Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALICZONY , GMINY I POWIATY , ODLICZENIE I ZWROT PODATKU VAT. ODLICZANIE CZĘŚCIOWE (art. 86-95)

March 2, 2014

Udostępnianie hali sportowej a prawo do odliczenia podatku VAT

0 1131

Gmina, ponosząc wydatki inwestycyjne oraz związane z bieżącym funkcjonowaniem hali sportowej, które wykorzystywane będą zarówno do czynności opodatkowanych, jak i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania oraz nie będzie obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i niepodlegającymi podatkowi VAT, będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 27 stycznia 2014 roku nr IPTPP2/443-871/13-5/JN.

Sytuacja Podatnika

Gmina, czynny podatnik VAT, poniosła wydatki na wybudowanie hali sportowej przy Publicznym Gimnazjum, którą zakończyła w 2011 roku. W ramach przedmiotowych wydatków Gmina nabywała towary i usługi związane m.in. ze sporządzeniem dokumentacji projektowej, wykonaniem prac budowlanych, sprawowaniem nadzoru nad pracami, zakupem materiałów, wyposażenia, etc. Ponoszone w tym zakresie wydatki zostały udokumentowane wystawionymi na Gminę przez dostawców i wykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT. Wartość inwestycji przekroczyła 15 tys. PLN netto. W chwili oddania inwestycji do użytkowania, hala sportowa została przeznaczona zarówno do udostępniania odpłatnie jak i nieodpłatnie.

Osoby fizyczne i podmioty gospodarcze zainteresowane odpłatnym wynajmem hali sportowej zawierają umowy z Gminą, działającą w tym zakresie w swoim imieniu i na swoją rzecz. Czynności udostępniania komercyjnego hali sportowej dokumentowane są wystawianymi przez Gminę fakturami VAT. Pobierane przez Gminę opłaty za udostępnianie komercyjne hali sportowej każdorazowo przekazywane są na rachunek Gminy. W rezultacie, wystawiane faktury VAT Gmina ujmuje w swych rejestrach sprzedaży oraz rozlicza z tego tytułu podatek należny w składanych deklaracjach VAT-7. Ponadto, od momentu oddania hali sportowej do użytkowania Gmina ponosi także wydatki związane z jej bieżącym funkcjonowaniem, tj. w szczególności koszty zużytych mediów oraz wyposażenia.

Ponadto Gmina wskazała, że nie ma ona obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonanych zakupów towarów i usług w związku z budową hali sportowej oraz poniesionych wydatków bieżących do poszczególnych rodzajów działalności tj. odpłatnego wynajmu po godzinach zajęć lekcyjnych oraz nieodpłatnego udostępniania na rzecz Gimnazjum.

W związku z powyższym Gmina zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy w związku z wykorzystaniem hali sportowej zarówno na potrzeby udostępniania komercyjnego, jak i nieodpłatnego udostępniania na cele gminne, przysługuje jej pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne związane z halą sportową oraz z faktur dokumentujących wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem hali sportowej ponoszone od momentu oddania jej do użytkowania.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Z obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż obowiązkiem Gminy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Gmina ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w odniesieniu do metody wyodrębnienia podatku organ podatkowy wskazał, iż sposób wydzielenia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Ważne jest jedynie by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi. Bowiem, to Gmina, znająca specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce, jest w stanie wyodrębnić część podatku naliczonego, związaną z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Wobec powyższego organ podatkowy uznał, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ww. ustawy. W konsekwencji, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, i niewykorzystywanych do działalności zwolnionej od opodatkowania VAT, w sytuacji gdy nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności, podatnikowi przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Reasumując organ podatkowy stwierdził, iż odnośnie wydatków inwestycyjnych ponoszonych przez Gminę związanych z halą sportową oraz wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem hali sportowej, które wykorzystywane będą zarówno do czynności opodatkowanych, jak i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania oraz nie będzie obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i niepodlegającymi podatkowi VAT, Gminie będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy.

Podstawa prawna: art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.