Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ

August 3, 2018

Terminy na fakturach w przypadku usług ciągłych

0 3681

Czy biuro rachunkowe (PIT-5L, VAT) może wystawiać faktury z datą wystawienia 1 lipca, z datą sprzedaży 1 lipca, z datą terminu zapłaty 10 lipca, z treścią usługa księgowa w lipcu? Z umowy klienta z biurem wynika, że podatnik rozlicza się z biurem do 10 lipca, wynagrodzenie miesięczne, w okresach rozliczeniowych. Klienci przeciągają terminy płatności, więc ustalono, że dostarczając dokumenty za poprzedni miesiąc do 10 lipca, klient rozlicza się z biurem za usługi które są wykonywane w lipcu. Czy można tę sytuację uznać za usługę ciągłą? Co dzieje się w sytuacji, gdy klient rozlicza się wynagrodzeniem miesięcznym - fakturę wystawiamy 31 lipca, a zapłata nastąpiła według umowy z góry do 10 lipca, z treścią usługa księgowa w lipcu? Czy przy usługach ciągłych trzeba wskazywać okresy np. za lipiec za sierpień?

ODPOWIEDŹ

Biuro rachunkowe może wystawić fakturę z datą wystawienia 1lipca, datą sprzedaży 1 lipca, z datą terminu zapłaty 10 lipca, z treścią usługa księgowa w lipcu. Usługa ciągła to usługa, świadczona w sposób powtarzalny, nieprzerwanie przez cały czas trwania umowy, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń. Ciągłość takiej usługi wynika z umowy zawartej pomiędzy Biurem a jego klientem. Zatem w przedmiotowej sprawie można uznać transakcje jako usługę ciągłą.

Rozliczenie miesięczne udokumentowane fakturą z 31 lipca i zapłatą z góry 10 lipca spowoduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania zapłaty, tj. 10 lipca.

W przypadku usług ciągłych faktura powinna zawierać datę wykonania usługi, lub datę otrzymania zapłaty, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury. Nie trzeba wskazywać okresów jakich dotyczy, jednak dla przejrzystości taką informację można umieścić.

UZASADNIENIE

Zgodnie z zasadą ogólną wynikającą z ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Jednakże usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Regulacja ma zastosowanie do świadczenia usług, które mogą być wykonywane w sposób ciągły, jeżeli zostały dla nich ustalone następujące po sobie terminy płatności. Stąd, jeśli strony umówiły się na np. miesięczne rozliczenie usług, to obowiązek podatkowy powstanie ostatniego dnia każdego miesiąca aż do zakończenia trwania umowy.

Jeżeli jednak przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia „sprzedaży o charakterze ciągłym”. NSA określił w wyroku z dnia 2012.04.17 o sygn. akt I FSK 935/11 charakter usługi ciągłej stwierdzając, że: „sprzedaż o charakterze ciągłym (...) polega na świadczeniach ciągłych podatnika, obejmujących pewne stałe zachowania w czasie trwania stosunku obligacyjnego, zaspokajające interes odbiorcy tych świadczeń, poprzez ich trwały - pod względem czasowym i funkcjonalnym - charakter oraz cechujące się niemożliwością wyodrębnienia powtarzających się czynności podatnika, co jest charakterystyczne dla świadczeń ciągłych (okresowych)”.

W związku z powyższym można uznać, że jako sprzedaż ciągłą należy traktować każdą dostawę lub usługę, która jest wykonywana nieprzerwanie przez czas trwania umowy i w której jednoznacznie można określić jedynie moment rozpoczęcia jej świadczenia, natomiast moment jej zakończenia rozumianego jako definitywne wykonanie, nie jest z góry określony, ewentualnie jest on wyznaczony przez datę obowiązywania umowy między kontrahentami. Za świadczenie o charakterze ciągłym należy uznać świadczenie odbywające się stale i nieprzerwanie. Istotne jest, by miało to miejsce w sposób powtarzalny w okresie, na jaki została ona zawarta oraz aby nie było możliwości wyodrębnienia poszczególnych jej etapów, czyli określenia, w jakim momencie dana część zostanie wykonana.

Faktury dokumentujące świadczenie usług o charakterze ciągłym, należy wystawiać nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano usługę. Analogicznie należy postąpić, jeżeli otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy przed wykonaniem usługi. W ustawie określony jest także okres dający możliwość wystawienia faktury przed wykonaniem usługi lub otrzymaniem całości lub części zapłaty – tj. nie wcześniej niż 30 dni przed. Jeżeli jednak faktura zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy może być wystawiona z wyprzedzeniem przekraczającym wskazane 30 dni.

Zatem świadczone przez Czytelnika usługi księgowe są usługami o charakterze ciągłym, jeśli są świadczone w sposób powtarzalny, nieprzerwanie przez cały czas trwania umowy. W takim przypadku, usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.

A zatem, za dzień wykonania usługi należy uznać ostatni dzień każdego ustalonego przez strony okresu rozliczeniowego. W przypadku miesięcznego okresu rozliczeniowego za dzień wykonania usługi świadczonej w lipcu należy uznać dzień 31 lipca. Należy również pamiętać, iż w sytuacji gdy przed wykonaniem usługi otrzymano całość bądź część zapłaty obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Zatem, zdaniem Redakcji, prawidłowe jest wystawienie przez biuro w dniu 1 lipca faktury o treści usługa księgowa w lipcu z datą sprzedaży 1 lipca i terminem płatności 10 lipca, należy jednak pamiętać, że ustawodawca wprowadził regulację umożliwiającą podatnikom ustalenie, że obowiązek podatkowy nie powstaje w momencie świadczenia usługi, a z chwilą upływu okresu rozliczeniowego, którego dotyczą płatności i rozliczenia, w tym jednak przypadku, obowiązek powstanie z dniem 10 lipca, tj. z dniem dokonania zapłaty. Również w sytuacji, gdy faktura zostanie wystawiona 31.07 (jest to również prawidłowe postępowanie), a Biuro rachunkowe będzie otrzymywało poszczególne płatności przed wykonaniem usługi (z góry) tj. 10 dnia każdego miesiąca, moment powstania obowiązku podatkowego przypadnie na dzień otrzymania płatności. Zatem obowiązek podatkowy w przypadku faktury wystawionej 31lipca przypadnie na dzień dokonania zapłaty tj. 10 lipca.

Faktura dokumentująca sprzedaż usług ciągłych jest zwykłą fakturą i może zawierać także informację jakiego okresu dotyczy. Niemniej, faktura taka powinna zawierać datę wykonania usługi, lub datę otrzymania zapłaty, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury. Data ta jest niezbędna do prawidłowego rozliczenia podatku należnego przez usługodawcę oraz do prawidłowego rozliczenia podatku naliczonego przez usługobiorcę. Klient Biura rachunkowego nie może bowiem odliczyć podatku VAT wcześniej, aniżeli powstał obowiązek podatkowy u usługodawcy.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: W deklaracji VAT-7(18) dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, opodatkowane 23% VAT w pozycji 19 podstawa opodatkowania, w poz. 20 podatek należny.

Paulina Pawluk

Podstawa prawna: art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 19a ust. 1, 3 i 8, art. 106b ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 6, art. 106i ust. 1, 2, 7 i 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.