Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWA DOSTAWA TOWARÓW

April 1, 2013

Transakcje łańcuchowe w sytuacji przemieszczenia towaru pomiędzy różnymi państwami

0 942

Firma polska X dokonuje zakupu towarów od polskiej firmy Y (producenta). Towar ten jest wysyłany do krajów UE. Transport towarów dokonywany jest bezpośrednio przez firmę Y. Firma X otrzymuje fakturę od dostawcy Y, która zawiera dane dot. sprzedawcy, odbiorcy towaru (kontrahenta z UE) oraz dane nabywcy towaru, tj. firmy X. Faktura jest obciążeniem za sprzedany towar oraz za koszty wysyłki towaru do UE. Firma X otrzymuje od firmy Y dowód WZ, kopię listu przewozowego, oraz potwierdzenie dostarczenia towaru do odbiorcy w UE wystawione przez firmę transportową, nie otrzymuje specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku. Firma X wystawia fakturę dla odbiorcy towaru w UE z zerową stawką VAT. Czy wystawione dokumenty są prawidłowe i wystarczające do uznania transakcji za WDT oraz w sytuacji gdy dokonujący dostawy towarów WDT wyszczególnia na fakturze w odrębnych pozycjach towary i transport, prawidłowe jest traktowanie całej wartości jako WDT? Czy może powinno to być świadczenie usługi transportowej (spotkałam się z takimi interpretacjami)?

ODPOWIEDŹ

W sytuacji opisanej w pytaniu mamy do czynienia z dostawą łańcuchową o której mowa w art.7 ust.8 ustawy o podatku od towarów i usług (UPTiU). W myśl ustawy, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

W przypadku transakcji łańcuchowych, gdy towar ulega przemieszczeniu pomiędzy różnymi państwami, istotną kwestią staje się ustalenie, której dostawie należy przyporządkować transport towarów, gdyż ma to decydujące znaczenie z punktu widzenia ustalenia miejsca świadczenia dla każdej z dostaw w łańcuchu, a tym samym dla określenia skutków podatkowych dla podmiotów dokonujących poszczególnych dostaw w transakcji łańcuchowej. Transport towarów można przyporządkować tylko jednej transakcji w łańcuchu i taką transakcję nazywa się potocznie „ruchomą”, natomiast pozostałe transakcje mają charakter dostaw „nieruchomych”.

Miejsce świadczenia dla dostaw „ruchomych” zostało określone w art.22 ust.2 UPTiU, który mówi, że w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru jest przyporządkowana tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport jest przyporządkowana dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że

  • nabywca ten udowodni, że wysyłkę lub transport towaru należy należy zgodnie z zawartymi przez niego warunkami dostawy przyporządkować jego dostawie (brzmienie przepisu obowiązujące do 31 marca 2013 roku);

  • z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towaru należy przyporządkować jego dostawie (brzmienie przepisu obowiązujące od 1 kwietnia 2013 roku).

Natomiast dla dostaw „nieruchomych” miejsce świadczenia określa się na podstawie art.22 ust.3 UPTiU, zgodnie z którym dostawę towarów, która:

  1. poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;

  2. następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Z sytuacji opisanej w pytaniu trudno jest wprost ocenić, do której z dostaw powinien zostać przyporządkowany transport, zwłaszcza, że nie wiemy jak wyglądają szczegółowe zapisy umów zawartych pomiędzy stronami transakcji.

Stosując bezpośrednio przytoczone powyżej przepisy należy przyjąć, że dostawą o charakterze ruchomym będzie dostawa od producenta Y do Państwa firmy (X). Natomiast druga dostawa, pomiędzy Państwa firmą (X) a końcowym odbiorcą z Unii Europejskiej jest transakcją o charakterze „nieruchomym”, której miejsce świadczenia znajduje się w kraju zakończenia dostawy, czyli w kraju odbiorcy unijnego. W tej sytuacji dostawa pomiędzy producentem Y a Państwa firmą byłaby dostawą opodatkowaną krajową stawką podatku VAT, natomiast dostawa pomiędzy Państwa firmą (X) a odbiorcą unijnym nie byłaby transakcją WDT, tylko stanowiłaby dostawę towarów opodatkowaniu VAT w Polsce od której podatek należny rozliczałby nabywca unijny na zasadzie reverse charge. W takiej sytuacji warto jest przeanalizować, czy, zgodnie z przepisami państwa docelowego, firma X nie ma obowiązku dokonania rejestracji na jego terytorium, w celu rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Jeżeli jednak są Państwo w stanie udowodnić, że z zawartych umów dostawy, złożonych zamówień oraz innych szczególnych zapisów umów zawartych pomiędzy stronami wynika, że to Państwa dostawie należy przypisać transport, wówczas będą Państwo mogli dostawę do odbiorcy unijnego potraktować jako „ruchomą” i opodatkować ją w miejscu rozpoczęcia wysyłki, czyli w Polsce jako transakcję WDT. Taka sytuacja wystąpi niewątpliwie wtedy, gdy z zapisów umów będzie wynikało, że transport towarów realizowany jest na zlecenie odbiorcy unijnego.

Należy pamiętać, że prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT przy WDT jest możliwe pod warunkiem, że podatnik posiada w swojej dokumentacji dowody potwierdzające, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Zgodnie z art.42 ust.3 UPTiU dowodami tymi są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem WDT do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

  1. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

  2. kopia faktury,

  3. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

W mojej ocenie dokument WZ otrzymany przez Państwa od producenta (Y) stanowi specyfikację towaru dostarczonego odbiorcy unijnemu, a zatem przedstawiony w pytaniu zestaw dokumentów jest wystarczający do zastosowania stawki VAT 0% w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.

Jeśli zaś chodzi o podstawę opodatkowania dokonanej przez Państwa transakcji to, zgodnie z art.29 UPTiU, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W zależności od uzgodnień zawartych z odbiorcą usługa transportowa może być elementem ceny towaru, bądź może być fakturowana całkowicie oddzielnie.

Z opisu wynika, że w Państwa przypadku koszty transportu stanowią element składowy ceny należnej za sprzedany towar, a co za tym idzie, zwiększają one podstawę opodatkowania dostawy towarów, (czy to WDT czy NP) i nie stanowią odrębnej usługi.

Dorota Mróz

Biegły Rewident