Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

VAT NALEŻNY , NIERUCHOMOŚCI

March 22, 2013

Umowa użyczenia pomiędzy jednostką budżetową a samorządowym zakładem budżetowym a stawka VAT

0 1508

Umowa użyczenia lokalu użytkowego pomiędzy jednostką budżetową a zakładem budżetowym będzie korzystała ze zwolnienia w podatku VAT, przy czym podstawa opodatkowania powinna obejmować wszystkie związane z tytułem użyczenia opłaty tj. energię elektryczną, energię cieplną, wodę, gaz, odprowadzenie ścieków, usuwanie nieczystości.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 27 grudnia 2012 roku nr IPTPP4/443-649/12-7/BM.

Sytuacja podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji zwrócił się do organu podatkowego Zarząd, który zawarł umowę użyczenia lokalu użytkowego z zakładem budżetowym i zgodnie z umową obciąża najemcę lokalu tylko opłatami za media tj. energię elektryczną, energię cieplną, gaz, dostawę wody, odprowadzenie ścieków, usuwanie nieczystości oraz inne opłaty które mogą wystąpić sporadycznie a związane są z kosztem utrzymania lokalu. W tym przypadku jednostka stosuje stawki podatku VAT właściwe dla poszczególnych mediów. Zakład budżetowy, z którym jednostka zawarła umowę użyczenia jest samorządowym zakładem budżetowym.

W związku z powyższym Zarząd zwrócił się do organu podatkowego z zapytaniem, czy postępuje prawidłowo stosując stawki podatku VAT właściwe dla poszczególnych mediów w przypadku umowy użyczenia z zakładem budżetowym.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

W wydanej interpretacji organ podatkowy w pierwszej kolejności dokonał analizy, czy świadczona przez Zarząd usługa jest usługą złożoną. Bowiem usługa złożona jest to taka usługa, która łączy w sobie usługę użyczenia pomieszczeń i przyporządkowane do niej usługi związane z zapewnieniem możliwości pełnowartościowego użytkowania użyczanych pomieszczeń takie jak: dostawa energii elektrycznej, energii cieplnej, wody, odprowadzenie ścieków, usuwanie nieczystości, które są nierozerwalnie ze sobą związane.

Odnosząc się do powyższego, organ podatkowy wskazał, iż wszystkie świadczenia (dostawy towarów jak i świadczone usługi) powinny być opodatkowane na takich samych zasadach jak usługa podstawowa, która nadaje całości zasadniczy charakter.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy organ podatkowy uznał, iż w przedmiotowej sprawie usługą podstawową jest wynikająca z umowy usługa użyczenia lokalu użytkowego, świadczona przez Zarząd na rzecz biorącego w użyczenie lokal, natomiast kwota opłat z tytułu kosztów związanych z zapewnieniem mediów (energii elektrycznej, energii cieplnej, gazu, dostawy wody, odprowadzenie ścieków, usuwanie nieczystości) pozostają w bezpośrednim związku z przedmiotem umowy. Bowiem stanowią one integralną część świadczonych przez Zarząd usług oraz pełnią funkcję pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej jaką jest umowa użyczenia pomieszczeń.

Jednocześnie organ podatkowy podkreślił, iż umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną, bowiem zgodnie z art. 710 ustawy Kodeks cywilny przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy, jednakże jeśli pojawia się jakakolwiek płatność związana z użytkowaniem rzeczy oddanej w używanie, to na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług umowa ta przestaje być umową nieodpłatną i staje się czynnością odpłatną.

Uwzględniając powyższe zdaniem organu podatkowego przedmiotem opodatkowania jest skategoryzowana usługa, nie zaś zbiór wyodrębnionych w jej ramach usług. Tym samym, jeśli umowy na dostawy mediów nie są zawierane z dostawcą bezpośrednio przez biorącego w użyczenie pomieszczenia na cele użytkowe, wówczas kwoty należne z tytułu tych świadczeń pozostają w bezpośrednim związku z przedmiotem umowy użyczenia, stanowiąc część świadczonej usługi zasadniczej. Ww. świadczenie nie stanowi odrębnej usługi, ale jest elementem pewnej całości, stanowiącej jedno świadczenie – usługę użyczenia. W związku z tym, że świadczenie usługi użyczenia wraz ze świadczeniami dodatkowymi stanowi jedną usługę, do podstawy opodatkowania należy doliczyć również te świadczenia oraz zastosować jednolitą stawkę podatku, właściwą dla usługi użyczenia.

Z opisu sprawy wynika, iż stronami zawartej umowy użyczenia są jednostka budżetowa oraz samorządowy zakład budżetowy. W związku z tym, przedmiotowe czynności korzystają ze zwolnienia od podatku, przewidzianego w § 13 ust. 1 pkt 13 lit. c) rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz usług komunikacji miejskiej).

Zatem usługi użyczenia lokalu użytkowego nie zawierają się w wyłączeniu od zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w ww. przepisie, ale spełniają przesłanki do objęcia ich zwolnieniem. Tym samym koszty dostawy energii elektrycznej, energii cieplnej, wody, gazu, odprowadzenia ścieków, usuwania nieczystości, stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z tytułu usługi użyczenia przez Zarząd pomieszczeń na rzecz samorządowego zakładu budżetowego i korzystają ze zwolnienia od podatku, przewidzianego przez ustawodawcę w § 13 ust. 1 pkt 13 lit c) rozporządzenia.

Podstawa prawna: art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług; § 13 ust. 1 pkt 13 lit. c) rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.