Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Będę od końca października 2018 roku świadczyła usługi transportu okazjonalnego osób tj. przewóz osób busem lub autobusem na wesela, pogrzeby, wyjazdy integracyjne. Usługi będą wykonywane zarówno dla osób prywatnych jak i podmiotów gospodarczych. Nie będę sprzedawała biletów, wysokość opłaty zostanie ustalona na mocy podpisanej umowy ze zleceniodawcą. Płatność będzie następowała w formie gotówkowej lub za pośrednictwem banku. Od kiedy muszę mieć kasę fiskalną i czy musi to być bileterka?

ODPOWIEDŹ

Czytelniczka będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej od pierwszej wykonanej usługi okazjonalnego przewozu osób świadczonej na rzecz osób fizycznych nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego - przy użyciu kasy o zastosowaniu specjalnym tzw. kasy biletowej.

UZASADNIENIE

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 111 ust. 1 w powiązaniu z art. 111 ust. 3d ustawy o podatku od towarów i usług podatnik – przewoźnik w transporcie pasażerskim, dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest obowiązany prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu specjalnych kas rejestrujących, tzw. kas biletowych.

Stosownie natomiast do § 5 ust. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, kasa o zastosowaniu specjalnym to kasa, której konstrukcja i program pracy uwzględniają szczególne zastosowanie tych kas i odpowiadają szczególnym kryteriom i warunkom technicznym określonym w rozporządzeniu, związanym ze szczególnymi formami obrotu lub sprzedaży określonych towarów i usług lub potrzebą współpracy kasy z innymi urządzeniami niezbędnymi do stosowania w danym rodzaju działalności, obejmujące kasy m.in. przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług w zakresie transportu pasażerskiego.

Kasa fiskalna z taką funkcją emituje paragony fiskalne - blok danych biletowych zawierający kolejne pozycje, w tym co najmniej: oznaczenie „BILET” lub „OPŁATA DODATKOWA”, rodzaj biletu, tytuł ulgi – w przypadku biletu ulgowego, numer kursu – w przypadku biletu jednorazowego, nazwę przystanku początkowego i końcowego lub zakres ważności lub okres ważności biletu, imię i nazwisko posiadacza biletu – w przypadku biletów okresowych imiennych (§ 23 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia).

Kasa spełnia także kryteria techniczne, zapisane w § 52 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia tj.:

  • Może posiadać jeden wyświetlacz dla użytkownika i nabywcy,

  • Posiada funkcję rejestracji i naliczania dopłat do przewozów w podziale na poszczególne kategorie ulg ustawowych, a także funkcję sporządzania dobowych i miesięcznych raportów dopłat do biletów ulgowych; dobowe i miesięczne raporty dopłat zawierają, dla każdej ulgi, dla której w danym okresie były wydawane bilety, co najmniej oznaczenie ulgi, wartość procentową ulgi, liczbę wydanych biletów oraz kwotę dopłaty.

Natomiast z przepisów ustawy o transporcie drogowym wynika jednoznacznie, iż profesjonalny przewóz drogowy może być wykonywany tylko w formach zdefiniowanych w ustawie jako przewóz regularny, przewóz regularny specjalny, przewóz wahadłowy oraz przewóz okazjonalny tj. przewóz osób, który nie stanowi ww. przewozów. Natomiast ustawa prawo przewozowe, zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 1 ust. 1 reguluje przewóz osób i rzeczy, wykonywany odpłatnie na podstawie umowy, przez uprawnionych do tego przewoźników, z wyjątkiem transportu morskiego, lotniczego i konnego.

Artykuł 16 ust. 1 i 2 ustawy prawo przewozowe stanowi, iż umowę przewozu zawiera się przez nabycie biletu na przejazd przed rozpoczęciem podróży lub spełnienie innych określonych przez przewoźnika lub organizatora publicznego transportu zbiorowego warunków dostępu do środka transportowego, a w razie ich nieustalenia - przez samo zajęcie miejsca w środku transportowym. Na bilecie, o którym mowa w ust. 1, umieszcza się:

  1. Nazwę przewoźnika lub organizatora publicznego transportu zbiorowego,

  2. Relację lub strefę przejazdu,

  3. Wysokość należności za przejazd,

  4. Zakres uprawnień pasażera do ulgowego przejazdu.

Usługi okazjonalnego przewozu osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej stanowią jedną z form transportu drogowego ponieważ ww. przepisy określają, że transport polega na odpłatnym świadczeniu usług przez uprawnione do tego podmioty, których rezultatem jest najczęściej przemieszczenie osób lub ładunków. W związku z tym przewoźnicy chcący organizować przewozy samochodowe regularne, nieregularne, wahadłowe lub okazjonalne w transporcie pasażerskim, stosują do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego specjalistyczne kasy rejestrujące. Ustawa prawo przewozowe określa jednoznacznie, że umowę przewozu zawiera się przez nabycie biletu na przejazd, natomiast zwykła kasa rejestrująca nie ma możliwości wydruku biletu a paragon z takiej kasy nie zawiera wszystkich elementów, o których mowa w § 23 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych i § 10 rozporządzenia w sprawie kas - wymaganych przy wydruku paragonów fiskalnych dokumentujących przewóz pasażerski.

W rozporządzeniu w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w § 3 ust. 1 pkt 2 zwalnia się z ewidencjonowania podatników, rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2017 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł. Zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczy w/w obrót na rzecz tych osób (§ 5 ust. 2 rozporządzenia).

Z kolei na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia zwolnione z obowiązku ewidencjonowania są usługi przewozu osób komunikacji miejskiej, która jest zwolniona całkowicie z obowiązku sprzedaży ewidencjonowania przy zastosowaniu kas. Natomiast zapis paragrafu 4 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. rozporządzenia całkowicie wyłącza ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania świadczenie usług przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia.

W związku z tymi zapisami Czytelniczka nie może korzystać z żadnych zwolnień, w tym również zwolnienia przedmiotowego ze względu na płatności dokonywane za pośrednictwem konta bankowego, ponieważ jak wskazano w zapisie paragrafu 4 zarówno zwolnienia przedmiotowe jak i podmiotowe nie mają zastosowania. Rozpoczęcie ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy fiskalnej z tytułu wykonywanych usług przewozów pasażerskich musi więc nastąpić z chwilą wykonania pierwszej takiej czynności (§ 5 ust. 7 rozporządzenia).

Czytelniczka obowiązana jest zatem z chwilą wykonania pierwszej usługi okazjonalnego przewozu osób na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności rozpocząć ewidencję obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej o zastosowaniu specjalnym tj. kasy biletowej, związanej ze specyficznym rodzajem usług transportu pasażerskiego i koniecznością odpowiedniego ich udokumentowania.

Anna Kassian

Podstawa prawna: art. 111 ust. 1 i ust. 3d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, § 5 ust. 1 pkt 2 lit. c, § 23 ust. 1 pkt 7, § 52 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 28 maja 2018 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013r. w sprawie kas rejestrujących, § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 15 i 16 załącznika, § 3 ust. 1 pkt 2, § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a, § 5 ust. 2 i ust. 7 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20.12.2017r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.