Jeśli bonifikata jest udzielana ściśle na zasadach określonych nie tylko w ustawach podatkowych, a krąg osób uprawnionych do zakupów z bonifikatą jest nieograniczony, udzielenie bonifikaty jest podatkowo obojętne.
Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 6 listopada 2015 roku nr ILPB1/4511-4-50/15-2/AP
Sytuacja Podatnika
Rada Miasta podjęła uchwałę w sprawie ustalenia wysokości stawek procentowych bonifikat od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz wyrażenia zgody na zastosowanie innej niż określona w ustawie stopy procentowej rozłożonej na raty opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. Zgodnie z powołaną uchwałą, Rada Miasta ustaliła warunki udzielania i wysokość stawek procentowych bonifikat od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości stanowiących własność Miasta.
Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwota udzielonej bonifikaty osobie fizycznej od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności? Czy gmina Miasto jest zobowiązana do wystawiania informacji PIT-8C?
Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej
W omawianej sytuacji Dyrektor powołał się na art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którym definiuje pojęcie przychodu z innych źródeł. W celu prawidłowego rozstrzygnięcia wniosku należy zauważyć, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Należy jednak zaznaczyć, że w opisanej sytuacji brak ograniczenia kręgu beneficjentów do konkretnych osób lub grup osób indywidualnie oznaczonych oraz przyznawanie bonifikaty na takich samych zasadach wszystkim osobom uprawnionym do wystąpienia z wnioskiem o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości sprawia, że korzystanie z bonifikaty należy uznać za neutralne podatkowo.
Zgodnie z definicją słownikową bonifikata (rabat, opust, upust) to zniżka ceny dóbr lub usług, przyznawaną przez zbywającego (sprzedającego, wykonawcę usługi) po dokonaniu transakcji. W praktyce udzielenie bonifikaty polega więc na obniżeniu wartości nabycia (ceny zakupu usług lub towarów). Bonifikata od opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, dotyczy wszystkich potencjalnych osób, które mogą na warunkach ściśle określonych w uchwale wystąpić o jej udzielenie.
Ponadto o przychodzie będzie można mówić jeśli wystąpią realne korzyści majątkowe, a takie nie występują gdyż opłata za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności zostaje dokonana, a nie tak jak w przypadku umorzenia całości lub części długu, która oznacza zmniejszenie lub zlikwidowanie zobowiązania pieniężnego, co w konsekwencji spowoduje trwały przyrost majątku. Skoro więc w opisanej sytuacji podstawą udzielenia bonifikaty jest akt jednostki samorządu terytorialnego – Rady Miasta – która dotyczy przyznawania bonifikaty, oraz która skierowana jest do wszystkich mieszkańców Miasta, to uznać należy, że udzielenie bonifikaty osobie fizycznej od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawienia, na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, informacji PIT-8C.
Podstawa prawna: art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku VAT.