Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

NABYCIE TOWARÓW I USŁUG W KRAJU

December 2, 2016

Ujęcie zapłaty za faktury w innym okresie rozliczeniowym przy stosowaniu metody kasowej

0 1010

Jako Biuro Rachunkowe rozliczam podatnika, który w 2015 roku złożył VAT-R wybierając rozliczenia „metodą kasową” - deklaracja VAT składana za kwartały.

Podatnik przedłożył fakturę VAT z 24 lutego 2016 roku płatną przelewem bez terminu płatności z adnotacją: kwota do zapłaty 4.656,48 zł, tj. cała wartość faktury. VAT od zakupu nie został odliczony, ponieważ w wyciągu bankowym klienta nie było tego przelewu. W dniu 17 października 2016 wystąpiliśmy na podstawie udzielonego nam pełnomocnictwa do firmy, od której dokonany został zakup, z prośbą o sprawdzenie czy faktura z dnia 24 lutego 2016 roku została opłacona. Otrzymaliśmy odpowiedź 21 października 2016 roku datowaną na 19 października 2016 roku, że faktura została opłacona w dwóch ratach:

  1. 15 lutego 2016 roku w kwocie 500 zł (czyli przed wystawieniem faktury)

  2. 10 lutego 2016 roku w kwocie 4.156,48 zł

Na podstawie otrzymanego pisma zaksięgowaliśmy zapłaty, przyjmując datę odliczenia VAT na dzień wpływu pisma o rozliczeniu tj. 21 października 2016.Okazało się, że nasz klient płacił kartą kredytową, która została już zlikwidowana i nie posiada dokumentów potwierdzających zapłatę w/w faktur.

Klient żąda od nas przyjęcia daty zapłaty według pisma klienta i odliczenia VAT w III kwartale. Nie możemy się na to zgodzić, gdyż jedyny dokument potwierdzający zapłatę ww. należności datowany jest na 21 października 2016 roku i taką datę przyjęliśmy do odliczenia VAT, czyli IV kwartał. Proszę o wskazanie czy Biuro postąpiło prawidłowo w tym przypadku?

ODPOWIEDŹ

Zdaniem Redakcji, biuro rachunkowe działając na podstawie otrzymanego dokumentu postąpiło słusznie. Jednakże, istnieje możliwość zrobienia odpisów przelewów zapłaty, które znajdują się u kontrahenta i na tej podstawie odliczenia kwoty zapłaconej w czerwcu w rozliczeniu za IV kwartał, natomiast kwoty zapłaconej w lutym poprzez dokonanie korekty za I kwartał. zgodnie z art. 86 ust. 11 i ust 13 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

Metoda kasowa jest przywilejem „małego podatnika”, który może stosować tę formę rozliczeń, jeżeli w poprzednim roku podatkowym nie przekroczył rocznego limitu sprzedaży (brutto) w kwocie odpowiadającej równowartości 1,2 mln euro. Jest, to metoda uproszczona, polegająca na tym, że obowiązek podatkowy w  odniesieniu do dokonywanych przez niego dostaw towarów i  świadczenia usług powstaje:

  1. z dniem otrzymania całości lub części zapłaty - w  przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz podatnika, o  którym mowa w  art. 15, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny,

  2. z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 180. dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - w  przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz podmiotu innego niż wymieniony w  pkt 1.

Natomiast prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do nabytych przez małego podatnika towarów i usług, w okresie stosowania przez niego metody kasowej, powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonał zapłaty za te towary i usług (art. 86 ust. 10e ustawy).

Korzystając z metody kasowej, VAT rozliczany jest tylko i wyłącznie kwartalnie.

Z powyższego wynika, że metoda kasowa rodzi obowiązek podatkowy wskutek zapłaty za towar bądź usługę. Niemniej jednak bez względu na zapłatę VAT należy rozliczyć, gdy wystąpią łącznie poniższe sytuacje:

  • transakcja jest dokonywana na rzecz osób prywatnych lub firm, które nie są czynnymi podatnikami VAT,

  • minęło 180 dni licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

W sytuacji zakupu towarów lub usług VAT naliczony można odliczyć natomiast dopiero po zapłaceniu faktur. Jeśli faktura została zapłacona w części, to Podatnik ma prawo do odliczenia VAT tylko od tej opłaconej części ( interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 20 czerwca 2014r., nr IBPP2/443-266/14/WN.)

Zatem, faktury sprzedaży i zakupu należy wykazać w rejestrach VAT i deklaracji VAT-7K za okres, w którym dokonano lub otrzymano zapłatę. Jeżeli uiszczona została tylko część kwoty, wówczas w deklaracji wykazywana jest tylko faktycznie ta opłacona część. Pozostała kwota wykazywana jest po zapłaceniu całej wartości z faktury. Wobec powyższego jedna faktura może zostać wykazana w częściach na kilku deklaracjach VAT-7K.

Ponadto należy zauważyć, iż mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową ma jeszcze dwa kolejne okresy rozliczeniowe, w których może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 11 ustawy jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Odliczenie w terminie późniejszym niż wskazany powyżej może zostać dokonane wyłącznie poprzez korektę deklaracji na podstawie ustawy o VAT – czyli w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do odliczenia VAT naliczonego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Podsumowując, po otrzymaniu odpisów przelewów od kontrahenta klienta, należałoby za I kwartał złożyć korektę deklaracji VAT-7K, ujmując zapłaconą w lutym 2016 roku kwotę 500 zł, a pozostałą kwotę uiszczoną w czerwcu 2016 roku można rozliczyć w IV kwartale 2016 roku.

EWIDENCJA W DEKLARACJACH: W deklaracji VAT-7K (11) nabycie towarów i usług pozostałych należy wykazać w pozycji 45. wartość netto i w pozycji 46. podatek VAT naliczony.

Paulina Pawluk

Podstawa prawna: art. 21, art. 86 ust. 10 e, 11, 13 ustawy o VAT.