Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY

July 1, 2018

Ujęcie i rozliczenie dotacji otrzymanej przez Gminę w deklaracji VAT-7

0 1027

Gmina zrealizowała inwestycję dotycząca budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na nieruchomościach stanowiących własność mieszkańców. Gmina skorzystała z dofinansowania ze środków Unii Europejskiej z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ma udział 15% w kosztach inwestycji ze środków pieniężnych mieszkańców. Gmina jest zobowiązana zapłacić podatek VAT do Urzędu Skarbowego. Jak to ująć i rozliczyć w deklaracji VAT-7?

ODPOWIEDŹ

W opisanej sytuacji otrzymaną kwotę dotacji należy uznać za kwotę brutto, tj. zawierającą podatek od towarów i usług. Zatem kwota podatku powinna być obliczana tzw. metodą „w stu” i ujęta w deklaracji VAT-7 w rozliczeniu za miesiąc (-ce), w którym Gmina otrzymała dopłatę(-y).

UZASADNIENIE

Podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z treści w/w art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podstawą opodatkowania w podatku VAT jest wynagrodzenie, czyli rzeczywiście otrzymana (lub która ma być otrzymana) wartość w konkretnym przypadku. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. W wyroku TSUE z 13.06.2002 r. nr C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że w praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT. Jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas należy potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Z pytania wynika, że mieszkańcy partycypują w kosztach inwestycji. Mamy tu do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w postaci budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę w zamian za określone wynagrodzenie.

Otrzymane przez Gminę środki unijne przeznaczone na finansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, należy uznać za otrzymane od osoby trzeciej środki (dotacje) i mające bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Gminę ww. usług. Bowiem jak wynika z pytania, źródłem finansowania są środki unijne oraz środki pieniężne mieszkańców. Środki te będą wykorzystane na sfinansowanie zadania polegającego na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków. Kwota wpłaty ostatecznego odbiorcy świadczenia tj. mieszkańca z tytułu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, z uwagi na przyznane dofinansowanie, będzie zatem niższa od kwoty, jaką Gmina musiałaby żądać od mieszkańca. Dlatego też podstawą opodatkowania z tytułu świadczonych przez Gminę usług jest nie tylko kwota należna w postaci wpłaty, którą będzie uiszczał mieszkaniec z tytułu zawartej umowy, ale także środki otrzymane przez Gminę od podmiotu trzeciego na realizację ww. zadania w części w jakiej dofinansowują cenę świadczonych na rzecz mieszkańców usług.

Zatem, z tytułu świadczonych przez Gminę usług podstawą opodatkowania jest nie tylko kwota należna w postaci wpłaty, którą uiszcza mieszkaniec biorący udział w projekcie zgodnie z zawartą umową, ale także środki otrzymane przez Gminę od podmiotu trzeciego na realizację ww. projektu w części w jakiej dofinansowują cenę świadczonych na rzecz mieszkańców usług w tym zakresie.

Dla prawidłowego rozliczenia dotacji konieczne jest określenie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia tych usług.. Moment powstania obowiązku z tego tytułu określa art. 19a ust. 5 pkt 2 i ust. 6 ustawy o VAT. Zgodnie z nim otrzymanie dotacji, subwencji lub innej dopłaty o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, powoduje powstanie obowiązku podatkowego w dniu otrzymania całości lub części tej dopłaty.

Biorąc pod uwagę, że dotacje są otrzymywane zazwyczaj na rachunek bankowy, to momentem ich otrzymania będzie moment uznania rachunku bankowego.

W tej sytuacji kwotę dotacji należy uznać za kwotę brutto, tj. zawierającą podatek od towarów i usług. Zatem kwota podatku powinna być obliczana tzw. metodą „w stu” i ujęta w deklaracji VAT-7 jako dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, opodatkowane stawką 23%.

Przykład

Gmina otrzymała na rachunek bankowy 100.000 zł dotacji w dniu 11 czerwca 2018 roku. Obowiązek podatkowy powstał w dniu 11 czerwca 2018 roku. Rozliczenie otrzymanej dotacji:

  • podstawa opodatkowania:

    •  100.000 x 100 = 81.301 zł pozycja 19 deklaracji VAT-7

  • podatek VAT:

    •  100.000 zł - 81.301 zł = 18.699 zł pozycja 20 deklaracji VAT-7

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: W deklaracji VAT-7(18) sprzedaż ze stawką 23% należy wykazać w pozycji 19 podstawę opodatkowania i pozycji 20 podatek należny.

Paulina Pawluk

Podstawa prawna: art. 19a ust. 1 i art. 29 a ust. 1, ust. 5 pkt 2 i ust. 6 ustawy o VAT.