podatkowych.  Koszty pośrednie, które dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Jeśli podmiot pkt.pl będzie świadczył dla Państwa usługę do 08.2015 roku i zgodnie z polityką rachunkowości stosują Państwo zasadę rozliczania kosztów w czasie  wówczas należy rozliczyć ją proporcjonalnie do czasu jej trwania.  Wartość świadczonej usługi należy w proporcji  “przypisać” do każdego okresu obowiązywania umowy.

Jeśli poniesiony wydatek dotyczy kosztów bezpośrednich to należy odnieść się do art. 15 ust. 4  updop (art. 22 ust. 5 updof), który mówi, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust.4b i 4c. Tym samym należy rozważyć na jakie lata poniesione wydatki mają wpływ na osiągnięty przychód. Jeżeli okazałoby się, że dotyczy to również okresu przyszłego wówczas należy odnieść je do 2015 roku.

Kolejną kwestią, którą należy rozstrzygnąć jest ustalona forma zapłaty w postaci rat do problemu „zatorów płatniczych”, o których mowa w art. 15b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 24d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Zgodnie z tym artykułem ust.1 w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku)- kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu, i nieuregulowanie tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów  o kwotę wynikającą z tych dokumentów. Natomiast ust. 2 zawarto regulację zgodnie z którą w sytuacji gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z dokumentów , o których mowa w ust. 1, dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie. Przytoczone podstawy prawne odnoszą się do obowiązku dokonania korekt odliczonego kosztu w sytuacji nieterminowej zapłaty. Istotnym w tej sytuacji jest prawidłowe określenie daty od której należy odliczyć 30-dniowy termin. Wprawdzie interpretacje indywidualne wydawane przez organy podatkowe są niekorzystne, ponieważ nakazują liczyć termin określony w art. 15b updop (art. 24d updof) od dnia zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodu, nie zaś od terminu faktycznej płatności to jednak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 24 marca 2014 r. (III SA/Wa 2328/13) zajął stanowisko korzystne dla podatników. Wynika z niego, że dopiero w sytuacji gdy Państwo w ustalonych datach nie uregulują płatności, to zacznie płynąć wskazany w ustawie 30-dniowy termin. Wraz z jego końcem, jeśli nie zostanie zapłacona rata, powstanie obowiązek skorygowania kosztów. Trzeba jednak pamiętać, że wyrok ten został wydany w indywidualnej sprawie i wskazanie sądu nie musi być respektowane przez organy podatkowe.

W zakresie podatku od towarów i usług w kontekście momentu odliczenia podatku naliczonego należy odnieść się do art. 86 ust. 10 i ust. 10b pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którym, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, jednak nie wcześniej niż w okresie, w którym podatnik otrzymał fakturę. Przy czym zakup musi być związany z działalnością opodatkowaną. Z powyższego wynika, że należy rozważyć kiedy u dostawcy powstanie obowiązek podatkowy.  

Jeśli usługa będzie świadczona do sierpnia 2015 i w związku z jej świadczeniem ustalone są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń wówczas, zgodnie z art. 19a ust. 3, uznaje się ją za wykonaną z upływem każdego okresu do którego odnoszą się płatności lub rozliczenia do momentu zakończenia świadczenia tej usługi Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Z powołanego przepisu wynika, że obowiązek podatkowy powstanie u sprzedawcy z upływem terminu zapłaty każdej z rat, stąd Państwo również nabędą prawo do odliczenia podatku naliczonego z upływem terminu zapłaty każdej z rat.

W opisanej sytuacji jedynie jednorazowa zapłata całej kwoty będzie podstawą do odliczenia pełnej kwoty podatku. Wynika to z art. 19a ust. 8 regulującego powstanie obowiązku podatkowego, zgodnie z którym, jeśli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt. 4.

Jeśli jednak usługa jest wykonana w okresie miesiąca wówczas z chwilą otrzymania faktury,  nie wcześniej niż z chwilą wykonania usługi będą mogli Państwo odliczyć cały podatek naliczony. Również to prawo odnosi się do obowiązku podatkowego w podatku należnym, gdzie zgodnie z art. 19a ust.1 obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art.20 i art. 21 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Agnieszka Kołodziejczak